Довідник: "Хюркуш"
Турецька авіаційна промисловість за останнє десятиліття досягла суттєвого прогресу у розвитку власних конструкцій - як безпілотних, так і пілотованих. Сьогодні розповімо про турбогвинтовий навчально-бойовий літак "Хюркуш".
Туреччина свого часу робила спроби налагодити
виробництво авіатехніки за власними проєктами, однак донедавна останнім
серійним літаком турецької розробки був поршневий навчальний аероплан МКЕК-4 «Угур»,
випущений у невеликій кількості в 1950-х рр. Упродовж останніх десятиліть
концерн ТАІ накопичив значний досвід ліцензійного виробництва літаків –
винищувачів F-16C/D, транспортних CN-235M, навчальних SF-260D. Спираючись на цей досвід, керівництво
концерну спільно з урядом Туреччини в березні 2006 р. ухвалили рішення про
початок розробки турбогвинтового навчального літака «Хюркуш» (Hürkuş; буквально – «вільний птах»; прізвище одного з
піонерів турецької військової авіації та авіаційної промисловості Веджіхі Хюркуша).
Машина призначалась для заміни реактивних навчально-тренувальних літаків
Т-37В/С.
За основу при розробці взяли південнокорейський
літак КТ-1, 40 екземплярів якого придбали ПС Туреччини. «Хюркуш» відрізняється
потужнішою силовою установкою – ТГД «Пратт енд Вітні Канада» РТ6А-68Т, здатним
розвивати потужність 1600 к.с., зміненим складом обладнання та перепроєктованим
крилом. Тандемна кабіна пілотів обладнана катапультними кріслами.
Перший з чотирьох прототипів «Хюркуша» розпочав
льотні випробування 29 серпня 2013 р. У 2016 р. був сертифікований варіант «Хюркуш А»,
однак ВПС Туреччини відмовились від його закупівлі на користь досконалішої
модифікації «Хюркуш В», обладнання кабіни якої наближене до винищувачів F-16 і F-35. Замовлено 15
таких літаків з опцією ще на 40. Постачання мало розпочатись у 2018 р., але на
початку 2023 р. Повітряні сили мали лише чотири машини «Хюркуш В».
В лютому 2017 р. був презентований бойовий варіант
– легкий штурмовик «Хюркуш С». Цей літак обладнаний оптико-електронною
пошуковою станцією «Аселсан» ASEFLIR-300,
встановленою у під фюзеляжному обтічнику, а також має чотири підкрильних вузли
підвіски, на яких можна розташувати навантаження загальною масою до
Фірма-виробник активно просуває «Хюркуш» на
зарубіжні ринки, але наразі з експортними контрактами багато неясного. В
листопаді 2021 р. з’явилась інформація про замовлення Нігером 12 літаків –
швидше за все, у варіанті «Хюркуш С». В жовтні 2022 р. представники ТАІ
заявили, що перші два літаки Нігер отримає до кінця року; крім того,
декларувалось постачання трьох «Хюркушів» для Чаду в першому кварталі 2023 р.
Однак повідомлень про передачу літаків ані Нігеру, ані Чаду досі не
публікувалось. Крім того, в травні 2022 р. повідомлялось про укладення
контракту з урядом Лівії на постачання «Хюркушів», однак кількісні і часові
параметри угоди не оприлюднені.
P.S. Чад таки отримав легкі штурмовики "Хюркуш С" - на фото, опублікованому 10 липня, видно три такі машини, причому у дуже цікавому малюванні.
Характеристики |
«Хюркуш» |
Розмах крила, м |
9,96 |
Довжина літака, м |
11,17 |
Висота літака, м |
3,70 |
Тип двигуна |
РТ6А-68Т |
Потужність двигуна,
к.с. |
1600 |
Злітна маса, кг |
3650 |
Швидкість, км/год: - максимальна - крейсерська |
574 463 |
Дальність польоту, км |
1475 |
Практична стеля, м |
10 575 |
Максимальна швидкопідйомність, м/с |
22 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки - https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар