Знай свого ворога: БМР-3МА
В мережі з’явились фото нової російської бойової машини
розмінування БМР-3МА «Вєпрь», зроблені, як заявлялось, поблизу лінії фронту, на
території тимчасово окупованої Луганської області. Що це за машина?
Класичні бойові машини розмінування (як
совдєповські/російські, так і західні) – це танки, позбавлені башти (рідше
башта залишається, але гармата демонтується – як в українській БМР на базі
Т-64А) і обладнані важкими танковими тралами – суттєво важчими, ніж ті, які
використовуються на лінійних танках. В СРСР такі машини з’явились в період
інтервенції в Афганістані. Спочатку їх переобладнували напівкустарним способом
з пошкоджених танків Т-54/55. А у 1982 р. на озброєння взяли БМР-1,
спроєктовану 482-м конструкторсько-технологічним центром в Києві на базі малосерійної
САУ СУ-122-54. Практично одночасно з’явилась і БМР-2, спроєктована тим же
осередком на базі танка Т-54Б.
В 1990-х роках в лаптєстані взялись за розробку БМР на
сучасніших шасі – Т-72 і Т-90. В підсумку з’явилась низка варіантів БМР-3, різних
розробників, які досить суттєво різняться між собою. Перший з них – БМР-3 «Корт-Б»
- демонструвався на виставках з 1999 р. (принаймні, я раніших згадок не
знайшов). Створили цю машину на 103-му бронетанковому ремонтному заводі в задуп’ї
(тобто, забайкаллі). Шасі взяли від Т-72Б. Основне обладнання – трал КМТ-7
масою 7,5 т, є також тритонна підйомна стріла з ручним(!) приводом. Мені не
зустрічалась інформація про якісь поставки «Кортів-Б» міністерству нападу
шишкостану. Швидше за все, справа обмежилась установочною партією.
БМР-3М «Вєпрь», створена «Уралвагонзаводом», використовує
шасі танка Т-90 і комплектується колійним тралом КМТ-7 або КМТ-8. Творці цієї
машини особливо підкреслюють добрі умови роботи екіпажу – вона обладнана
кондиціонером, підгірвачем їжі і навіть біотуалетом. Такі «навороти» не
зустріли розуміння експлуатантів: «А
вот совершенная машина родилась только теперь. И как всегда — обжёгшись на
молоке, дуем на воду. Кондиционер, конечно, штука хорошая, но где ты был, когда
от жары и пыли плавились мозги? И кто знает, где понадобится эта машина снова.
А у нас в России лето не так чтобы уж очень жаркое, зато зима холодна. Может о
печке лучше подумать? Не похоже, что нашим бойцам в ближайшее столетие придётся
исполнять интернациональный долг в жарких странах, скорее родные снега
отстаивать придётся. Впрочем, об удобствах наших солдатиков как-то не принято
думать. Туалет, кондиционер, подогрев пищи (забыли господа втиснуть в БМР
холодильник и стереосистему) это не для сопливых. Это для возможных иностранных
покупателей, кто (вполне обоснованно) полагает, что думать о создании приемлемых
условий для солдат в бою гораздо важнее, нежели о комфорте народных депутатов».
Постачання БМР-3М у війська почалось у 2017 р. (випробовувалась
з 2012 р.). Однак вона не стала масовою машиною. В російсько-українській війні
БМР-3М «засвітилась» в серпні 2022 р. під час розмінування Маріупольського
аеропорту.
БМР-3МА базується на шасі Т-90А і крім тралів КМТ-7 або
КМТ-8 може використовувати трал ТМТ-С масою 13 т. Останній, на відміну від колійних
тралів серії КМТ, призначений для суцільного траління смуги завширшки 3,9 м.
Крім того, він комплектується пристроєм для траління протибортових мін УТПБМ.
Монтаж ТМТ-С – процедура досить трудомістка, триває понад 3,5 години. Відчепити
ж його в аварійній ситуації можна за 30 хвилин. Трал витримує одночасний підрив
на шести мінах ТМ-62.
В складі комплексу «Проход-1» БМР-3МА може
використовуватись в дистанційно керованому варіанті, хоча він і не є основним.
Постачання БМР-3МА у війська в більш-менш значній
кількості почалось навесні 2024 р. Характерно, що російські оглядачі пишуть і
про початок в той же період постачання ранніх модифікацій БМР-3. Можливо,
лаптєногі налагодили переробку в БМР-3 пошкоджених Т-72/Т-90.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар