Довідник: КАІ Т-50 «Голден Ігл»/FA-50 «Файтінг Ігл»
В 1992 р. уряд Республіки Корея ухвалив рішення
про розробку власними силами нового реактивного навчально-бойового літака,
покликаного замінити машини американського походження Т-38 і F-5, які використовувались, відповідно, для
основної та підвищеної підготовки майбутніх пілотів винищувальної авіації. У
1995 р. через фінансові проблеми створення літака було призупинене, але за два
роки економічне становище країни покращилось, і програму відновили. Машина, яка
спочатку позначалась КТХ-2, мала набути якостей не лише навчального, але й
легкого бойового літака. Розробку здійснювала фірма «Коріа Ейрспейс Індастріз»
(КАІ) за сприяння американського концерну «Локхід-Мартін», тому зовнішнім
виглядом корейський навчально-бойовий літак дуже нагадує винищувач F-16. Авіоніка теж побудована на основі спрощеного
комплексу БРЕО американського винищувача.
Т-50 побудований за нормальною аеродинамічною
схемою з трапецієподібним крилом середнього розташування і однокільовим
оперенням. Літак є статично нестійким, завдяки чому маневреність його
відповідає сучасним винищувачам. Двомісна кабіна екіпажу з розташуванням
курсанта й інструктора тандемом обладнана катапультними кріслами. Планер
виготовлений, головним чином, з алюмінієвих сплавів із незначною часткою
титанових та композитних деталей. На літакові встановлений форсований
двоконтурний турбореактивний двигун «Дженерал Електрік» F404-GE-102 (виготовляється за ліцензією фірмою «Самсунг») з електронною цифровою
системою управління FAEDEC.
Основу бортового радіоелектронного обладнання
бойових модифікацій літака становить багатофункціональна РЛС. Крім того, літак
обладнаний інерційною навігаційною системою на лазерних гіроскопах з корекцією
за даними супутникової радіонавігаційної системи NAVSTAR, системою зв’язку, бортовими ЕОМ систем
управління польотом і зброєю. У підвісних контейнерах можна розмістити додаткове
прицільно-навігаційне та розвідувальне обладнання, а також апаратуру РЕБ. В
кабіні екіпажу встановлені кольорові багатофункціональні індикатори та
індикатор на тлі лобового скла.
3 липня 1997 р. фірма КАІ отримала офіційний
контракт на розробку літака КТХ-2. 70 % вартості проекту інвестував уряд
Республіки Корея, 17 % – фірма КАІ і 13 % – концерн «Локхід-Мартін». Після
схвалення проекту в липні 1999 р. почалось виготовлення чотирьох прототипів.
Передбачалось, що перша пара буде виготовлена у варіанті навчально-бойового
літака Т-50, друга – в бойовому варіанті А-50 (у 2006 р. позначення змінили на
ТА-50). Будівництво прототипів велося за досить щільним графіком: перший з них
розпочав льотні випробування 20 серпня 2002 р., другий – 8 листопада того ж
року, третій і четвертий – відповідно, 29 серпня і 4 вересня 2003 р. А 19
грудня 2003 р. була укладена угода про постачання першої партії – 25 серійних
літаків Т-50.
Суттєвою відмінністю варіантів ТА-50 і FA-50 є наявність РЛС: на ТА-50 – американської AN/APG-67(V)4 з дальністю виявлення повітряних цілей
Вбудоване озброєння на Т-50 відсутнє, а на ТА-50 і
FA-50 представлене 20-мм триствольною гарматою М197
(полегшений варіант шестстивольної гармати М61 «Вулкан») з боєкомплектом 205
снарядів. Т-50 має п’ять вузлів зовнішньої підвіски (підфюзеляжний, два підкрильних
і два на кінцях крила), інші варіанти літака – сім вузлів (у тому числі чотири
підкрильних). Загальна маса навантаження на зовнішніх вузлах у бойових
варіантів сягає
Літак здатен застосовувати КР класу «повітря-повітря»
малої дальності АІМ-9 «Сайдвіндер» і «повітря-поверхня» AGM-65 «Мейверік», а також КАБ з лазерним наведенням GBU-12, різноманітні типи звичайних бомб та
некерованих ракет. Варіант FA-50 отримав
можливість застосування КР «повітря-повітря» середньої дальності AIM-120 AMRAAM, а також КАБ JDAM. На вимогу замовника можлива інтеграція інших
засобів ураження – наприклад, КР класу «повітря-повітря» «Дербі»
(південноафриканського виробництва) і «Пітон» (ізраїльського) і навіть
тактичних крилатих ракет «Таурус» KEPD 350. Також FA-50 може нести контейнери з апаратурою РЕБ «Скай
Шилд» або ALQ-200K, прицільні контейнери «Снайпер» або «Лайтенінг» і контейнери з
розвідувальним обладнанням «Кондор-2».
Базовий серійний навчально-бойовий варіант
позначається Т-50. Варіант Т-50А виставлявся консорціумом фірм КАІ і
«Локхід-Мартін» на конкурс ВПС США за програмою Т-Х. Виготовили два прототипи,
облітані в червні й липні 2016 р., але Т-50А програв конкурс спільному проєкту
«Боїнга» і шведської фірми «Сааб» – літаку Т-7А «Ред Гоук». Т-50В – це спеціальна
відміна для пілотажно-демонстраційної групи «Блек Іглз». Від Т-50А вона
відріз
няється чотирма відеокамерами, встановленими в різних точках планера,
відеореєстратором в кабіні, додатковим зовнішнім освітленням і генераторами
кольорових димів.
Варіант ТА-50 призначений для підвищеної льотної
підготовки з відпрацюванням елементів повітряного бою і атаки наземних цілей.
Від Т-50 він різниться наявністю радара і бортового комплекса оборони. Нарешті,
FA-50 – це повноцінний винищувач з радаром EL/M-2032 (модифікованим
південнокорейською фірмою LIG Nex1), комплексом самооборони і лінією обміну
тактичною інфомацією. З маркетингових міркувань цей літак отримав назву
«Файтінг Ігл». Прототип FA-50 (переобладнаний з другого прототипу
Т-50) облітали в червні 2010 р. У 2019 р. з’явився варіант Block 10, який відрізняється модифікованим бортовим
комп’ютером. Завдяки цьому можливе, зокрема, використання прицільного
контейнера AN/AAQ-33 «Снайпер».
У жовтні 2021 р. фірма КАІ представила проєкт
винищувача FA-50 Block 20. Головні нововведення – це РЛС з АФАР («Нортроп Грумман» AN/APG-83,
«Рейтеон» AN/APG-84 або «Рейтеон» «Фантом Страйк»), нове обладнання кабіни з
великим кольоровим екраном, інтегрована система РЕБ, багатодіапазонна цифрова
система зв’язку, нова система управління польотом. Передбачена також інтеграція
нашоломного прицілу і нових взірців керованого озброєння.
Фірма КАІ пропонує спеціалізовані варіанти –
зокрема, літак-розвідник RA-50, обладнаний багатофункціональним
розвідувальним контейнером, і літак прориву ППО ЕА-50, який має нести потужний
комплекс РЕБ і протирадіолокаційні ракети AGM-88 HARM. Велась розробка і одномісного винищувача
F-50, однак її припинили, надавши пріоритет
перспективному винищувачу KF-X.
Перші два серійні літаки для ВПС Республіки Корея були
готові наприкінці 2005 р. У 2011 р. почалось постачання ТА-50, а в серпні
2014-го – FA-50. Загалом
ВПС Республіки Корея отримали 144 літаки: 50 Т-50, 12 Т-50В для
пілотажно-демонстраційної групи, 22 ТА-50 і 60 FA-50. Виконання замовлень завершилось у 2016 р. Три літаки (Т-50 і два
Т-50В) вже втрачені у катастрофах. У червні 2020 р. укладений контракт на
постачання ще 20 літаків ТА-50 удосконаленої модифікації Block 2. Ці машини мають забезпечувати підготовку
майбутніх пілотів винищувачів F-35A.
