F-16 на службі: США

 

З огляду на формат книжечки про «Бойового сокола», до неї не ввійшла докладна інформація щодо структури частин, які експлуатують ці літаки. Для більшості читачів вона, напевно, була б надто нудна. Та все ж, думаю, є серед них і ті, кому (так само, як і мені) подобаються доклааадні таблички. Цей пост – це своєрідний додаток до книги, він містить деталізовану інформацію про ті частини ЗС США, в яких станом на вересень цього року експлуатувались літаки F-16.

 

Почнемо, звісно, з Повітряних сил і з Бойового авіаційного командування, зона відповідальності якого охоплює континентальну частину США (без Аляски). У його складі F-16 експлуатуються двома основними структурами: Центром повітряної війни (USAF Warfare Center) і 15-ю повітряною армією.


 

Центр має сім ескадрилей «Файтінг Фалконів». Чотири з них входять до 53-го крила – три випробувальні (Test & Evaluation Squadron), укомплектовані F-16C/D Block 40/42/50/52 і одна – безпілотних літаків-мішеней (Aerial Targets Squadron) з літаками QF-16A/C. 57-ме крило включає пілотажну ескадрилью «Тандербьордс» (F-16C/D Block 52) і 64-ту ескадрилью «Агресорів» (F-16C/D Block 25/32/42). Школі озброєння (USAF Weapons School), яка теж входить до складу Центру, підпорядкована 16-та ескадрилья озброєння (Weapons Squadron) з літаками F-16C/D Block 42/52. Ця ескадрилья проводить курси бойового застосування озброєння та готує інструкторів у цій галузі.

 

15-та повітряна армія об’єднує бойові частини, але у її складі лишилось тільки одне крило, озброєне F-16C/D (Block 50) – 20-те, з трьома мисливськими ескадрильями. Також армії підпорядкована 495-та мисливська група, яка адміністративно керує аж п’ятьма ескадрильями, але без жодного штатного літака. Це активні асоційовані ескадрильї, придані частинами Національної гвардії і Резерву ПС. Вони експлуатують літаки, що належать цим резервним компонентам.


 

Авіаційне навчально-тренувальне командуваня (Air Education Training Command) у складі своєї 19-ї повітряної армії має п’ять ескадрилей «Файтінг Фалконів». Три з них, озброєні F-16C/D Block 42, входять до 49-го крила (просто крила – без прикметника «мисливське»). Вони забезпечують щорічну підготовку до 180 курсантів. Ще дві ескадрильї входять до 56-го мисливського крила. 309-та літає на F-16C/D Block 40, але вже до кінця цього року має бути переозброєна на F-35А. А ось 425-та ескадрилья експлуатує 12 F-16C/D Block 52, які належать ПС Сінгапуру, і забезпечує підготовку пілотів для цієї країни.


Матеріальне командування ПС США експлуатує «Файтінг Фалкони» у складі Випробувального центру Повітряних сил (Air Force Test Center). У 96-му випробувальному крилі одна ескадрилья літає на F-16C/D Block 40/50, а у 412-му ескадрилья «Файтінг Фалконів» виуористовує літаки Block 30/40/42/50. Крім того, у складі 412-го випробувального крила функціонує Школа пілотів-випробувачів, в якій використовуються експериментальні варіанти «Файтінг Фалкона» - NF-16D i X-62A.



 

Доволі поширеними залишаються «Файтінг Фалкони» у складі Командування ПС США в зоні Тихого океана (Pacific Air Forces). У складі 5-ї повітряної армії, дислокованої в Японії, є 35-те мисливське крило з двома ескадрильями F-16C/D Block 50. 7-ма повітряна армія в Республіці Корея має три ескадрильї F-16C/D Block 40 – дві у 8-му і одну у 51-му мисливських крилах. Нарешті, 11-та повітряна армія на Алясці має у складі 354-го мисливського крила 18-ту ескадрилью мисливців-перехоплювачів (Fighter Interceptor Squadron), яка літає на відносно старих F-16C/D Block 30. Це достатньо цікава частина, щоб зупинитись на її історії докладніше. 1991 р. 18-та мисливська ескадрилья переозброїлась зі штурмовиків А-10А на F-16C/D Block 40. У 2007 р. її реорганізували в ескадрилью «Агресорів», що пов’язувалось з черговим переозброєнням. 18-та ескадрилья помінялась літаками з 8-м крилом: в Республіку Корея відправились F-16C/D Block 40, а звідти на Аляску прибули старіші F-16C/D Block 30. У 2023 р. відбулась чергова заміна літаків – на машини того ж варіанту FBlock 30, але модернізовані, які раніше служили в Національній гвардії. Нарешті, в лютому 2024 р. 18-та ескадрилья стала ескадрильєю мисливців-перехоплювачів. Частин з таким статусом в ПС США не було з 80-х років минулого століття. Відтоді усі ескадрильї, озброєні мисливцями, йменувались тактичними мисливськими, а потім – просто мисливськими. Нинішня ж зміна статусу, безперечно, пов’язана з активізацією дій російської авіації біля берегів Аляски. 18-та ескадрилья виконуює завдання в системі ППО, але при цьому зберігає і функції «Агресорів».


 У складі Командування ПС США в Європі, в 3-й повітряній армії, лишається три ескадрильї «Файтінг Фалконів»: дві F-16C/D Block 40 в 31-му мисливському крилі в Італії і одна Block 50 – в 52-му в Німеччині.


Тепер про резервні компоненти. ПС Національної гвардії використовує «Файтінг Фалкони» у дванадцяти ескадрильях та одному випробувальному центрі. Дев’ять ескадрилей – звичайні лінійні частини, розподілені по одній між мисливськими крилами. В Нацгвардії штатів Колорадо, Нью-Джерсі і округу Колумбія служать літаки F-16C/D Block 30, в Південній Дакоті та Індіані – Block 40, в Оклахомі й Огайо – Block 42, в Міннесоті – Block 50, в Південній Кароліні – Block 52. Особливим є 162-ге мисливське крило Нацгвардії штату Аризона, яке об’єднує аж три ескадрильї і відповідає за підготовку пілотів «Файтінг Фалконів» як для ПС США, так і для зарубіжних партнерів (тут, зокрема, навчаються й українські пілоти – перша група почала навчання в жовтні 2023 р., а три пілоти випустились в травні 2024-го). Одна з ескадрилей 162-го крила літає на F-16C/D Block 30 (і крім навчальних завдань, залучається також до чергування в системі ППО), друга – на F-16C/D Block 42. А ось третя використовує модернізовані машини F-16V, які належать ПС Республіки Китай, і займається підготовкою кадрів виключно для цієї країни. На тому ж аеродромі, що й 162-ге крило, дислокується Випробувальний центр ПС Національної гвардії і Резерву ПС, в якому, крім літаків, гелікоптерів і БпЛА інших типів, експлуатується вісім F-16C/D Block 30/32/42.


В Командуванні Резерву ПС (10-та повітряна армія) є чотири ескадрильї, які літають на «Файтінг Фалконах», але тільки одна з них – «нормальна» бойова. Це 93-тя ескадрилья 482-го мисливського крила, яка експлуатує F-16C/D Block 30. Такі ж літаки використовує 706-та ескадрилья «Агресорів». Свого нинішнього статусу вона набула у травні 2023 р. – до цього ескадрилья була асоційованою і літала на «позичених» літаках. Перші з 18 власних F-16C/D Block 30 ескадрилья отримала у вересні 2023-го. 706-та ескадрилья входить до 926-го крила, яке включає також 84-ту випробувальну ескадрилью – асоційовану частину, що використовує літаки регулярної 85-ї ескадрильї. Нарешті, 944-те мисливське крило включає 69-ту ескадрилью – теж асоційовану, її персонал працює на машинах регулярних 56-го і 49-го крил.


І насамкінець – про «Файтінг Фалкони» авіації ВМС США, де ці літаки служать виключно в ролі «Агресорів». Школа повітряного бою «Топган» експлуатує машини, раніше замовлені Пакистаном, але так і не передані цій країні – F-16А/В Block 15. Ці літаки надійшли у 2002 р. Зараз в строю знаходиться десять одно- і чотири двомісні машини, причому ВМС США планують їх модернізувати – встановити нові радари AN/APG-83. А ескадрилья «Агресорів» VFC-13 у квітні 2022 р. почала переозброєння з мисливців F-5N/F на F-16C/D Block 32. Всього ця частина отримала 20 одно- і шість двомісних машин, які раніше служили в Нацгвардії Аризони.

 

А, ні, ще не все. Треба згадати і єдиного наразі в США і світі приватного експлуатанта «Файтінг Фалконів» - фірму «Топ Ейсіз Корпорейшн», яка у 2021 р. придбала в Ізраїля 29 мисливців F-16А/В ранніх серій. Перевезли їх у США українські Ан-124, і фото вивантаження цих машин кілька місяців тому кружляли інтернетом як «доставка F-16 для України». Фірма надає послуги «агресора» - її пілоти беруть участь у «спарингах» з пілотами ПС США.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"