B-1B: продукт холодної війни, жертва локальних конфліктів
На початку 2021 р. ВПС США почали черговий етап виведення з бойового складу бомбардувальників В-1В "Лансер". Чому скорочують парк цих відносно нових літаків? Спробуємо розібратись. Але спочатку - трохи історії.
У 1964 р. в США розпочались дослідження за
програмою AMSA (Advanced Manned Strategic Aircraft – "перспективний пілотований
стратегічний літак"), яка передбачала створення бомбардувальника для
заміни В-52. За шість років, у червні 1970 р., переможцем у конкурсі оголосили
проект фірми "Роквелл" – чотиримоторний надзвуковий стратегічний
бомбардувальник із крилом змінної геометрії. Із фірмою уклали угоду про
будівництво чотирьох прототипів літака, який отримав позначення В-1. Постачання
серійних літаків планувалось почати у 1979 р., а загальний обсяг випуску мав
становити 240 екземплярів.
Перший прототип В-1А вперше піднявся в повітря 24
грудня 1974 р. Однак у 1976 р. програма опинилась на межі закриття –
американським фахівцям стало відомо про появу в СРСР нового
винищувача-перехоплювача МіГ-31, здатного успішно боротись із надзвуковими
бомбардувальниками. Як альтернативу виробництву В-1А було запропоновано
озброїти модернізовані бомбардувальники В-52 крилатими ракетами повітряного
базування – такі ракети були значно складнішими цілями для ППО. До того ж,
вартість програми розгортання крилатих ракет була вп’ятеро менша, ніж створення
і виробництво В-1. У червні 1977 р. президент Дж. Картер оголосив про відмову
від виробництва бомбардувальників В-1А.
З приходом до влади президента Р. Рейгана
ставлення до В-1 змінилось. Тепер цей літак розглядався не лише як носій
ядерної зброї, але й як ефективний засіб підтримки сил швидкого розгортання під
час операцій у районах, віддалених від американських баз. 2 жовтня 1981 р.
Рейган оголосив про відновлення програми з перспективою закупівлі 100 серійних
літаків В-1В, а вже в січні 1982 р. був підписаний відповідний контракт.
На відміну від В-1А, новий варіант
бомбардувальника мав спрощені нерегульовані повітрозабірники, через що
максимальна швидкість зменшилась з
Прототипами В-1В стали 2-й і 4-й прототипи В-1А,
які пройшли відповідне переобладнання. Випробування першого з них почались в
березні 1983 р., а уже в жовтні наступного року піднявся в повітря перший
серійний В-1В. Постачання усіх 100 літаків завершили до травня 1988 р.
Літак В-1В має крило змінної стрілоподібності, яке
спочатку могло встановлюватись в одному з чотирьох фіксованих положень: 15º,
25º, 55º и 67,5º. У 1998 р. було
запроваджене ще одне проміжне положення – 45º. Силова установка складається з чотирьох ТРДДФ
"Дженерал Електрік" F101-GE-102 тягою на форсажі 13 960 кгс. Літак
здатен продовжувати нормальний політ, якщо два з чотирьох двигунів зупинились;
якщо ж скинути більшість палива, то В-1В може летіти навіть на одному двигуні.
Екіпаж складається з чотирьох чоловік: командира,
другого пілота і двох операторів (наступальних систем і оборонних систем). Основу
ПНК літака становить РЛС із синтезованою апертурою "Вестінгауз" AN/MPQ-164. Основними елементами комплексу РЕБ є система управління AN/ASQ-184, станція попередження про радіолокаційне опромінення і постановки
активних перепон AN/ALQ-161 та вісім пристроїв AN/ALE-49, призначених для
відстрілу ІЧ пасток та РЛ хибних цілей. Бортове обладнання "Лансера"
постійно модернізується. Зокрема, з 2008 р. літаки обладнуються прицільними
контейнерами AN/AAQ-33 "Снайпер". В січні 2014 р. почалась модернізація
літаків за програмою IBS, метою якої є забезпечення екіпажам В-1В
кращої ситуаційної обізнаності. Літаки отримують повністю цифрову апаратуру
передачі даних та низку інших удосконалень. Щороку доопрацювання за програмою IBS проходить близько десяти літаків, а вся програма має завершитись у 2019 р.
Наступним етапом модернізації В-1В має стати заміна РЛС AN/MPQ-164 більш сучасним
радаром, що створюється на основі станції "Нортроп Грумман" AN/APG-83.