Літаки Т-50 надійшли на озброєння 189-ї та 216-ї
навчальних ескадрилій 1-го винищувального авіакрила (авіабаза Гванджу). Вони
використовуються для підвищеної підготовки майбутніх пілотів винищувальної та
винищувально-бомбардувальної авіації. Спеціалізовані пілотажні машини Т-50В
служать у 239-й спеціальній льотній ескадрильї «Блек Іглз», яка дислокується на
авіабазі Вончжу і входить до складу 8-го винищувального авіакрила. У 2011 р.
була введена у стрій 115-та навчальна АЕ – єдина частина, укомплектована
літаками ТА-50. Вона забезпечує навчання молодих пілотів засадам бойового
застосування озброєння винищувачів. 115-та АЕ дислокована на авіабазі Єчхон і
входить до 16-го винищувального крила. У це ж крило входить 202-га винищувальна
ескадрилья з літаками FA-50. Ще дві частини з такими літаками –
103-тя і 203-тя АЕ – входять до 8-го винищувального крила (авіабаза Вончжу).
В 2010 р. ВПС Індонезії оголосили конкурс на новий
літак для заміни навчально-бойових машин "Хок" Мк.53.
Південнокорейська машина перемогла конкурентів – російського Як-130 і чеського L-159. У травні 2011 р. була укладена угода, яка
передбачала постачання 16 літаків Т-50І (використовується також запис Т-50і, щоб
не плутати з римською цифрою). Перший літак для Індонезії облітали 14 березня
2013 р., а постачання усієї партії завершили в січні 2014-го. Літаки надійшли
на озброєння 15-ї ескадрильї ВПС Індонезії. До осені 2022 р. три Т-50І вже були
втрачені.
В листопаді 2018 р. міністерство оборони Індонезії
і фірма КАІ уклали угоду про модернізацію усіх Т-50І до рівня ТА-50 (зі
встановленням радару і бортової гармати). А у липні 2021 р. Індонезія замовила
шість нових Т-50І, які мають бути поставлені до жовтня 2024 р.
Першим зарубіжним експлуатантом «Файтінг Ігл»
стали ВПС Філіппін. В серпні 2012 р. уряд країни схвалив придбання 12 літаків
ТА-50, однак в січні наступного року вибір було змінено на користь варіанту FA-50РН. Перші два літаки надійшли на озброєння 7-ї винищувальної ескадрильї в
грудні 2015 р., завершені поставки в травні 2017 р. 26 січня 2017 р. пара FA-50РН атакувала табір ісламістських бойовиків на о.
Мінданао. Це стало бойовим дебютом літаків родини Т-50. З 2018 р. кружляє
інформація про плани придбання Філіппінами ще 12 винищувачів FA-50РН, але наразі контракт не укладений.
Досить довго велись переговори з Іраком. Вони
почались ще в лютому 2009 р., однак контракт підписали тільки в грудні 2013 р.
Він передбачає постачання 24 літаків, підготовку пілотів і техніків, а також
технічне обслуговування упродовж 20 років. Іракські машини позначаються T-50IQ, але за складом БРЕО наближаються до бойових модифікацій, зокрема, мають
радар AN/APG-67(V)4. Усі літаки були виготовлені з липня 2015 р. до
березня 2017-го, але постачання в Ірак затрималось через нестабільну ситуацію в
країні. Перші шість T-50IQ прибули до Іраку в лютому 2017 р., а постачання решти розтягнулось до
листопада 2019 р. Усі T-50IQ служать в 204-й навчальній ескадрильї на авіабазі Шайба (поблизу Басри).
