Довідник: F-16. Частина 2с.

 Сьогодні - про Північну Африку (зрештою, в решті Африки F-16 нема :) ), Близький Схід і Пакистан.



Досить розповсюджені «Файтінг Фалкони» на Близькому Сході. Тут найбільшим їх експлуатантом є ПС Ізраїлю. В 1980-1981 рр. в цю країну надійшло 75 машин F-16A/В (відповідно, 67 і вісім), в 1986-1988 р. – 75 F-16C/D block 30 (51 одномісний и 24 двомісних), в 1991-1993 рр. – 60 F-16C/D block 40 (по 30 одномісних і двомісних), в 1994 р. – 50 вживаних F-16А/В block 10 (відповідно, 36 и 14), які раніше перебували на озброєнні ВПС США і, нарешті, в 2003-2009 рр. – 102 F-16I. Таким чином, загалом Ізраїль отримав 362 «Файтінг Фалкони», вийшовши на друге місце після США за кількістю отриманих літаків цього типу. Однак за кількістю F-16, що залишаються в строю, Ізраїль поступається ще й Туреччині, оскільки в грудні 2016 р. були зняті з озброєння останні машини F-16А/В. Ізраїльські «Файтінг Фалкони» різняться від аналогічних винищувачів інших країн деяким обладнанням. Зокрема, F-16A/В першої партії отримали систему попередження про опромінення радаром, інтегровану зі станцією активних завад AN/ALQ-178, а такоє пристрої відстрілу ІЧ пасток та діпольних відбивачів ізраїльського виробництва. Пізніше в їхній арсенал включили ізраїльські КР «повітря-повітря» «Пітон 3». Літаки F-16C/D block 30 обладнані системою самооборони «Елта» EL/L-8240. Вони можуть нести КР «повітря-повітря» «Пітон 3» і «Пітон 4», «повітря-поверхня» «Попай» і «Ділайла», КАБ SPICE. F-16C/D block 40 мають систему самооборони «Елісра» SP-3000, комп’ютер місії фірми «Елбіт». Спочатку вони несли прицільний контейнер «Шарпшутер» (спрощений експортний варіант контейнера AN/AAQ-14 системи LANTIRN), пізніше його замінили контейнером «Лайтенінг» фірми «Рафаель». Для ведення розвідки ці літаки можуть застосовувати оптоелектронні контейнери «РеццеЛайт» і радіолокаційні EL/M-2060P. У 2010-2012 рр. літаки F-16C/D модернізували до стандарту «Барак 2020». Вони були ообладнані комп’ютерами місії і багатофункційними індикаторами, аналогічними встановленим на F-16І, а екіпажі отримали нашоломні приціли DASH 4.

У ПС Ізраїлю літаки F-16А/В іменуються «Нец» («Яструб»), F-16C/D – «Барак» («Блискавка»), а F-16I – «Суфа» («Гроза»). Зараз літаками F-16C/D озброєно три ескадрильї на авіабазі Рамат Давід (101-ша, 105-та і 109-та), а F-16І – дві у Рамоні (201-ша і 253-тя) і одна в Хацерімі (107-ма). На початку 2023 р. в строю лишалось 196 літаків: 50 F-16C, 49 F-16D і 97 F-16І.

З перших же місяців експлуатації у ВПС Ізраїлю літаки F-16 активно брали участь в боях з сирійською авіацією над Ліваном. Заслуговує на увагу той факт, що з 71 записаної на рахунок «Файтінг Фалконів» повітряної перемоги – 47 здобули саме пілоти ПС Ізраїлю. 7 червня 1981 р. вісім F-16 взяли участь в нальоті на іракський ядерний центр Озірак під Багдадом. В другій ліванській війні 2006 р. та операції в секторі Газа у 2008-2009 рр. ізраїльські F-16 використовувались для ударів по наземних цілях. Беруть участь ці літаки також в операціях над Сирією (зокрема, 10 лютого 2018 р. один F-16І був збитий сирійським ЗРК С-200).



Одним із найбільших експлуатантів «Файтінг Фалконів» є Єгипет. Перша партія з 42-х F-16 block 15 (34 F-16А і вісім F-16В) надійшла упродовж 1982-1983 рр. У 1986-1988 рр. в цю країну було поставлено 40 винищувачів стандарту block 32 (34 F-16C і шість F-16D). З 1991 р. почали надходити літаки стандарту block 40, і до 2002 р. їх надійшло загалом 138 (102 F-16C і 36 F-16D), причому 46 з них (34 одномісних і 12 двомісних) – це літаки ліцензійного турецького виробництва, поставлених у 1994-1995 рр. Нарешті, в 2009 р. Єгипет замовив 20 винищувачів стандарту block 52+ (16 F-16C і чотири F-16D), постачання яких дуже затягнулось через складну внутрішньополітичну ситуацію в країні і було завершене наприкінці 2015 р. Таким чином, Єгипет загалом отримав 240 «Файтінг Фалконів». За наполяганням Ізраїлю з комплекту озброєння єгипетських F-16 вилучили ракети АІМ-120, залишивши тільки старіші ракети середньої дальності АІМ-7 «Спарроу» і рактети ближнього бою АІМ-9 «Сайдвіндер». Крім того, до арсеналу цих літаків входять КР «повітря-земля» AGM-65 «Мейверік» та ПРР AGM-88 HARM.

На початку 2023 р. в строю ВПС Єгипту залишалось 209 «Файтінг Фалконів», у тому числі 32 F-16A/B (відповідно, 26 і шість), модернізованих до стандарту block 42, і 175 F-16C/D (138 одномісних і 37 двомісних). Ними озброєні 13 ескадрилей: 60-та і 64-та в Абу-Суейрі (block 40), 68-ма в Асуані (block 32), 70-та в Бені-Суефі (block 32), 72-га і 74-та в Мерса-Матрух (модернізовані F-16A/B), 75-та, 77-ма і 79-та в Гіанаклісі (block 40), 86-та і 88-ма в Фаїді (block 40), 95-та і 97-ма в Каїр-Західний (block 52+).



Крім Єгипту, в Північній Африці літаки F-16 експлуатує Марокко. Ця країна у 2008 р. замовила 24 винищувачі block 52+ (16 F-16C і вісім F-16D), поставки яких були реалізовані у 2011-2012 рр. Літаками укомплектували «Ескадру F-16» на аеродромі Бен-Гуерір.

З грудня 2014 р. марокканські «Файтінг Фалкони» беруть участь в операції проти ісламістів в Сирії та Іраку, а з березня 2015 р. діють проти хуситів в Ємені. В останній операції втрачено одного F-16C (збитий 10 травня 2015 р.). В серпні 2020 р. Марокко замовило 24 літаки F-16C/D block 72. Планувалось поставити їх до кінця 2026 р., але через наслідки епідемії COVID-19 виконання контракту затримується. Також передбачена модернізація до стандарту block 72 наявних літаків block 52+.



Йорданія через обмежені фінансові ресурси довший час купувала F-16 тільки з «секонд-хенду». У 1997-1998 рр. і 2003 р. із США надійшло 33 літаки F-16A/B block 15 ADF (28 одномісних і п’ять двомісних; в першій партії – 12 і 4 відповідно, в другій – 16 і 1), а у 2009-2017 рр. – 46 F-16AM/BM з Бельгії та Нідерландів (31 одномісних і 15 двомісних; перша партія – 12 F-16AM і чотири F-16ВM з Бельгії та шість F-16ВM з Нідерландів; друга – шість F-16AM і три F-16ВM з Бельгії у 2011 р.; третя – 13 F-16AM і два F-16ВM з Нідерландів). 13 найстаріших літаків F-16A/B block 15 ADF (дев’ять одно- і чотири двомісних) у 2014 р. Йорданія продала Пакистану.

З 2014 р. йорданські F-16 беруть участь в операціях проти ісламістів в Сирії. 24 грудня 2014 р. один F-16A був збитий. У 2015 р. Йорданія долучилась до операції проти ісламістів в Ємені, куди теж відправили F-16.

На початку 2023 р. в строю Королівських йорданських ПС лишалось 47 винищувачів F-16A/B (33 одно- і 14 двомісних); частина старіших літаків виведена з бойового складу і виставлена на продаж. «Файтінг Фалконами» укомплектовані три ескадрильї, дислоковані на авіабазі Азрак: 1-ша, 2-га (навчально-бойова) і 6-та. В червні 2022 р. Йорданія замовила вісім винищувачів F-16C/D block 70, а в січні 2023 р. докупила ще чотири такі літаки.



Ірак у 2011 і 2012 рр. замовив двома партіями 36 винищувачів F-16IQ (28 одномісних і вісім двомісних), які відповідають стандарту block 52+, але з дещо зниженими бойовими можливостями (не можуть застосовувати КР АІМ-120 та КАБ JDAM). В комплекті з ними придбані КР класу «повітря-повітря» AIM-7 i AIM-9, «повітря-поверхня» AGM-65, КАБ «Пейвуей III/IV», прицільні контейнери «Снайпер» і розвідувальні DB-110. Постачання почалось влітку 2014 р. Спочатку ці літаки використовувались для підготовки іракських пілотів на території США, а в липні 2015 р. перші чотири F-16IQ прибули до Іраку. Виконання контракту завершилось в листопаді 2017 р.

В Іраці «Файтінг Фалконами» укомплектували 9-ту ескадрилью на авіабазі Балад. Літаки беруть участь в бойових діях проти ісламістів, однак підтримання їх у льотному стані утруднене через проблеми з постачанням запчастин зі США. Два винищувачі втрачені в катастрофах; в строю на початку 2023 р. лишалось 27 одно- і сім двомісних літаків.

Бахрейн отримав 22 літаки block 40 – 8 F-16C и 4 F-16D в 1990 р. та 10 F-16C в 2000 р. Під час операції «Буря в пустелі» ці літаки завдали кілька ударів по цілях в Іраку. З вересня 2014 р. бахрейнські F-16 брали участь в операції проти ісламістів в Сирії.

«Файтінг Фалконами» укомплектовані 1-ша і 2-га ескадрильї на авіабазі Іса. На початку 2023 р. в строю залишалось 20 літаків – 16 одно- і чотири двомісних. Бахрейн став стартовим замовником винищувачів F-16V – в листопаді 2017 р. він законтрактував 16 літаків block 70, перші з яких будуть передані у 2023 р. Планується також модернізація до цього рівня усіх наявних винищувачів block 40.



ОАЕ придбали спеціально розроблену для цієї країни модифікацію block 60 – 55 одномісних F-16Е і 25 двомісних F-16F надійшли в 2003-2006 рр. В бою вони дебютували в 2011 р. під час операції проти Лівії. З вересня 2014 р. ці літаки беруть участь в операціях проти ісламістів в Сирії, а з 2015 р. – в Ємені. В строю лишається 54 одно- і 24 двомісних літаки (13 останніх постійно перебувають в США), якими озброєні 1-ша, 2-га і 3-тя АЕ на авіабазі Аль-Зафра.

В 2005-2006 рр. 12 літаків block 50+ (вісім F-16C і чотири F-16D) поставлено Оману, а у 2014 р. надійшла друга партія таких літаків – 10 F-16C і два F-16D. Один F-16C втрачений в катастрофі, решта лишаються в строю 18-ї і 20-ї АЕ на авіабазі Сумрайт.



Повітряні сили Пакистану отримали в 1983-1987 рр. 40 F-16А/В (відповідно, 28 і 12), а на поставку ще 71 машини уряд США наклав ембарго, зумовлене реалізацією Пакистаном ядерної програми. Потепління американо-пакистанських відносин після 2001 р. зробило можливим замовлення нової партії – 18 F-16C/D block 52 (12 одномісних і шість двомісних), поставлених у 2009-2010 рр. У 2014 р. Пакистан отримав з Йорданії 13 вживаних винищувачів block 15 ADF (дев’ять F-16A і чотири F-16B). На початку 2023 р. в строю залишалось 34 літаки F-16A/B, (9-та і 29-та АЕ на авіабазі Саргодха і 11-та в Шахбазі), усі 13 колишніх йорданських (19-та АЕ на авіабазі Бхоларі) і 18 F-16C/D (5-та АЕ в Шахбазі). 19-та АЕ виконує функції навчально-бойової, а 29-та – функції підвищеної підготовки і розробки тактики застосування винищувачів.

Пакистанські «Файтінг Фалкони» другими після ізраїльських пішли в бій: упродовж 1983-1986 рр. вони збили в прикордонній зоні вісім афганських і радянських літаків (чотири Су-17/Су-22, два МіГ-23, по одному Су-25 і Ан-26). Власні втрати склали один F-16А, помилково збитий іншим літаком цього ж типу. У 2017 р. розпочато модернізацію F-16A/B, яка здійснюється спільно з турецькими фірмами.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки - https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"