Озброєння загальною масою до
У кожному бомбовідсіку встановлювався магазин
револьверного типу на вісім комірок. Таким чином, бомбардувальник ніс 24
одиниці ядерної зброї. Спочатку літаки озброювались аеробалістичними ракетами SRAM, але у 1990 р. ці ракети зняли з озброєння. Плани
переозброєння В-1В сучасними крилатими ракетами не реалізували з огляду на
обмеження, накладені міжнародними договорами, тож єдиним озброєнням літака
лишились вільнопадаючі термоядерні авіабомби В61 і В83. Старі бомбардувальники
В-52, озброєні крилатими ракетами, виявились значно більш ефективним засобом
ядерного стримування. Тому В-1В поступово перевели на застосування виключно
неядерних засобів ураження. В 1991 р. літаки пристосували для підвіски до 84
авіабомб Мк82 калібру 500 фунтів (
Спочатку літаками В-1В озброїли шість
бомбардувальних ескадрилій (без урахування навчальних і випробувальних частин):
у 1985 р. – 337-му і 338-му у складі 96-го БАКР (авіабаза Дайєсс, шт. Техас), у
1986-му – 37-му і 77-у в 28-му БАКР (Елсворт, шт. Південна Дакота) і 46-ту в
319-му БАКР (Гранд-Форкс, шт. Північна Дакота), у 1987-му – 28-му в 384-му БАКР
(МакКоннелл, шт. Канзас). В 1990-х рр. внаслідок реорганізації та скорочення
ВПС частину "Лансерів" передали резервним компонентам: з 1994 р. такі
літаки служили у 184-му крилі Національної гвардії штату Канзас, а з 1996-го –
116-те крило Нацгвардії штату Джорджія. Однак з 2002 р. усі В-1В знову були
зосереджені у регулярних ВПС. До 2015 р. вони входили до Бойового авіаційного
командування, а зараз знаходяться в складі Глобального ударного командування.
Станом на кінець 2016 р. лишились чотири ескадрильї "Лансерів": 9-та
і 28-ма (навчально-бойова) в 7-му БАКР (Дайєсс), а також 34-та і 37-ма – у
28-му БАКР (Елсворт). У них знаходиться 62 літаки В-1В, ще 18 перебувають на
зберіганні. За час служби в катастрофах втрачено дев’ять В-1В (та один із
прототипів В-1А).
"Лансер" вважається складною і дорогою в
експлуатації машиною: на одну годину польоту він потребує 48 людино-годин
наземного обслуговування. Однак за економічними показниками В-1В все ж
переважає інші американські стратегічні бомбардувальники: станом на 2010 р.
одна година його польоту коштувала 63 тисячі доларів, тоді як одна година
польоту В-52Н – 72 тисячі, а В-2А – аж 135 тисяч. Передбачається, що В-1В
залишаться на озброєнні до 2038-2040 рр.
На відміну від більшості інших типів американських
бойових літаків, бомбардувальники В-1В не брали участь в операції "Буря в
пустелі" – до того часу "Лансери" ще не були пристосовані для
використання неядерної зброї. Їх бойовий дебют відбувся у 1998 р. під час
операції "Дезерт Фокс" проти Іраку. В 1999 р. вони брали участь у
війні проти Югославії. В обох цих операціях В-1В застосовували вільнопадаючі
бомби. У ході наступних операцій – у 2001 р. в Афганістані та 2003 р. в Іраку –
з "Лансерів" вже скидали КАБ. Над Афганістаном вони діяли до 2015 р.
З 2014 р. до лютого 2016 р. В-1В брали участь в операціях в Сирії проти
угрупування "Ісламська держава". Діючи над Афганістаном і Сирією,
В-1В базуються в Катарі. Статистика бойового застосування під час шестимісячних
ротацій обчислюється сотнями бойових вильотів. Скажімо, працюючи по цілях в
Афганістані, дев’ять В-1В 9-ї ескадрильї за період з лютого по серпень 2012 р.
виконали 770 бойових вильотів (наліт склав 9500 годин). У середньому щодня
"Лансери" виконували два-три завдання за заявками наземних військ. Екіпажі
28-го крила під час ротації, яка завершилась в лютому 2016 р., здійснили 490
бойових вильотів і скинули 3800 боєприпасів, уразивши 3700 цілей. Беруть участь "Лансери" і в бойових діях в Сирії - скажімо, 14 квітня 2018 р. вони випустили 19 керованих ракет JASSM по цілях в Дамаску й Хомсі.
Створений для ядерних ударів, "Лансер" фактично використовується як засіб безпосередньої авіаційної підтримки. Багато років в Афганістанті та Іраці В-1В баражували на великій висоті з крилом, встановленим на мінімальний кут, очікуючи на виклик підтримки від наземних частин. Але проєктувався цей літак як стратегічний "пенетратор" - для польотів на малих висотах і високих швидкостях, з крилом, встановленим на максимальний кут. Політ з "розкладеним" крилом і великим бойовим вантажем спричиняє надмірне навантаження механізму зміни геометрії крила і точок його кріплення. В-1В розрахований на 8-10 тисяч годин нальоту, що відповідає 30 рокам експлуатаці - а вік найстаріших "Лансерів", які лишаються в строю, вже сягнув 35 років. Додаймо до цього польоти на нерозрахункових режимах... Результат закономірний: 9 грудня 2020 р. "Боїнг" оголосив, що у 2021 р. будуть виведені з бойового складу 17 найстарших В-1В. Тобто, парк активних "Лансерів" скоротиться до 45 літаків, але їхня боєготовність буде вищою - у тому числі й завдяки "канібалізації" машин, відправлених на склад.
Коментарі
Дописати коментар