Довідник: Іл-38
У 1960 р. в СРСР почалось проєктування
протичовнового літака далекої дії Іл-38. Так само, як і зарубіжні аналоги –
американський Р-3 «Оріон» і британський «Німрод», що створювались у той самий час
– радянська машина базувалась на проєкті пасажирського лайнера. В основу Іл-38
поклали планер і силову установку літака Іл-18 (щоправда, задля збереження
належного центрування крило на Іл-38 довелось змістити на
Силова установка Іл-38 складається з чотирьох
турбогвинтових двигунів АІ-20М потужністю по 4250 к.с. Основу БРЕО становить
пошуково-прицільна система «Беркут-38». Вона включає радіогідроакустичні буї
трьох типів (РГБ-1, -2 і -3), приймально-індикаторний пристрій, панорамну РЛС
(з антеною у під фюзеляжному обтічнику) та БЦОМ «Пламя». Крім того, літак
обладнаний магнітометром АПМ-73 з антеною у хвостовій балці. Частина серійних
літаків додатково отримала станцію РТР «Вишня». Основним протичовновим
озброєнням Іл-38 є самонавідні торпеди АТ-2. Допускається також використання
старіших торпед АТ-1, глибинних бомб кількох типів (у т.ч. ядерних), керованих
глибинних бомб КАБ-500ПЛ «Загон», морських мін, а також звичайних авіабомб.
Однак бомбовий приціл на Іл-38 відсутній, тому бомбометання здійснюється,
фактично, «на око».
Дослідний екземпляр Іл-38 вперше піднявся в
повітря 18 вересня 1961 р. – майже на рік раніше від визначеного терміну. Однак
через проблеми з доопрацюванням системи «Беркут-38» серійний випуск літаків
розпочався тільки у вересні 1967 р. До лютого 1972 р. на московському
авіазаводі «Знамя труда» виготовили 58 літаків Іл-38, тоді як американський Р-3
«Оріон» був розтиражований у 757 екземплярах. Основною причиною такого
невеликого обсягу виробництва була низька реальна ефективність системи
«Беркут-38». За оцінками радянських фахівців Іл-38 у пошуку підводних човнів
поступався «Оріону» за ефективністю у 8-10 разів.
У складі авіації ВМФ СРСР літаками Іл-38 озброїли
два протичовнових авіаполки далекої дії – 24-й у складі Північного флоту і 77-й
у складі Тихоокеанського, а також 145-ту окрему протичовнову АЕ на Балтиці. У
1970-80-х рр. Іл-38 активно здійснювали морську розвідку, періодично базуючись
в Єгипті, Сирії, Лівії, Ємені, В’єтнамі, Мозамбікові та Ефіопії. У 1984 р. під
час нападу еритрейських сепаратистів на авіабазу Асмера було знищено два Іл-38.
Підготовку екіпажів для Іл-38 забезпечувала 316-та
окрема протичовнова ескадрилья 33-го Центру бойового застосування і перенавчання
авіації ВМФ (аеродром Кульбакіне, Миколаїв). Після розпаду СРСР вона увійшла до
складу ЗС України. Поряд з іншою технікою, ескадрилья мала два Іл-38, але в ЗС
України вони не використовувались.
Після розпаду СРСР чисельність російських Іл-38
суттєво скоротилась. Зараз у складі авіації ВМФ на цих машинах літає три
ескадрильї – одна на Північному флоті (в 403-му окремому мішаному авіаполку,
Сєвєроморск-1) і дві на Тихоокеанському (у 317-му окремому мішаному авіаполку в
Єлізово на Камчатці і 289-му окремому мішаному авіаполку на аеродромі
Ніколаєвка в Приморському краї); кілька літаків служить у 859-му Центрі
бойового застосування і перенавчання льотного складу (Єйськ, Краснодарський
край).
З 2012 р. реалізується програма модернізації цих
літаків, основним змістом якої є встановлення нової пошуково-прицільної системи
«Новела-П-38». Модернізований літак отримав позначення Іл-38Н. До кінця 2016 р.
доопрацювання пройшли вісім машин, після чого модернізація припинилась. Станом
на початок 2025 р. в авіації ВМФ продовжувало службу 15 немодернізованих Іл-38
і сім Іл-38Н.
В грудні 2025 р. один Іл-38Н був уражений
українським ударним БпЛА на аеродромі Єйськ. Ймовірно, це останній з
модернізованих Іл-38Н (борт «22 жовтий», заводський номер
081011006, серійний номер 110-06, реєстраційний номер RF-75345, назва «Віктор Потапов»),
переданий до 859-го Центру 1 лютого 2017 р.
Єдиним імпортером Іл-38 стала Індія, яка у 1977 р.
отримала п’ять вживаних літаків цього типу. Ними озброїли 315-ту АЕ морської
авіації на авіабазі Даболім (Гоа). У 2001 р. була укладена угода про
модернізацію індійських машин у варіант Іл-38SD (Sea Dragon, або «Морський змій» – це
назва експортної модифікації системи «Новела»). Крім того, Іл-38SD отримав
два підкрильних вузли підвіски озброєння, призначені для ПКР Х-35У. 1 жовтня
2002 р. у катастрофі були втрачені два літаки 315-ї АЕ, які зіткнулись у
повітрі. Для компенсації втрат Індія придбала ще два Іл-38 зі складу
російського Північного флоту. Постачання модернізованих Іл-38SD було здійснено у 2006-2010 рр. У жовтні 2023 р. Іл-38SD зняті з озброєння авіації ВМС Індії – їх замінили американські літаки Р-8І
«Посейдон».
|
Характеристики |
Іл-38 |
|
Розмах крила, м |
37,4 |
|
Довжина літака, м |
40,1 |
|
Висота літака, м |
10,1 |
|
Площа крила, кв. м |
140 |
|
Двигуни, кількість х тип |
4хАІ-20М |
|
Потужність двигуна, к.с. |
4250 |
|
Маса, кг: - порожнього літака - максимальна злітна |
34 700 68 000 |
|
Швидкість, км/год - максимальна - патрулювання |
650 350 |
|
Максимальна дальність польоту, км |
9500 |
|
Бойовий радіус дії при патрулюванні упродовж трьох годин, км |
2200 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783





Коментарі
Дописати коментар