"Клєвєр"
Коли я побачив перші фото цього творіння сумрачного
запорєбрікового гєнія, то першою думкою було – «Це ж було вже!». Дійсно, ось,
гляньте: самохідка СУ-2, тобто тридюймовка на шасі трактора «Комунар», 1933
рік. Фамільну спорідненість видно неозброєним оком! (a propo, історія самого «Комунара» досить цікава – треба буде колись пост про
нього зробити).
Отже, що ж зробили лаптєногі через 90 років після появи СУ-2?
Взяли тракторне шасі, і встановили на нього артилерійську частину 122-мм гаубиці
Д-30. Щоправда, спорядили машину дистанційним керуванням. Назвали цей виріб МТС-15
«Клєвєр». Давайте придивимось до нього детальніше.
Шасі МТС-15 («моторізованноє транспортноє срєдство», а число
«15» - це вантажопідйомність в тоннах) випускає компанія «ДСТ-Урал» з
Чєлябінська. Навесні цього року представники її заявили про розробку дистанційно
керованого варіанту ПГУ-15 («платформа гусєнічная унівєрсальная»). Ймовірно,
САУ «Клєвєр» і стала однією з ітерацій цієї платформи.
Машина обладнана досить потужним дизельним двигуном
ЯМЗ-536 потужністю 310 к.с., але динамічні характеристики її суто «тракторні» -
максимальна швидкість становить лише 12 км/год. З запасом ходу ситуація
незрозуміла: на шабаші «Армія-2024», де публіці вперше показали «Клєвєр», на
табличці біля самохідки гордо красувалось «120 км». Та за кілька днів табличку замінили,
і там вже значилось аж 400 км. Ймовірно, реальним є перший показник, але його
визнали надто скромним.
На платформі «Клєвєра» на простій тумбі встановлена
артилерійська частина від Д-30, доповнена простим автоматом заряджання з
магазином на чотири(!) постріли. Діапазон кутів вертикального наведення
становить від +15 до +57°, горизонтального – по 30° праворуч і ліворуч від
поздовжньої осі машини. При цьому приводи наведення – на дистанційно керованій
машині! – ручні.
Отже, що вийшло у лаптєногих? Немаленька неброньована
машина, здатна поволеньки виповзти на позицію, випустити чотири снаряди «десь у
той бік» і поволеньки відійти назад. З огляду на малу швидкість для маневру «Клєвєру»
буде потрібний трейлер. Для наведення гаубиці і збільшення вогневої
продуктивності необхідна присутність на позиції кількох осіб обслуги – а це нівелює
увесь сенс дистанційно керованої системи. Все це наштовхує на думку, що «Клєвєр»
- це навіть не прототип, а лише демонстратор технології, вихідна точка для
подальшого проєктування.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар