Ил-22М-11


Так виглядає, що головною жертвою прігожинського путчу стали ваздушна-касмічєскіє сіли немитої. Вагнерівці повною мірою скористались отриманими с барского плєча засобами протиповітряної оборони, внаслідок чого атріцатєльно взлєтєлі кілька літальних апаратів. Серед них – пара (а, можливо, навіть три) гелікоптери РЕБ Ми-8МТПР-1, про які ми вже розповідали. Але найбільш цікава здобич – це повітряний командний пункт Ил-22М-11. Розповімо детальніше про цю машину.

 

Застосування повітряних командних пунктів набуло поширення в роки холодної війни, коли військові США та Савєтского Саюзу усвідомили: в разі ядерного конфлікту традиційні наземні засоби зв’язку й управління військами можуть бути швидко виведені з ладу. Трохи довше протягнути дозволяли повітряні командні пункти. Придатись вони могли і у звичайних конфліктах – служачи ретрансляторами та координаційними центрами під час воєнних операцій. Для повітряного командного пункту (ПКП) потрібен був літак з місткою герметичною кабіною, де знайшлося б місце для операторів зв’язку і офіцерів бойового управління, а також численних систем зв’язку. Ідеально годились пасажирські лайнери. Тож в США ПКП обладнували на базі Боїнгів, а в совдєпії взяли за основу чотиримоторний пасажирський літак Ил-18Д. Наймасовішим варіантом ПКП став Ил-22М-11, який з’явився на початку 1980-х рр. Виготовили 21 такий літак, але не з нуля, а шляхом переобладнання пасажирських машин (бо виробництво Ил-18 до того часу вже давно припинолось). Часом доля таких літаків була досить звивистою і цікавою. Наприклад, жертва вагнерівців – борт RA-75917 (а раніше – СССР-75917) – був випущений у варіанті Ил-18Д ще у 1967 р., а згодом служив в Афганістані як персональний літак короля Мухаммеда Захір-Шаха, а після перевороту в 1973 р. – президента Мухаммеда Дауда. Пізніше машину повернули в СРСР (афганці її тільки орендували), де й переобладнали в ПКП.

 


Після розпаду совдєпії частина Ил-22М-11 дісталась новим незалежним державам – по одній машині отримали Казахстан, Білорусь, Молдова і Україна. Усі ці машини (за винятком української) переобладнали в цивільні транспортні. ВПС України отримали Ил-22М-11 борт 75918, який належав 456-му окремому мішаному авіаполку (аеродром Гавришівка під Вінницею) і за часів СРСР обслуговував штаб 24-ї повітряної армії. З 1999 р. цей літак знаходився на консервації, а згодом був порізаний на брухт.

 

Більшість же Ил-22М-11 «успадкував» лаптєстан. Частину з них поступово списали, три літаки у 2016 р. переобладнали в постановники активних завад Ил-22ПП. Їх апаратуру доводили досить довго, але коли на початку повномасштабного вторгнення в Україну ці літаки спробували використати за призначенням – для глушіння української ППО – виявилось, що їхня ефективність, м’яко кажучи, недостатня.

 

П’ять Ил-22М-11 планувалось модернізувати упродовж 2019-2021 рр. (щоправда, наскільки повно були реалізовані ці плани – точних даних немає). Нова апаратура, встановлена на літаках, мала б забезпечити швидкісний захищений обмін інформацією в режимі реального часу. Конкретний склад цієї апаратури зі зрозумілих причин не оприлюднювався. Група бойового управління на борту такого ПКП могла б здійснювати керівництво міжвидовим угрупованням військ – тут козломорді намагались досягти рівня розвинутих країн, насамперед, США з іхньою мережецентричною концепцією.

 

Один з Ил-22М-11 (невідомо, який конкретно борт – чи не той, що згодом знищили вагнерівці?) 9 квітня 2022 р. ледь не став жертвою української ППО. Необачно увійшовши в зону ураження на висоті 7600 м, він отримав понад 200 пробоїн від близьких вибухів двох ракет ЗРК «Бук». Відбулась розгерметизація кабіни, але екіпаж зумів дотягнути до аеродрому в Ростові-на-Дону. Сам факт ушкодження цієї машини козломорді визнали лише в лютому цього року.

 

Що означає втрата Ил-22М-11, збитого у Воронезькі області 24 червня? Звичайно, це не призведе до руйнування системи управління військами. Однак позначиться на ефективності роботи цієї системи в екстремальних умовах. А значить – нашим воїнам буде трошки простіше робити русскіх хорошими – такими, яких не видно в тепловізор.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"