Наш арсенал: "бойовий інженерний трактор" FV180
Ще у жовтні 2023 р., у відеорепортажі з 3-ї окремої штурмової
бригади, була показана цікава машина – «бойовий інженерний трактор» FV180. Варто придивитись до цього «трактора» детальніше.
Розробка нової броньованої інженерної машини для
сухопутних військ почалась 1962 р. Як і багато інших програм створення озброєння
і військової техніки, ініційованих в той час, проєкт позиціонувався як
міжнародний в рамках НАТО. Його учасниками стали Велика Британія, Франція і
ФРН. Однак у 1968 році Франція, а за два роки – і ФРН, відмовились від участі в
програмі, і далі розробкою займалась тільки Велика Британія, а точніше – завод Royal Ordnance Factory (ROF) в м. Лідс. У 1973-1974 рр. виготовили
сім прототипів, а у 1977-му почався серійний випуск машини, стандартизованої як
FV180 Combat Engineer Tractor (СЕТ).
«Бойовий інженерний трактор» — це гусенична
легкоброньована машина-амфібія, обладна великим ковшем для земляних робіт: підготовка
підходів до переправ, риття капонірів, будівництво земляних загороджень, ремонт
доріг. Також вона може використовуватись для розчищення завалів та евакуації
транспортних засобів, що вийшли з ладу або застрягли.
Екіпаж складається з двох осіб – механіка-водія і
командира – робочі місця яких розташовані в лівій частині корпусу тандемом.
Кожне робоче місце має набір оганів керування машиною, причому командир
управляє машиною, розвернушись назад. Річ у тім, що основний робочий орган СЕТ –
великий землерийний ківш-відвал – знаходиться ззаду, і під час роботи з ним
машина рухається заднім ходом. Додатковий інструмент – вантажна стріла, яка встановлюється
на землерийний ківш і дозволяє піднімати вантажі масою до чотирьох тонн на
висоту 1,8 м. Однак пізніше від використання цієї стріли відмовились через
неможливість переміщення вантажу в поперечній площині і обмеженість габаритів
вантажу. СЕТ також має лебідку самовитягування в передній частині корпусу і
спеціяльну ракету, яка можа закидати якір цієї лебідки на відстань до 100 м.
СЕТ може долати вбрід водні перепони завглибшки до 1,8 м,
глибші ж долає уплав. Для забезпечення плавучості служать надувні поплавці. Іх
наповнення здійснюється компресором системи захисту від ЗМУ.
FV180 обладнана 12,2-літровим дизельним двигуном Rolls-Royce C6TFR з
турбонаддувом, який розвиває потужність 320 к.с. Важить машина 17,5 тонн, її
довжина становить 7,55 м, ширина – 2,95 м, висота – 2,65 м. На шосе вона може
розгнатись до 56 км/год, а запас ходу становить 360 км.
Машини FV180 у Великій Британії
зняті з озброєння у 2013 р. – їх замінили значно важчі, 30-тонні інженерні
машини Terrier. Однак їх продовжують екслуатувати армії Індії (39 екземплярів) та
Сінгапуру (18).
Як же британський «бойовий інженерний трактор» потрапив в
Україну? В списках техніки, переданих урядом Його величності, він не траплявся.
Ймовірно, цю машину викупили у приватного власника, до якого вона потрапила
після «демобілізації» - як це робили з численними машинами родини «Скорпіон». Скільки
FV180 потрапило в Україну – невідомо. Думаю, не більше кількох. Але вони
продовжують експлуатуватись – свідченням чого є відносно свіже відео,
опубліковане 3 листопада 2024 р.
І ще один цікавий момент. На шасі FV180 британці створили САУ. Не для себе – для Єгипту.
Детальніше я про це писав тут.
Шановні читачі, якщо
моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк:
4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар