Довідник: Як-52



Двомісний одномоторний поршневий навчально-тренувальний моноплан цілком металевої конструкції, створений в ДКБ А.С. Яковлєва на базі одномісного пілотажного літака Як-50. Від останнього Як-52 відрізнявся двомісною тандемною кабіною і зміненим шасі з носовим колесом замість хвостового. Шасі ховається в польоті, але не повністю – носове і основні колеса притискаються до фюзеляжу. Таке рішення збільшує шанси на безпечне приземлення, якщо шасі не вдалось випустити. Силова установка – 9-циліндровий радіальний поршневий двигун М-14П потужністю 360 к.с.



Прототип Як-52 вперше піднявся в повітря 1976 р., а з 1979 р. почався серійний випуск. Здіснювався він не в СРСР, а в Румунії, на підприємстві Întreprinderea de Avioane Bacău (нині Aerostar) в Бакеу. В Румунії літак позначався Iak-52. До 1998 р. виготовили близько 1800 екземплярів. Під кінець випуску з’явились «вестернізовані» варіанти Iak-52W та Iak-52TW. Вони мали західну авіоніку, збільшений запас палива, могли комплектуватись двигунами М-14П або М-14Х, а у варіанті Iak-52TW ще й було перероблене шасі (за схемою з хвостовим колесом). Литовська фірма Termikas переробляє Як-52 у варіант Iak-52TD (з потужнішим двигуном М-14ПК, зміненою паливною системою та іншими удосконаленнями). З 2003 р. в РФ здійснюється модернізація Як-52 до рівня Як-52М з встановленням двигуна М-14Х з новим гвинтом, оновленням обладнання, заміною ліхтаря кабіни та ін.

З урахуванням досвіду війни в Афганістані, яка показала потребу в літаках-штурмовиках, в 1983 р. в ініціативному порядку був створений прототип Як-52Б, озброєний двома 32-зарядними блоками УБ-32 для 57-мм НАР С-5. Однак військових такий варіант не зацікавив.

Як-52 первісно не призначався для військової авіації – в СРСР підготовка майбутніх пілотів в авіаційних училищах здійснювалась одразу на реактивних літаках. Ці машини надходили в парамілітарну організацію ДТСААФ. Натомість в низці країн Як-52 використовувались (а подекуди використовуються й досі) в повітряних силах для початкової льотної підготовки. Наприкінці 2023 р. 12 Iak-52 продовжували службу в ПС Румунії, 10 Як-52 – у Вірменії, 30 – у В’єтнамі. Раніше такі літаки використовувались військовою авіацією Болгарії, Угорщини, Латвії, Грузії, Туркменистану.

В Україні літаки Як-52 використовуються Товариством сприяння оборони України та Цивільним повітряним патрулем. З 2024 р. відзначається їхнє використання в якості мисливців за дронами. При цьому літак не несе вбудованого озброєння, а вогонь ведеться другим членом екіпажу з задньої кабіни. Перший підтверджений факт знищення БпЛА (типу «Орлан-10») екіпажем Як-52 був зафіксований 27 квітня 2024 р.



Характеристики

Як-52

Розмах крила, м

9,30

Довжина літака, м

7,75

Висота літака, м

2,70

Площа крила, кв. м

15

Тип двигуна

М-14П

Потужність двигуна, к.с.

360

Маса, кг:

- порожнього літака

- максимальна злітна

 

1035

1315

Швидкість, км/год:

- максимальна

- крейсерська

 

270

230

Дальність польоту, км

465

Практична стеля, м

4000

Максимальна швидкопідйомність, м/с

5

 Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"