Авіація Українського військового округу: "Фоккер" D.XI
Однією з тем, цікавих для мене як для історика летунства, є радянська військова авіація на території України в 20-х роках минулого століття. Тема назагал дуже мало вивчена, а публікації з цієї проблеми можна перелічити на пальцях - і навіть роззуватись не доведеться. 2015 р. і я опублікував статейку з цієї тематики. З того часу спливають крупинки нових даних, хоча основний масив інформації для українських дослідників недоступний - він зосереджений в Москві, в Російському державному військовому архів. Сьогодні - трошки про один з типів "Фоккерів", який експлуатувався в Україні.
Дослідний "Фоккер" D.XI (№ 1201) на летовищі Схіпхол (Амстердам). Осінь 1923 р.
У травні 1923 р. компанія Антоні Фоккера підняла в повітря свою новинку - винищувач "Фоккер" D.XI, обладнаний восьмициліндровим двигуном "Іспано-Сюїза" потужністю 300 к.с. Літак викликав інтерес у радянських військових, добре знайомих з більш ранніми конструкціями Фоккера. Для випробувань до Нідерландів скерували комісію на чолі з відомим льотчиком Олексієм Ширінкіним (до речі, цей епізод є в чудовому серіалі "Летючі голландці" - рекомендую подивитись). Восени 1923 р. комісія облітала дослідний екземпляр D.XI і два прототипи D.XIII. Останні мали потужніші двигуни "Непір" "Лайон" (450 к.с.). Однак за оцінкою Ширінкіна D.XIII був надто складний для пересічних пілотів, а його мотор - суттєво дорожчий від "Іспано-Сюїзи". Тому комісія рекомендувала закупити ДХІ - так в радянських документах іменувався "Фоккер" D.XI.
В другій половині вересня 1923 р. до Петрограду прибув ДХІ №2100, придбаний для Науково-дослідного аеродрому. А 28 травня 1924 р., після кількох раундів переговорів, була підписана угода про постачання 125 винищувачів ДХІ з терміном виконання осінь 1924 р. Радянське командування планувало переозброїти новими "Фоккерами" три винищувальні ескадрильї і сформувати четверту. Однак замовленої кількості для реалізації цих задумів було замало. За тодішніми штатами винищувальна ескадрилья мала налічувати аж 46 літаків: 31 стройовий (три загони по 10 літаків плюс літак комеска) і 15 резервних.
ДХІ мали надійти на озброєння 1-ї окремої винищувальної авіаційної ескадрильї (ОВАЕ) в Ленінграді, 3-ї в Києві, 4-ї, яка передислоковувалась з Мінська в Смоленськ, і 5-ї, яка формувалась в Смоленську, а пунктом постійної дислокації мав стати Гомель. Постачання здійснювалось морським шляхом через Ленінградський порт. Перша партія (24 машини) прибула 16 жовтня 1924 р., виконання ж замовлення завершилось в лютому наступного року.
Прийомку літаків здійснювала комісія 1-ї ОВАЕ, а після доставки в Смоленськ і Київ їх повторно приймали місцеві комісії. Розподілили літаки так: в Ленінграді дишилось 32 "Фоккери", в Смоленськ відправили 51, в Київ - 26, 4 - в Серпухов, в школу стрільби і бомбометання і 12 (з них 10 без моторів) - на Центральний авіаційний склад.
Освоєння літаків велось непросто - випливали численні недоліки. Значна частина моторів були "старої заготовки" (випуску 1920-1921 рр.) і мали сліди корозії. Замість передбачених технічними умовами бошівських магнето встановлювались італійські, годинників не було... Перші польоти виявили низку інших недоліків, з яких особливо неприємним була недостатня міцність заднього вузла моторами. Аварії й поломки йшли одна за одною. Довелось викликати ремонтну бригаду з "Фоккера". В Ленінграді вона почала працювати 21 травня 1925 р., згодом перемістилась до Смоленська, а у Київ дісталась аж наприкінці червня.
Саме завдяки аваріям ми можемо підібрати невеличку галерею зображень київських "Фоккерів". назагал фотографування військової авіатехніки не заохочувалось, але аварії слід було документувати.
Два фото з аварії літака 2-го неокремого загону (борт № 5, с/н 4646) 11 серпня 1925 р. Посадка поза летовищем через зупинку двигуна.
Коментарі
Дописати коментар