Довідник: "Хюрджет"

Сьогодні, 21.11.2024, другий прототип "Хюрджета" в черговому випробувальному польоті вже мав камуфляжне забарвлення. В першому польоті (12 листопада) на ньому була нанесена лише однотонна грунтовка. На такому покритті легше помітити можливі витоки експлуатаційних рідин, якби раптом трапилась розгерметризація якоїсь із систем. Оскільки літак дуже швидко пофарбували в камуфляж, можна припустити, що жодних проблем не виникло.


Останнім часом турецька авіапромисловість презентувала цілу низку новинок. Кілька днів тому відбувся перший політ реактивного навчально-бойового літака "Хюрджет". Що ж це за машина?



Наступним після турбогвинтового «Хюркуша» етапом оновлення парку навчальних літаків ПС Туреччини має стати створення власного реактивного навчально-бойового літака. Машина, яка отримала назву «Хюрджет» (Hürjet) прийде на заміну надзвуковим навчальним літакам Т-38, а також винищувачам F-5 (які лишились тільки в пілотажній групі «Турецькі зірки»). Не виключено, що «Хюрджет» перебере на себе частину функцій безпосередньої авіаційної підтримки від винищувачів F-16.

Створенням літака «Хюрджет» займається концерн ТАІ. Проєкт був ініційований самою фірмою в серпні 2017 р. і на перших початках фінансувався з власних коштів ТАІ. 22 липня 2018 р. була підписана угода з ПС Туреччини, і проєкт набув офіційного статусу.

«Хюрджет» є одномоторним двомісним реактивним літаком з однокільовим оперенням. За деякими деталями аеродинамічної схеми і конструкції планеру (характерні напливи перед крилом, розташування і форма повітрозабірників тощо) він нагадує російський Як-130 і італійський М-346. Оскільки нова машина має замінити надзвукові машини Т-38, то було вирішено, що і «Хюрджет» стане надзвуковим. Це зумовило особливі вимоги до вибору достатньо потужного двигуна. Розглядались два варіанти – європейський ТРДДФ EJ200 (встановлюється на винищувачах EF2000) і американський F404-GE-102 (такий же, як на південнокорейських літаках Т-50). Зрештою вибір зробили на користь американського двигуна, однак у перспективі турки збираються замінити його власним.

Більш-менш повні дані щодо специфікації «Хюрджета» поки що не опубліковані. Відомо, що літак обладнаний електродистанційною системою управління. Обладнання кабіни пристосоване для роботи в окулярах нічного бачення, є ІЛС, а також передбачена можливість інтеграції нашоломних прицілів. Серед вимог замовника – наявність допоміжної силової установки і системи дозаправки паливом в повітрі. В бойовому варіанті літак зможе нести на зовнішніх вузлах до 3000 кг навантаження, включаючи КР «повітря-повітря» «Гьокдоган» і «Боздоган», тактичні крилаті ракети SOM, а також КАБ різних типів. Не виключене обладнання «Хюрджета» РЛС з АФАР.




Створюючи «Хюрджет», турецька авіаційна промисловість виводить на світовий ринок озброєнь новий літак досить специфічного підкласу – надзвуковий навчально-тренувальний/навчально-бойовий. За багатьма параметрами він схожий з південнокорейським Т-50 (про нього ми вже розповідали), однак на відміну від останнього «Хюрджет» не має вбудованої гармати. Конкурувати з цією машиною турецькому літакові буде складнувато, враховуючи міцні позиції, завойовані на світовому ринку Т-50 і його бойовими варіантами.

Прототип «Хюрджета» вперше піднявся в повітря 25 квітня 2023 р. Перше замовлення на "Хюрджети" міністерство оборони Туреччини видало 18 квітня 2024 р. Воно передбачає постачання 12 літаків з 2025 р. Потенційна ж потреба визначається навіть у 100 літаків. Крім того, за даними на вересень 2024 р., ведуться перемовини з трьома потенційними зарубіжними покупцями - Канадою, Іспанією та Азербайджаном.

Зліт другого прототипу

12 листопада 2024 р. почались випробування другого прототипа "Хюрджета". Від першого екземпляра він відрізняється конфігурацією повітрозабірників двигуна, зміненою носовою частиною фюзеляжу (зменшена висота перед кабіною), а також наявністю на кінцях крила пускових балок для ракет класу "повітря-повітря". 

Порівняйте розташування повітрозабірників на цьому літаку і на першому прототипові (на титульному фото)

Також оприлюднена інформація про те, що у бойовому варіанті "Хюрджет" отримає РЛС "Мурад" (з АФАР), яка розробляється фірмою "Аселсан", 20-мм гармату турецького виробництва (думаю, тристволку М197 - яка на гелікоптері Т129 встановлюється) і сім вузлів зовнішньої підвіски озброєння.

 

Характеристики

«Хюрджет»

Розмах крила, м

9,8

Довжина літака, м

13

Висота літака, м

5,1

Площа крила, кв. м

23,70

Тип двигуна

F404-GE-102

Тяга двигуна, кгс:

- максимальна

- на форсажі

 

5410

8025

Маса порожнього літака, кг

6500

Максимальна швидкість, км/год

1480

Дальність польоту, км

2200

Практична стеля, м

13 715


Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки - https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"