ZAHA: турецька спроба підірвати американську монополію
Доволі специфічний і дуже нішевий підвид бронетехніки
становлять амфібійні бронетранспортери категорії MAV – Marine Assault Vehicle. Більші від звичайних
БТР, вони досить незграбно виглядають на суходолі, але мають чудові морехідні
властивості. Їхнє головне завдання – доставити морських піхотинців (бажано
неушкодженими) з корабля на берег. Винайшли ці такі машини в США в роки Другої
світової війни, коли був налагоджений масовий випуск гусеничних транспортерів серії
LVT. Американці розвивали їх і після війни, лишаючись, фактично, монополістами.
Їхні БТР LVTP-7 і досі використовуються в
багатьох країнах, і навіть знаходять нових покупців – скажімо, нещодавно такі
машини замовла Румунія. Але знайшовся виробник, який вирішив порушити
американську монополію...
З 2014 р. в Туреччині точились дискусії щодо доцільності
і можливості створення MAV власними силами. Два роки знадобилось фірмі FNSS, щоб переконати військових у
реалістичності задуму, ще кілька місяців пішло на підготовку угоди – і в березні
2017-го фірма і підсекретаріат оборонної промисловості уклали контракт про
розробку БТР ZAHA (Zirhli Amfibi Hucum Araclari, тобто «броньована амфібійна десантна машина»). Розрахунковий термін
розробки становив п’ять років – і FNSS зуміла вкластись.
Передбачалось, що конструкція ZAHA буде схожою на LVTP-7, але турецький БТР буде краще захищений і матиме кращу від американця рухливість
на суходолі. Серед інших вимог – маса близько 30 т, місткість 25 чол. (у т.ч.
три члени екіпажу), здатність замість піхоти перевозити вантажі, озброєння з
12,7-мм кулемета і 40-мм автоматичного гранатомета в дистанційно керованій
установці.
Обсяг серійного випуску мав бути незначним – спочатку він
визначався у 44 машини, потім план скоротили лише до 27-ми (у т.ч. дві КШМ і
дві БРЕМ). Планувалось виготовити шість прототипів (чотири БТР, по одній КШМ і
БРЕМ), причому перші два з них мали бути готові вже у 2019 р. І цього терміну
вдалось дотримати – навесні 2019 р. прототип ZAHA продемонстрували на виставці IDEF-2019.
Що являє собою ZAHA? Це гусенична броньована машина, обриси корпусу якої нагадують LVTP-7. В передній частині праворуч
знаходиться моторно-трансмісійне відділення, а ліворуч від нього – робочі місця
механіка-водія і командира. Третій член екіпажу – стрілець – розташовується за
двигуном, а за його робочим місцем встановлений дистанційно керований модуль FNSS САКА з 12,7-мм кулеметом М2НВ і
40-мм автоматичним гранатометом AGL. Приводи горизонтального і вертикального наведення електричні; модуль має
кругове горизонтальне наведення, а діапазон вертикального становить від -7 до
+45°. Модуль стабілізований і може вести прицільний вогонь під час руху як на
суходолі, так і на воді. БТР обладнаний системою управління вогнем з цифровим
балістичним обчислювачем, а модуль САКА має телевізійну і тепловізійну камери,
а також систему автоматичного стеження за ціллю.
Броньований корпус – алюмінієвий, з протиосколковим
підбоєм і можливістю навіски додаткових композитних модулів. Дані про рівень
захищеності офіційно не публікувались; вважається, що корпус ZAHA витримує влучання 14,5-мм
бронебійних куль в усіх проєкціях. Машина обладнана чотирма димовими
гранатометами і термодимовою апаратурою.
Довжина БТР становить 8,3 м, ширина – 3,3 м, висота – 3,8
м. Через обмеження габаритів (довжини) не вдалось забезпечити передбачену
завданням місткість – замість 22-х десантників машина вміщає тільки 18. Зате
кожен з них має індивідуальне сидіння з прив’язними пасками. Вхід-вихід здійснюється
через кормову рампу з гідроприводом. В рампі є аварійний вихід – одностулкові двері.
Силова установка – дизельний двигун «Катерпіллер» С-13
потужністю 600 к.с з гідрокінетичною автоматичною трансмісією «Аллісон». Ходова
частина (для одного борту) складається з шести опорних котків, ведучого і
напрямного коліс і трьох підтримуючих роликів. Підвіска опорних котків –
торсіонна; на першому, другому і шостому котках додатково встановлені
гідравлічні амортизатори. Машина на шосе може розігнатись до 70 км/год, а запас
ходу становить 550 км.
Рух БТР на воді забезпечують два водометних рушії.
Теоретично вони можуть розігнати ZAHA до 14 км/год, практично ж не рекомендується перевищувати швидкість 10
км/год. Для руху на воді в передній частині БТР піднімається (за допомогою
гідроприводу) хвилевідбивний щиток.
Наразі обсяг замовлення на БТР ZAHA невідомий. Вищезгадана кількість у 27 екземплярів – це лише
попередні цифри. Перша партія з десяти БТР була готова в березні 2023 р., і до
кінця літа минулого року ці машини передали війську – Амфібійній бригаді
морської піхоти. В січні 2024 р. ZAHA дебютували під час навчань «Морський вовк 1-2024».
Треба сказати, що серед турецьких військових немає
одностайності щодо потрібності бронетранпортера такого класу. Поширеною є думка
про помилковість вибору гусничного шасі – мовляв, а от американці замінююсть
свої LVTP-7 колісними машинами ACV. Та все ж ZAHA довели до серійного виробництва,
а FNSS активно шукає закордонних
покупців. Можливий продаж Румунії, з яким пов’язувались великі надії, зірвався –
румуни обрали LVTP-7. Зараз йдуть переговори з Індонезією,
морській піхоті якої потрібна заміна для БТР-50, а поставки російських БТ-3Ф не
перекривають усіх потреб. Потенційно ця країна може придбати до 80 ZAHA, причому частина з них могла б
бути складена за ліцензією місцевою фірмою Pindad. Інший можливий покупець – морська піхота Іспанії, якій найближчим
часом знадобиться заміна для LVTP-7.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар