Конспективно - про українські МіГ-29
Україна на момент здобуття незалежності отримала
близько 240 літаків МіГ-29. Приблизно 40 з них належало до варіанту
"9-12", решту – "9-13" і МіГ-29УБ ("9-51").
Винищувачами цього типу було озброєно повністю або частково сім авіаполків –
п’ять у складі ВПС і два в морській авіації. Зокрема, в Мукачевому
(Закарпатська обл.) дислокувався 92-й винищувальний авіаполк (39 МіГ-29). Два
полки знаходились в Івано-Франківську: 145-й (46 літаків) та виведений з
території Чехословаччини 114-й (полк не завершив переозброєння з МіГ-23 і мав
лише десять нових МіГ-29). У Старокостянтинові (Хмельницька обл.) був
розміщений виведений у 1991 р. з Німеччини 85-й ВАП (34 МіГ-29), а у Мартиновці
(Вознесенськ, Миколаївська обл.) – 642-й ВАП (53 МіГ-29). До морської авіації
належали 161-й ВАП (Лиманське, Одеська обл.; близько 35 МіГ-29) і 100-й
корабельний винищувальний авіаполк, який підпорядковувався 1063-му центрові
бойового застосування корабельної авіації і дислокувався в Новофедоровці (м.
Саки, Крим). В останньому МіГ-29 була озброєна 2-га АЕ (близько 20 літаків).
Упродовж наступного десятиліття парк українських
МіГ-29 скорочувався, низка озброєних цим типом частин була передислокована або
розформована. 92-й ВАП в липні 1993 р. перевели з Мукачевого до Василькова
(Київська обл.), на місце розформованого 146-го ВАП (літав на МіГ-25ПДС). У
1999 р. цю частину передали з ВПС до Військ ППО, реорганізувавши у 40-ве
винищувальне авіакрило. В грудні 2004 р. ВПС і Війська ППО були об’єднані у
Повітряні сили, а 40-ве крило стало 40-ю бригадою тактичної авіації. 145-й ВАП
розформували у 1993 р., передавши його літаки 114-му і 92-му полкам. 114-й полк,
у жовтні 2003 р. реорганізований у 114-ту БрТА, як і раніше дислокується в
Івано-Франківську. У 2001 р. був розформований 642-й ВАП, а у 2002-му – 161-й
(переданий у 1996 р. зі складу ВМС України до ВПС). 100-й ВАП також у 1996 р.
був переданий з ВМС до ВПС, але розформували його практично одразу. Винищувачі
МіГ-29 100-го ВАП передали до 62-го ВАП (Бельбек, Крим), реорганізованого у
1998 р. у 9-ту винищувальну авіабригаду, у 2001 р. – у 204-й ВАП, а у жовтні
2003 р. – у 204-ту БрТА. В середині 2002 р. в цю частину потрапили і МіГ-29 з
розформованого 161-го ВАП. У 2004-2008 рр. МіГ-29 служили в 9-й БрТА (колишній
894-й ВАП) у Озерному (Житомирська обл.). У 1995-2002 рр. у ВПС України
існувала пілотажна група "Українські соколи", яка виступала на шести
літаках МіГ-29 і базувалась на аеродромі Кіровське (Крим).
До 2014 р. ВПС України втратили у катастрофах
чотири МіГ-29: один у 1995 р. (МіГ-29УБ), два у 1996-му і один у 1998-му. Частину
літаків продано за кордон – до Алжиру, Азербайджану, США (один МіГ-29УБ для
приватної компанії), Чаду (замовлено два МіГ-29 і один МіГ-29УБ, поставлений
лише один МіГ-29 у 2014 р.).
На початку 2000-х рр. в Україні почалась розробка
кількох варіантів модернізації МіГ-29, які передбачали, перш за все,
удосконалення бортового радіоелектронного обладнання. Пілотним проектом стала
модернізація 12 МіГ-29 і двох МіГ-29УБ для Азербайджану, реалізована на
Львівському державному авіаремонтному заводі у 2005-2007 рр. У 2011-2012 рр.
було модернізовано чотири літаки МіГ-29МУ1 для ПС України, а у 2016 р. – ще дві
такі машини. Модернізація до стандарту МіГ-29МУ1 передбачає заміну низки блоків
РЛС Н019 (завдяки чому зростає на 30% дальність виявлення повітряних цілей),
встановлення супутникової навігаційної системи СН-3307-01, модернізацію
радіостанції та внесення низки інших удосконалень. Більш глибокою є модернізація
до рівня МіГ-29МУ2 (яка дозволить літакові застосовувати керовану зброю класу
"повітря-поверхня"), але з огляду на брак коштів ПС України поки не
замовляли цей варіант.
Станом на початок 2014 р. Повітряні сили України
мали три бригади, озброєні винищувачами МіГ-29: 40-ву у Василькові, 114-ту у
Івано-Франківську та 204-ту в Бельбеку. Загалом у ПС налічувалось близько 150
МіГ-29, але частина з них знаходилась на базах зберігання. У авіаційних
бригадах перебувало 79 одномісних МіГ-29 (усі у варіанті "9-13",
варіант "9-12" виведений з експлуатації) і 18 МіГ-29УБ, але відсоток
справних літаків був значно меншим. Наприклад, у 204-й БрТА придатними до
польотів, за різними оцінками, були від чотирьох до десяти винищувачів.
Окупація Криму Росією в лютому 2014 р. призвела до
захоплення авіаційної техніки 204-ї БрТА (46 МіГ-29), а також 13 МіГ-29, які
перебували на базі Державного авіаційного науково-випробувального центру
України на аеродромі Кіровське. У квітні-червні 2014 р. наземним транспортом
було евакуйовано 50 винищувачів, у тому числі усі літаки з Кіровського. Однак
останні дев’ять машин (у т.ч. два МіГ-29УБ) росіяни повертати відмовились. Усі
МіГ-29, що повернулись з Криму, передали до 204-ї БрТА, яка тепер дислокувалась
на аеродромі Кульбакіне (м. Миколаїв). Однак літаки потребували ремонту, і
відновлення боєздатності бригади зайняло певний час. Перший МіГ-29 204-ї БрТА
повернувся до бойового складу 31 липня 2014 р.
У квітні 2014 р. 40-ва і 114-та БрТА виділили по
одній ланці МіГ-29 (по чотири літаки) для дій з передової бази – аеродрому
Дніпропетровськ (нині м. Дніпро). Винищувачі забезпечували прикриття ударних
літаків та вертольотів, зокрема, під час визволення Донецького аеропорту 26
травня 2014 р. У серпні МіГ-29 почали використовувати і для ударів по наземних
цілях. Літаки застосовували, головним чином, 80-мм НАР, рідше – авіабомби.
Власні втрати склали два винищувачі, збиті ворожими ЗРК: 7 серпня – літак з
40-ї БрТА, а 17-го – зі 114-ї.
У 2016 р. ПС України мали приблизно 40 боєздатних
МіГ-29, з них до половини – у складі 40-ї БрТА (у тому числі всі шість
модернізованих МіГ-29МУ1). Враховуючи, що штатний склад кожної з трьох бригад
передбачає наявність 28 винищувачів, роботи з модернізації та ремонту МіГ-29
триватимуть і надалі.
Коментарі
Дописати коментар