Дозор-Б і Oncilla
За часів СРСР українські підприємства виготовляли
широкий спектр гусеничної бронетехніки – перш за все, танки Т-64 і Т-80УД та
броньовані тягачі МТ-ЛБ (включаючи машини на їх базі, насамперед, самохідні
гаубиці 2С1). Однак в Україні не проєктували і не виготовляли колісну
броньовану техніку.
Ситуація почала
змінюватись після розпаду СРСР і відновлення незалежності України. Вже в 90-х
роках, використовуючи технічну документацію колісного бронетранспортера БТР-80,
були створені удосконалені бронетранспортери БТР-94 і БТР-3. А ось розробку
легкої колісної бронетехніки довелось розпочинати з нуля. Ситуацію спрощувала
наявність в Україні потужного конструкторського осередку – Харківського
конструкторського бюро машинобудування ім. О.О. Морозова (ХКБМ). Тут на початку
2000-х рр. почалось проєктування родини автомобілів спеціального призначення як
для військового, так і для цивільного секторів. Паралельно створювались два
варіанти: багатоцільовий неброньований автомобіль подвійного призначення для
цивільного і військового застосування («Дозор-А») і військовий броньований
автомобіль («Дозор-Б»).
Перші
демонстраційні зразки «Дозору-А» і «Дозору-Б» були вперше продемонстровані в
Києві на виставці «Зброя та безпека – 2004» в жовтні 2004 р. В їхній
конструкції використовувались деталі підвіски БТР-80, але в усьому іншому
машини були цілком оригінальними.
«Дозор-А»
демонструвався у варіанті пікапа з чотиридверною кабіною, розрахованою на 5
осіб, і вантажною платформою, де можна було перевозити 2 т вантажу або 6 осіб.
В даху кабіни був люк, на якому можна було встановити кулемет. Власна маса
спорядженого автомобіля становила 3,5 т. Пропонувались три варіанти двигуна –
дизелі потужністю 122, 136 і 197 к.с. Максимальна швидкість повнопривідного автомобіля
сягала 120 км/год.
На базі
«Дозору-А» пропонувалось створити цілу низку автомобілів спеціального
призначення – поліцейський, інкасаторський, санітарний, машина технічної
допомоги тощо, а також вантажівки вантажопідйомністю від 2 до 6 т. Але «Дозор-А»
так і не знайшов покупців. А ось «Дозор-Б» розвивався далі, причому його
еволюція до початку виробництва тривала 10 років.
Будова «Дозору-Б»
З технічної точки
зору «Дозор-Б» є двовісним повнопривідним броньованим автомобілем з капотним
компонуванням. Корпус його поділяється на два відсіки: моторно-трансмісійний і
екіпажу. Моторно-трансмісійний відсік розташований в передній частині корпусу. У
ньому розташовується двигун з обслуговуючими
системами, трансмісія, основні елементи рульового керування, гальмівна система,
а також елементи систем кондиціонування та опалення відсіку екіпажу. Відсік
екіпажу займає центральну й кормову частини корпусу. Спереду в ньому
знаходяться робочі місця водія й командира, за ними – робоче місце стрільця, а
в кормі – десантне відділення, розраховане на 6 осіб. Корпус має двоє
бічних дверей (для водія і командира) і одні кормові (для десанту). В лобовій
стінці корпусу є вікна з броньового скла, а в бортах десантного відділення –
шість амбразур для ведення вогню зі стрілецької зброї. Солдати десанту для
спостереження за полем бою мають перископи.
Корпус «Дозору-Б»
виготовлений з броньової сталі Armstall 500 польського
виробництва. Він захищає від бронебійних куль стрілецької зброї, випущених з
відстані
Двигун – дизельний чотиритактний чотирициліндровий рідинного охолодження Deutz BF 4M
1013 FC потужністю 190 к.с. Коробка
передач – гідромеханічна пятиступінчата автоматична Allison LCT 1000. Проблеми з постачанням двигунів німецької
фірми Deutz зумовили пошук альтернативних
варіантів силової установки. Розглядались пʼять варіантів двигунів, але зрештою
усі виготовлені бронеавтомобілі «Дозор-Б» комплектувались дизелями Deutz.
Бронеавтомобіль обладнувався радіостанцією Р-173М, інтеркомом АВСК-1,
супутниковою навігаційною апаратурою СН-3003 «Базальт».
