OV-10 Bronco
Наприкінці 1963 р. у США почалась реалізація
спільної програми ПС, ВМС і армії під назвою LARA
(Light Armed Reconnaissance Aircraft). Вона передбачала створення двомоторного двомісного турбогвинтового
літака, оптимізованого для виконання протипартизанських завдань. Літак повинен
був мати добрі злітно-посадкові характеристики і бути спроможним діяти з
непідготовлених майданчиків. На нього покладались завдання розвідки, вогневої
підтримки, а також перевезення вантажів масою до
Прототип YOV-10A вперше піднявся в повітря 19
липня 1965 р. Літак відзначався незвичною аеродинамічною схемою: високоплан із
двобалковим фюзеляжем і великою центральною гондолою. Крило пряме, вертикальне
оперення двокільове; стабілізатор з’єднує верхівки кілів. Кабіна екіпажу
тандемна, за нею знаходиться відсік, в якому можна перевозити вантаж або
чотирьох пасажирів. Силова установка – два ТГД «Гарретт» Т76-G-410/412 потужністю по 715
к.с. На літак встановлюються два двигуни різних модифікацій – один Т76-G-410 і один Т76-G-412 – які відрізняються напрямом
обертання гвинтів; це дозволяє компенсувати реактивний момент.
Вбудоване озброєння складається з чотирьох 7,62-мм
кулеметів М60С армійського взірця (боєкомплект по 500 набоїв), встановлених
попарно в спеціальних пілонах по бортах гондоли. Підвісне озброєння масою до
До 1969 р. збройні сили США отримали 271 літак OV-10A «Бронко», з них 157 надійшло у ПС і 114 – у ВМС і морську піхоту. Ці
машини інтенсивно використовувались у В’єтнамі, де була втрачена майже третина
з них – 81 літак (64 зі складу ПС, сім – морської авіації і десять – з авіації
морської піхоти). Вцілілі OV-10A служили в ескадрильях передових
авіаційних навідників у ПС і Корпусі морської піхоти. Частина літаків морської
піхоти пройшла модернізацію до стандарту OV-10D. Вони отримали більш потужні ТГД (1040 к.с.), інфрачервону станцію
переднього огляду FLIR і підфюзеляжну турель з 20-мм триствольною
гарматою М197. ПС США зняли «Бронко» з озброєння 1 вересня 1991 р., а в
морській піхоті вони використовувались до 1995 р. Літаки морської піхоти взяли
участь в операції «Буря в пустелі» в січні-лютому 1991 р., в ході якої було
втрачено дві машини.
24
«Бронко» – 6 OV-10В і 18 OV-10В(Z) – надійшли до ФРН, де вони використовувались як буксирувальники мішеней
і прослужили до 1990 р. OV-10В(Z) відрізнявся додатковим
турбореактивним двигуном J85, встановленим в гондолі
над фюзеляжем.
В низці країн Південно-Східної Азії та Латинської
Америки «Бронко» використовувались за прямим призначенням – як
протипартизанські літаки. Зокрема, Таїланд в 1970-1973 рр. отримав 32 OV-10С, останні з яких служили у ПС цієї країни до 2003 р. Індонезії поставили
12 OV-
В Латинській Америці «Бронко» служили у ПС
Венесуели (отримали 16 OV-10Е в 1971 р., а на початку
1990-х рр. – 18 вживаних OV-10А) та Колумбії, яка в
1991-1993 рр. отримала 15 OV-10А. В
обох цих країнах «Бронко» списані, так само, як і в Марокко (чотири OV-10А надійшло в цю країну на початку 1980-х рр.).
Філіппіни отримали в 1991 р. 24 вживаних OV-10А зі США, а у 2003-2004 рр. – ще дев’ять таких
літаків зі США і вісім OV-10С з Таїланду. Частина
філіппінських «Бронко» пройшли модернізацію до рівня OV-10М
(отримали чотирилопатеві гвинти замість трилопатевих, посилене крило, пристрої
відстрілу хибних цілей та інші удосконалення). Літаки знаходились на озброєнні
16-ї і 25-ї ескадрилей і інтенсивно використовалися в боях з ісламістами.
Останні з них списали 28 грудня 2024 р. Так завершилась кар’єра «Бронко» в повітряних
силах країн світу.
«Бронко» використовувались (чи використовуються й досі)
низкою американських організацій: NASA, Бюро земельного
менеджменту, Каліфорнійською протипожежною службою. Особливо слід відзначити
авіаційне крило Державного департаменту США. Ця структура у 1990-х рр.
використовувала літаки OV-10А/D,
пілотовані цивільними контрактними екіпажами, для боротьби з наркотрафіком на
території низки країн Латинської Америки.
Час від часу робляться спроби «реанімувати» «Бронко»,
оскільки потреба в літаках такого класу є досить відчутною. В 2009 р. концерн «Боїнг»,
до якого перейшли права на OV-10, запропонував
проект OV-10X, представлений на конкурс збройних сил США на
протипартизанський літак LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance). У цій модифікації
збережені основні параметри планеру «Бронко», але встановлені більш потужні
двигуни, сучасне БРЕО, а до складу озброєння увійшли високоточні засоби
ураження. А у 2016 р. Командування спеціальних операцій збройних сил США
орендувало три літаки OV-10D в NASA і модернізувало їх,
встановивши сучасне прицільно-спостережне обладнання. Машини, які отримали
позначення OV-10G+, були скеровані до Іраку,
де продемонстрували високу ефективність у боях з ісламістами.
Характеристики |
OV-10А |
Розмах крила, м |
12,19 |
Довжина літака, м |
12,12 |
Висота літака, м |
4,62 |
Площа крила, кв. м |
27,03 |
Двигуни, кількість х тип |
Т76-G-410/412 |
Потужність двигуна, к.с. |
715 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
3127 4498 6126 |
Максимальна швидкість, км/год |
452 |
Перегоночна дальність, км |
2220 |
Максимальна швидкопідйомність, м/с |
11,3 |
Практична стеля, м |
8230 |
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар