Новини пасажирського імпартазамєщєнія: ЛМС-192 "Освей"

 


Кілька місяців тому я вже торкався проблем зімпортозамєщєнієм в цивільній авіації лаптєстана. Особливо гострою ця проблема постає в сегменті літаків для місцевих повітряних ліній. За роки, які минули після розпаду совдєпії, козломорді так і не спромоглись довести до серійного виробництва бодай якийсь із проєктів у цьому сегменті. Вихід знайшли в купівлі навіть не готового проєкту, а цілої фірми. З 2008 р. росіяни володіли контрольним пакетом акцій чеської фірми «Ейркрафт Індастріз» з Куновіце, яка випускала добре відомі на пострадянському просторі «Турболети» L410 - двомоторні турбогвинтові 19-місні літаки. За десять років російська сторона стала єдиним власником фірми, і зайнялась звичною справою: грабунком. Виробництво L410 перенесли на «Уральскій звод гражданской авіаціі» (УЗГА) – я вже згадував про нього, у тому числі в контексті виробництва БпЛА «Форпост»за ізраїльською ліцензією. Але у 2022 р., після початку широкомасштабного вторгнення в Україну, чехи витурили козломордих, і «Ейркрафт Індастріз» знову стала власністю чеського капіталу. Водночас припинились поставки комплектуючих за порєбрік. І хоч козломорді до того часу довели локалізацію виробництва L410 до 72%, та все ж низку ключових вузлів доводилось імпортувати. В підсумку, 2022 р. УЗГА спромігся скласти тільки чотири L410 з 18-ти запланованих – і на цьому випуск таких літаків на Уралі припинився.

 

На 2022 рік в ри-фи не було навіть проєкту, підходящого для заміни L410 – ТВРС-44 «Ладога» має удвічі більшу місткість (44 пасажири), а ЛМС-901 «Байкал» - удвічі меншу (9). Тож коли в червні 2023 р. з’явилась інформація про початок розробки 19-місного імпортозамєщьонного літака – нічого дивного в цьому не було. Незвично було лише те, що цього разу козломорді знайшли зарубіжного партнера. Ну як – зарубіжного... Бульбашів з саюзного гасударства. Партнерами УЗГА в цій справі мали стати білоруські авіаремонтні заводи – 558-й в Барановичах і 407-й цивільної авіації в Мінську. За якихось два місяці концепція помінялась – тепер мова йшла про випуск в Білорусі ЛМС-401, збільшеного (12-місного) варіанту «Байкала». Але угода, підписана 15 квітня цього року, передбачає повернення до концепції наступника L410 – тобто, створення двомоторного турбогвинтового 19-місного літака. Проєкт отримав назву ЛМС-192 «Освей» - у розвиток традиції давати літакам місцевих повітряних ліній назви озер («Ладога», «Байкал»). Освей, або Освея (білоруської – Асвея) – друге за площею озеро Білорусі.

 

Судячи з представлених малюночків, ЛМС-192 – це високоплан з фіксованим шасі, який зовні дуже нагадує канадський DHC-6-400. Його планується обладнати турбогвинтовими двигунами ВК-800С потужністю 800 к.с. з шестилопатевими гвинтами. Цей двигун має вже дуже давню історію – вперше його презентували ще у 1998 р. – в гелікоптерному варіанті ВК-800В. На початковій стадії розробки, яку здійснює фірма «Клімов» з санкт-лєнінбурга, активну участь в проєкті брала українська «Мотор-Січ» - вона навіть рекламувала двигун як спільний проєкт під позначенням ВКС-800. Однак, вочевидь, лаптєного поступово усунули українського учасника. Це позначилось на темпі реалізації проєкту. Стендові випробування ВК-800В почались у 2008 р., а серійне виробництво досі не розгорнули. Стендові випробування ВК-800С почались у 2018 р., а сертифікація очікується не раніше 2025 р. А саме на цьому двигуні «зав’язана» не лише програма ЛМС-192, але й одномоторного ЛМС-901.

 

4 травня 2024 р. з урахуванням нового проєкту була відкоригована комплексна програма розвитку авіаційної галузі ри-фи. В неї включили виробництво 158 літаків ЛМС-192 у 2027-2030 рр. Своєю чергою, угода, укладена з Білорусією, передбачає виготовлення на 558-му АРЗ в Барановичах 178 фюзеляжів ЛМС-192 і остаточне складання тут 50% від загальної кількості літаків, передбачених комплексною програмою, але не менше 89 екземплярів.

 

Планується, що прототип ЛМС-192 буде готовий десь на рубежі 2026-2027 рр., а вже 2027 р. має початись серійний випуск і бути виготовлені перші 20 літаків. Надалі темп виробництва має сягти 46 машин на рік. От читаю ці цифри і дати, і думаю – невже укладачі цих «програм» всерйоз вірять в їхню реалістичність?

 

І ще одна рефлексія. Як відомо, «як ви яхту назовете – так вона і попливе...» Асвея – озеро вмираюче, воно повільно, але неухильно заростає, перетворюючись на болото...

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"