Перший варіант «Дозору-Б», відомий як «комплектація В1320», з’явився в 2004
р. У 2007 р. він демонструвався на виставці IDEX-2007 в Абу-Дабі.
Бронеавтомобіль активно пропонувався на експорт, однак покупців не знайшов. У
2014-2015 рр. «Дозор-Б» був створений другий варіант – «комплектація
В1320-1/В1320А». Він відрізняється перекомпонованим десантним відсіком (місткість
машини зросла з 9 до 10 осіб), потужнішою лебідкою (
Озброєння
Для «Дозору-Б» пропонувалось близько десяти варіантів озброєння, частина з
яких була реально випробувана, а частина – існувала лише на папері. Базовим
вважався варіант з дистанційно керованою установкою з 12,7-мм кулеметом НСВТ-12,7
(або його українським «клоном» КТ-12,7), створеної на основі командирської
башточки танка Т-64А. Установка має перископічний монокулярний приціл ПЗУ-7.
Діапазон кутів вертикального наведення кулемета становить від -3 до 68°.
Боєкомплект складається з 450 набоїв (три стрічки по 150 набоїв). Простішою
альтернативою була установка 30-мм автоматичного гранатомета КБА-117
(українська копія АГС-17) на турелі.
На «Дозорі-Б» випробовувались два варіанти дистанційно керованих модулів
«Блік». На виставці ADEX-2014, яка проходила у вересні 2014 р.
в Баку, демонструвався бронеавтомобіль з модулем «Блік-2», озброєним 12,7-мм
кулеметом, 30-мм автоматичним гранатометом і 81-мм пусковими установками для
димових гранат. А навесні 2016 р. на виставці SOFEX-2016 в Аммані показали «Дозор-Б» з модулем «Блік-2М», який
додатково до кулемета і автоматичного гранатомета має ще пускову установку ПТРК
«Корсар». Ще одним варіантом дистанційно керованого модуля був ОБМ «Кіборг» з
12,7-мм кулеметом і 40-мм автоматичним гранатометом УАГ-40.
Досить цікавим варіантом озброєння, запропонованим для «Дозору-Б», став
модуль «Вій» з 23-мм двоствольною авіаційною гарматою ГШ-23Л (боєкомплект 250
снарядів) і оптико-телевізійним прицілом ОТС-20.01.
В лютому 2021 р. зʼявились повідомлення про проєктування винищувача танків
на базі «Дозора-Б». Він мав озброюватись ПТРК «Барʼєр» (уніфікованим за
ракетами РК-2С і РК-2ОФ з переносним ПТРК «Стугна»). Боєкомплект з десяти ракет
розташовувався у двох барабанах. Перезарядка барабанів здійснювалась через люки
в бортах машинию Двозарядна пускова установка в похідному положенні знаходилась
всередині корпусу, а в бойовому – піднімалась через люк в даху. Наскільки
відомо, цей винищувач танків не вийшов зі стадії проєкту. Натомість в металі
була втілена інша ракетна система на базі «Дозору-Б».
Влітку 2021 р. був продемонстрований прототип легкої реактивної вогнеметної
системи «Спека». Вона використовує реактивні снаряди з термобаричною бойовою
частиною і за принципом дії аналогічна російським системам «Буратіно» і
«Солнцепек», однак значно легша від них. Снаряди РС-122ТБ створені Державною
акціонерною холдинговою компанією «Артем». Такий снаряд калібру
Потенційно шасі «Дозору-Б» могло служити і для інших машин спеціального
призначення. Зокрема, у 2021 р. воно розглядалось як база для розміщення
елементів комплексу автоматизованого управління артилерійською батареєю
(дивізіоном) «Оболонь-А».
Oncilla
У 2013 р. в Харкові виготовили
модернізований варіант «Дозору-Б», який викликав інтерес польської фірми Mista. Остання купила один
екземпляр, виготовлений на Київському бронетанковому заводі, який під назвою Oncilla демонструвався на виставці MSPO-2013 в Кєльце. Для виробництва в Польщі Oncilla була суттєво
перероблена. Німецький двигун замінили італійським Iveco NEF 4 потужністю 210 к.с. На відміну
від «тракторного» низькооборотного двигуна Deutz італійський двигун є
високооборотним автомобільним. Завдяки цьому поліпшились динамічні характеристики
машини, зокрема, прискорення. До того ж, Iveco NEF 4
виявився дешевшим від німецького двигуна. Радикально переробили трансмісію, а
замість пʼятиступінчатої автоматичної коробки передач встановили
шестиступінчату. Балістичний захист відповдає рівню 3 STANAG 4569 (круговий захист від
бронебійних куль калібру
Бронеавтомобіль Oncilla обладнаний польською радіостанцією FONET. Озброєння складається з 12,7-мм
кулемета НСВТ-12,7 на турелі з ручним приводом. Кулеметник захищений броньовими
щитками з вмонтованими броньованими шибами – як на HMMWV.
В результаті модернізації Oncilla набув кращих експлуатаційних властивостей порівняно з
базовим «Дозором-Б». Однак значного комерційного успіху бронеавтомобіль не здобув.
Шість екземплярів у 2016 чи на початку 2017 р. продали Сенегалу. Крім того, Oncilla постачався і в Україну.
Виробництво і служба
В Збройних силах України «Дозор-Б» класифікується як тактична бойова
колісна машина (ТБКМ), оскільки він не підпадає під класичне визначення
бронетранспортера. Прототипи бронеавтомобіля виготовлялись у дослідному цеху
ХКБМ. В липні 2013 р. один з них передали у Військову академію в Одесі. Цей
заклад, серед інших спеціальностей, готує і військових автомобілістів, тому він
вважався найкращим місцем для експлуатаційних випробувань «Дозора-Б». Однак
по-справжньому «Дозор-Б» зацікавив військових лише після анексії Росією Криму
та початку агресії на Донбасі у 2014 р. На той момент українська армія не мала
сучасних легких бронеавтомробілів – за винятком застарілих БРДМ-2. Потреба ж в
машинах такого класу під час Антитерористичної операції відчувалась вкрай
гостро. Глава Міністерства внутрішніх справ Арсен Аваков заявив про можливість
придбання «Дозорів-Б» для Національної гвардії України, а трохи згодом
виконувач обовʼязків Президента України Олександр Турчинов оголосив про намір
закупити 200 таких бронеавтомобілів. Однак для цього слід було вирішити питання
серійного виробництва.
Виробництво «Дозорів-Б» вирішили налагодити на Державному підприємстві
«Львівський бронетанковий завод» (ЛБТЗ). У вересні 2014 р. тут почалось
виготовлення корпусів для бронеавтомобілів, однак виникли проблеми з
постачанням двигунів – німецька сторона довго не давала на це дозволу. Однак і
після того, як двигуни надійшли, складання бронеавтомобілів гальмувалось. Через
неспроможність вирішити проблему в червні 2015 р. було звільнено директора
ЛБТЗ, і після цього справа зрушила з мертвої точки. Перші «Дозори-Б» з замовленої партії в 10 одиниць
були готові в серпні 2015 р. 5 грудня 2015 р.,
напередодні Дня Збройних сил Україні, в Києві було представлено пʼять серійних
«Дозорів-Б».
В
серпні-листопаді 2015 р. «Дозор-Б» проходив державні випробування, в ході яких
була виявлена низка недоліків: недостатня питома потужність (через зростання
повної маси машини з розрахункових 7150 до фактичних
Плани
виготовлення 50 серійних «Дозорів-Б» у 2015 р. і ще 100 у 2016 р. пішли у
небуття. Але Збройні сили і Державна компанія «Укроборонпром» не втрачали надії
довести бронеавтомобіль до масового виробництва. Оскільки ЛБТЗ виявився
неспроможним вирішити це завдання, налагодити виробництво спробували на іншому
підприємстві «Укроборонпрому» - Київському бронетанковому заводі. В серпні 2016
р. був продемонстрований перший екземпляр «Дозору-Б» (з модулем «Вій»),
виготовлений на цьому підприємстві. Однак далі справа не пішла.
Для доведення
«Дозору-Б» до стану, придатного для експлуатації в бойових підрозділах,
вирішили звернутись до зарубіжних партнерів. 17 грудня 2015 року «Укроборонпром» підписав меморандум про співпрацю з
чеською державною компанією VOP CZ s.p., в рамках якого планувалось привести «Дозор-Б» до стандартів НАТО і сертифікувати бронеавтомобіль в
країнах Європи. Але про якісь практичні результати цієї угоди нічого не повідомлялось.
Натомість увагу Міністерства оборони України привернув польський клон. В липні
2017 р. зʼявились повідомлення про початок випробувань в Україні
бронеавтомобіля Oncilla. Вони пройшли успішно, і в державне оборонне замовлення на 2020 р. включили закупівлю 24 бронеавтомобілів цього типу (за деякими повідомленнями,
кошти на придбання бронеавтомобілів Oncilla включались і в бюджети Міністерства оборони у 2018
і 2019 рр.).
Перші два бронеавтомобіля Oncilla були передані Збройним силам України 23 серпня 2020 р.
Надалі такі машини складались з вузлів польського виробництва на підприємстві
Науково-виробничої компанії «ВК Система» в м. Васильків. 12 травня 2021 р. була
передана остання партія у кількості девʼяти екземплярів. Так само, як і
«Дозор-Б», Oncilla надходять на озброєння
Десантно-штурмових військ Збройних сил України. За даними довідника Military
Balance, станом на початок 2022 р. частини Десантно-штурмових військ мали 10
бронеавтомобілів «Дозор-Б» і понад 27 Oncilla.
Чи не перше свідчення про використання «Дозору-Б» в зоні Антитерористичної
операції належить до грудня 2016 р. Тоді один бронеавтомобіль цього типу був
помічений в колоні супроводу секретаря Ради національної безпеки і оборони
України Олександра Турчинова, який прибув з інспекцією на фронт під час
загострення боїв на Світлодарській дузі. В січні 2017 р. Міністерство оборони
України повідомило про перші підсумки використання машини: «Дозор-Б»
зарекомендував себе як надійна бойова машина, і в цілому бронеавтомобіль
відповідає вимогам армії України. У міністерстві зазначили, що у машини є
«дитячі» хвороби. А в листопаді 2017 р. журнал «Військо України» надрукував статтю про досвід
використання машин в зоні Антитерористичної операції. Серед переваг були названі висока прохідність, гарний бронезахист,
великий запас ходу. Експлуатація «Дозору-Б» у бойових умовах також показала
незначну недосконалість баштової установки і незручності, які через це
виникають для стрільця. Були й нарікання щодо сильного шуму в ходовій частині.
Окрім цього, виявилася недосконалою й гальмівна система.
Станом на вересень 2018 р. дослідна експлуатація «Дозор-Б» була завершена. Ці
машини пройшли в середньому по 15–20 тис. км. У липні 2020 р. ТБКМ «Дозор-Б» офіційно взяли на
озброєння Збройних сил України.
Інженерами вживались заходи щодо усунення виявлених недоліків, а також
розширення бойових можливостей бронеавтомобіля. Зокрема, у 2020 р. зʼявилась
інформація про дослідно-конструкторську роботу «Турнір», яка передбачала
підвищення можливостей «Дозору-Б» по подоланню водних перешкод. А ще раніше, в
січні 2016 р., демонструвався масогабаритний макет бронеавтомобіля «Хорт» -
дальшого розвитку «Дозору-Б» зі збільшеною на
З початком повномасштабного вторгнення Росії 24 лютого 2022 р.
бронеавтомобілі «Дозор-Б» та Oncilla у складі підрозділів Десантно-штурмових
військ беруть участь в боях проти загарбників. Зокрема, в другій половині
травня 2022 року Міністерство оборони України повідомило про успішну
експлуатацію бронеавтомобілів Oncilla українськими
військовими. Однак подробиць повідомлено не було. Станом на середину грудня
2022 р. не зафіксовано і втрат бронеавтомобілів цих типів. Однак наприкінці
листопада 2022 р. зʼявилось відео «Дозору-Б», який перекинувся – ймовірно,
внаслідок підриву на міні. Екіпаж уцілів, хоч і зазнав травм.
В березні 2023 р. з’явилась інформація про передачу підрозділам Головного
управління розвідки нової партії бронеавтомобілів Oncilla (30 екземплярів?), придбаної
польськими підприємцями. Дальше доопрацювання конструкції Oncilla здійснює
українське КБ «Берил» спільно з польською компанією Mista. На виставці Egypt Defence Expo у 2022 році представлявся
проєкт Oncilla Mk 2 в різних варіантах – у тому
числі озброєний 90-мм гарматою.
Головному управлінню розвідки Міністерства оборони України передали два нових бронеавтомобілі "Дозор-Б". Щиро кажучи, думав, що історія випуску цих машин завершилась - виявляється, ні. Ці екземпляри обладнані дистанційно керованою кулеметною установкою з шістьма димовими гранатометами. Що це саме "Дозор-Б", а не Oncilla - добре видно за кількістю бортових амбразур (три, а не дві).
Оновлення від 27.11.2024
Коментарі
Дописати коментар