Легкий винищувач - італійський підхід
В липні 2020 р. в Італії почались випробування прототипу легкого винищувача M-346LFFA (Light Family of Fighter Aircraft) у повній конфігурації, створеного на базі навчально-бойового літака М-346. Назагал ідея такої трансформації не є новою - згадаймо, хоча б, корейський Т-50/FA-50 "Голден Ігл". Та й італійці уже давненько працювали над цим. Перші прикидки щодо розширення бойових можливостей М-346 робляться ще наприкінці першого десятиліття ХХІ століття в рамках підготовки до реалізації контракту на 48 літаків для ОАЕ. Контракт цей, зрештою, так і не був реалізований, але досвід не пропав. Аналіз ринкової ситуації підштовхнув фірму "Леонардо" до початку створення літака M-346FT, яка згодом трансформувалась в M-346FA і, нарешті, - в M-346LFFA.
Випробування демонстратора технології почались у 2012 р. Для цього використовувався один з М-346 ВПС Італії. У 2016 р. концепцію публічно продемонстрували на авіасалоні у Фарнборо. За оцінками ринку, проведеними фахівцями "Леонардо", потенційний його обсяг сягає навіть 1000 легких винищувачів. Однак наразі успіхи італійців в його освоєнні досить скромні.
30 липня 2019 р., під час презентації фінансових результатів фірми за перше півріччя 2019 р., було оголошено про підписання з неназваним іноземним покупцем на шість літаків M-346LFFA (за іншими даними - на чотири такі літаки і два стандартні М-346) з терміном виконання у 2021 р. В травні 2020-го інкогніто розкрили - стартовим покупцем M-346LFFA став Туркменістан. Тоді ж з'явилась інформація про інтерес до цього варіанту з боку Азербайджану та Єгипту.
Що ж являє собою M-346LFFA? Чинником, який визначатиме ефективність його як бойової системи є радар "Гріфо-346" - представник відомої і поширеної у світі родини, яка створювалась фірмою FIAR, зараз поглинутою концерном "Леонардо". Понад 450 радарів цієї родини продані до п'яти країн. Найбільшим юзером цього харду є Пакистан - РЛС "Гріфо" встановлювались під час апгрейду на пакистанські J-7. "Фірмовим знаком" радарів "Гріфо" є невелика маса - ось і "Гріфо-346" важить меше центнера. РЛС здатна виявляти великі повітряні цілі на відстані, не меншій, ніж 111 км, і наводити ракети з 92 км. Вона може одночасно супроводжувати до десяти цілей і наводити ракети на дві з них. Крім того, РЛС має режими роботи по наземних і морських цілях та підтримки навігації. Радар працює в діапазоні Х і має щілинну антенну решітку з механічним скануванням у двох площинах.
Ще одним "бойовим" елементом обладнання M-346LFFA є комплекс РЕБ "Преторіан" DASS, який інтегрує засоби попередження про радіолокаційне опромінення, про ракетний обстріл та пристрої для відстрілу хибних цілей.
Єдиними змінами планеру M-346LFFA порівняно з базовим варіантом стали його посилення задля збільшення маси навантаження на зовнішніх вузлах. Три вузли (підфюзеляжний і внутрішні підкрильні) мають вантажопідйомність 1000 кг, два (зовнішні підкрильні) - 500 кг. Ще два вузли на кінцях крила призначені для підвіски ракет "повітря-повітря". На центральному підкрильному вузлі можна підвісити контейнер з розвідувальним або прицільним обладнанням - ізраїльський концерн "Рафаель" вже підтвердив інтеграцію з M-346LFFA контейнерів RecceLite i Litenieng 5.
Озброєння M-346LFFA може включати керовані авіабомби родин Paveway II, Enhanced Paveway II, JDAM, SDB, Lizard 2, Lizard 4. Передбачена інтеграція керованих ракет "повітря-поверхня" "Брімстоун" та ПКР "Марте" ER. З ракет "повітря-повітря" - АІМ-9L "Сайдвіндер", IRIS-T, I-Derby ER.
Ну і тепер - ключове питання: а нафіга? "Леонардо" пропонує M-346LFFA як дешевшу альтернативу винищувача 4 і 4,5 генерацій. Він може використовуватись у місіях Air Polіcing та як ударна машина. Та чи потрібен такий літак, коли сучасні "повнорозмірні" винищувачі може дозволити собі придбати навіть Уганда? "Нормальному" винищувачу M-346LFFA однозначно програє, а ганяти бармалеїв цілком вистачить і "Супер Тукано". Спливає одна аналогія - в 1930-х роках була популярною концепція легкого винищувача. В теорії вона виглядала непогано, однак на практиці цілком провалилась. Найбільш показовий приклада - доля "Кодрона" CR.714. Чи не стане M-346LFFA "Кодроном" ХХІ століття?
Коментарі
Дописати коментар