У вересні 2015 р. чотири літаки Т-50ТН замовив
Таїланд. Вони прибули в країну в січні-березні 2018 р. і надійшли у 401-шу
ескадрилью, де замінили чеські L-39ZA/ART. В липні 2017 р. замовили ще вісім таких машин
(поставлені у 2019-2020 рр.), а у квітні 2021-го – ще дві. Таким чином, Таїланд
матиме 14 Т-50ТН. У 2019 р. був підписаний контракт на модернізацію усіх Т-50ТН
до рівня ТА-50 (зі встановленням радару EL/M-2032, бортового комплексу оборони і
вбудованої гармати).
Найбільшим наразі зарубіжним покупцем літаків FA-50 стала Польща. 27 липня 2022 р. ця країна уклала угоду
про купівлю 48 «Файтінг Іглів». Перші 12 винищувачів будуть виконані у
стандарті FA-50 Block 10 і надійдуть вже в другій половині 2023 р. З огляду на стислий термін
постачання, ці літаки, швидше за все, будуть переобладнані з ТА-50 Block 2, замовлених для ВПС Республіки Корея. Решта 36
машин FA-50PL будуть виконані у стандарті FA-50 Block 20. Постачання
їх почнеться у 2025 р. У ПС Польщі «Файтінг Ігли» мають замінити літаки Су-22
і МіГ-29.
В лютому 2023 р. «Файтінг Ігл» переміг в конкурсі ПС Малайзії на 18 літаків підвищеної льотної підготовки/легких бойових (Lead In Trainer – Light Combat Airctaft). Угода вартістю 920 млн. доларів передбачає постачання літаків у стандарті FA-50 Block 20. В арсенал малайзійських літаків увійдуть КР АІМ-120, ПКР NSW, керовані бомбові касети JSOW і КАБ SDB. Постачання FA-50 для Малайзії почнеться у 2026 р.
Фірма КАІ веде інтенсивний пошук нових покупців
для літаків родини Т-50, однак не завжди успішно. Т-50 програв італійському
М-346 конкурси, оголошені ВПС Сінгапуру та Ізраїлю, а угода про продаж 12
літаків Узбекистану була заблокована урядом США. За деякими даними, ймовірним є
укладення найближчим часом контракту на постачання до 20 літаків FA-50 для ВПС Колумбії, а канадська фірма ITPS, яка
надає послуги з підготовки військових пілотів, планує придбати 8-12 таких
літаків.
Оновлення від 12.09.2024
З'явились повідомлення про те, що Польща може відмовитись від подальших закупівель FA-50. В липні-листопаді 2023 р. вона отримала 12 літаків FA-50GF - перехідного, "тимчасового" варіанту (GF - Gap Filler), а з 2025 р. мала отримати ще 36 "повноцінних" FA-50PL. Але (несподівано) виявилось, що FA-50GF не можуть використовувати озброєння, наявне в арсеналах ПС Польщі: поляки використовують на F-16C/D найсучасніший варіант "Сайдвіндера" - АІМ-9Х, а FA-50GF може застосовувати тільки старіші варіанти (AIM-9L/M). Інтеграція нового озброєння виявилась проблемою, причому настільки серйозною, що поставила під загрозу усю програму. Не виключено, що дюжина FA-50GF залишиться єдиною партією "Голден Іглів" в ПС Польщі. І тоді постане питання: що робити з цими неповноцінними літаками? Як на мене найбільш реалістичні варіанти - повернути їх корейцям або ж використовувати як навчальні літаки.
Характеристики |
FA-50 |
Розмах крила, м |
9,11 |
Довжина літака, м |
13,14 |
Висота літака, м |
4,94 |
Площа крила, кв. м |
23,70 |
Тип двигуна |
F404-GE-102 |
Тяга двигуна, кгс: - максимальна - на форсажі |
5410 8025 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
6441 8890 12 215 |
Максимальна швидкість, км/год |
1650 |
Дальність польоту, км |
2400 |
Практична стеля, м |
14 630 |
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар