Довідник: "Гріпен"

 


Наприкінці 1970-х рр. парк бойових літаків ПС Швеції складався із швидко старіючих винищувачів J 35 «Дракен» і сучасних, але дорогих в експлуатації літаків родини «Вігген» – AJ 37/JA 37/SF 37/SH 37. Тому командування ПС у 1979 р. висловило пропозицію про початок розробки нового легкого бойового літака. Уряд Швеції після розгляду альтернативи – можливої закупівлі винищувачів за кордоном (брались до уваги літаки «Міраж 2000», F-16, F/A-18 і F-20) – теж дійшло висновку щодо доцільності створення літака силами вітчизняної компанії SAAB. У травні 1982 р. парламент країни ухвалив фінансування дворічного етапу дослідних робіт, які мали визначити аеродинамічну схему та інші основні характеристики майбутнього винищувача. Розглянувши півтора десятки ескізних проектів, вибір зупинили на варіанті Р2110 – одномоторному літакові схеми «качка» (з переднім горизонтальним оперенням) з трапецієподібним крилом середнього розташування. Ключовою вимогою з боку замовника було забепечення доброї маневреності задля успішної протидії новим радянським винищувачам. Велика дальність польоту не вимагалась, оскільки літак мав діяти над територією Швеції. Натомість принциповими були вимоги забезпечення швидкої підготовки до повторного вильоту, а також можливість базування на слабко обладнаних аеродромах (ПС Швеції широко застосовують ділянки автострад як запасні аеродроми).



Наприкінці червня 1982 р. був підписаний контракт на виготовлення п’яти прототипів і перших 30 серійних літаків з опціоном ще на 110 машин. Літак отримав позначення JAS 39А (Jakt/Attak/Spaning, тобто, винищувач/штурмовик/розвідник), а у вересні 1982 р. йому присвоїли ім’я «Гріпен» – «Грифон».



Для JAS 39А обрали ТРДДФ «Вольво Флюгмотор» RM12 – ліцензійний варіант американського двигуна «Дженерал Електрік» F404J. Бортову РЛС РЛС PS-05/A розробляла шведська фірма «Еріксон». Обрана для «Гріпена» аеродинамічна схема забзпечувала хорошу маневреність, але була статично нестійкою. Це зумовило необхідність застосування цифрової електродистанційної системи управління, створення якої доручили американській фірмі «Лір Зіглер». Доопрацювання ЕДСУ потребувало багато часу. Офіційна презентація першого прототипу JAS 39А відбулась 26 квітня 1987 р., однак вперше піднятись в повітря він зміг лише 9 грудня наступного року. Але проблеми в роботі ЕДСУ залишались – 2 лютого 1989 р. прототип розбився під час посадки. Катастрофа зумовила нову затримку, зумовлену необхідністю доопрацювання програмного забезпечення ЕДСУ. Другий прототип вийшов на випробування 4 травня 1990 р. Невдовзі до нього приєднались третя і четверта машини, а п’ятий прототип, який вперше піднявся в повітря в жовтні 1991 р., за складом обладнання і систем вже повністю відповідав серійним винищувачам. Випробування показали, що аеродинамічний опір літака виявився на 10% нижчим від розрахункового, а злітно-посадкові характеристики перевищили заплановані.



В червні 1992 р. був укладений контракт на створення двомісного навчально-бойового варіанту JAS 39В, а також виробництво другої серійної партії винищувачів. В березні і червні 1993 р. були випущені перші два серійних винищувачі (щоправда, другий з них вже 18 серпня розбився під час авіашоу – на щастя, без жертв). В листопаді 1994 р. почалось постачання JAS 39 ВПС Швеції. З 30 літаків першої партії один виготовили як прототип двомісного JAS 39В (від одномісного він відрізняється збільшеною на 0,66 м довжиною фюзеляжу і відсутністю вбудованої гармати). У 1996-2003 рр. виготовили 110 літаків другої партії – 96 JAS 39А і 14 JAS 39В. Нарешті, у 2003-2008 рр. ВПС Швеції отримали 64 літаки третьої партії – 50 одномісних JAS 39С і 14 двомісних JAS 39D. Винищувачі JAS 39С/D відрізняються від попередників удосконаленим БРЕО і наявністю системи дозаправки в польоті з висувною штангою паливоприймача. У 2009-2015 рр. ВПС Швеції отримали ще 31 JAS 39С/D (18 одномісних і 13 двомісних). Ці машини були не новими, а переобладнаними з JAS 39А/В.

В конструкції JAS 39 широко застосовуються композити, які становлять 29% маси планера. З них виготовлені кесон крила, ПГО, вертикальне оперення та низка дрібніших деталей. 60% маси планера припадає на алюмінієві сплави, 6% – на титан і 5% – на інші сплави. Серійні літаки JAS 39А комплектуються ТРДДФ RM12 тягою на максималі/форсажі 5510/8220 кгс. На літаках пізніх випусків встановлюється двигун RM12UP з удосконаленою турбіною і цифровою системою управління FADEC.

Основу системи управління озброєнням становить РЛС РЛС PS-05/A, створена на основі британського радару «Блю Віксен». Ця станція здатна виявляти повітряні цілі типу «винищувач» на відстані до 120 км, а автомобілі, що рухаються – до 70 км. Також вона має режим картографування місцевості. При роботі в режимі «повітря-повітря» радар здатен супроводжувати до десяти цілей і наводити ракети на чотири з них.

«Гріпен» обладнаний системою зв’язку й передачі даних CDL 39, яка на думку фахівців не має аналогів у світі. Головною її відмінністю від американської системи JTIDS і НАТОвської «Лінк 16» є суттєво більша швидкість обміну даними. Використовуючи систему CDL 39, чотири винищувачі можуть одночасно здійснювати обмін інформацією в активному режимі, а отримувати інформацію в пасивному режимі може необмежена кількість літаків. Система забезпечує взаємодію винищувачів з літаками ДРЛВіУ, літаками радіолектронної розвідки, а також наземними командними пунктами. CDL 39 забезпечує літакам «Гріпен» велику тактичну гнучкість. Наприклад, під час ударної операції літак може здійснювати атаку, отримувати радіолокаційне зображення району цілі й передавати його іншим винищувачам. Їх екіпажі отримують повне уявлення про район цілі, а також інформацію про знищені об’єкти. Під час повітряного бою радіолокаційне зображення ворожого літака може бути передане з одного «Гріпена» на інший, який вимикає свою РЛС і непомітно наближається до цілі. Політ запущеної ним ракети може контролюватись першим винищувачем, а використання даних від літака ДРЛВіУ дозволяє розширити «повітряну картину» і дати змогу іншим винищувачам «Гріпен» ефективно вести повітряний бій.

На літаках «Гріпен» шведських ВПС застосовуються чотири модифікації бортового комплексу радіолектроніки, які відрізняються, голвним чином, потужністю БЦОМ і можливостями пристроїв відображення інформації в кабіні екіпажу. Машини першої серії мають комплекс Мк.1, більшість екземплярів другої – Мк.2. 20 останніх літаків другої серії отримали комплекс Мк.3, у якому монохромні багатофункціональні дисплеї замінені кольоровими. Нарешті, літаки третьої партії (JAS 39С/D) обладнані комплексом Мк.4. Також JAS 39С/D отримали систему РЕБ HSW 39 другої ґенерації (на JAS 39А/В встановлений перехідний варіант цієї системи). На додаток до станції попередження про радіолокаційне опромінення і блоків відстрілу хибних цілей в кореневих частинах крила, система HSW 39 другої ґенерації включає станції попередження про лазерне опромінення та про ракетний обстріл, додаткові блоки відстрілу хибних цілей на підкрильних пілонах і буксирувану радіолокаційну пастку BOL 500 (на пілоні під правою консоллю крила).

Вбудоване озброєння «Гріпена» представлене 27-мм гарматою «Маузер» ВК27 з боєкомплектом 120 снарядів (не встановлюється на двомісних літаках). Літак обладнаний оргиінальною автоматичною системою прицілювання, спряженою з РЛС і автопілотом (вперше була встановлена на винищувачі JA 37 «Вігген»). Підвісне озброєння масою до 5000 кг розташовується на семи вузлах: підфюзеляжному, чотирьох підкрильних і двох на кінцях крила. Літак може застосовувати КР класу «повітря-повітря» ближнього бою AIM-9L (шведське позначення Rb74) і середньої дальності AIM-120 (Rb99). На заміну AIM-9L надходить КР IRIS-T (Rb98), а з середини 2015 р. літаки озброюються ще й КР великої дальності «Метеор» (Rb101). З керованої зброї класу «повітря-поверхня» літак може нести ПКР Rbs-15F, тактичні крилаті ракети KEPD-150 і -350 (по дві одиниці), а також до чотирьох КР AGM-65 «Мейверік» (Rb75) або таку ж кількість КАБ з лазерним наведенням. Також «Гріпен» здатний використовувати звичайні авіабомби, бомбові касети і НАР.

Для виконання розвідувальних завдань на JAS 39 підвішується контейнер SPK 39 з оптико-електронною камерою і системою цифрового запису зображення. ПС Швеції придбали дев’ять таких контейнерів. Допускається підвіска додаткових паливних баків: трьох 530-л під фюзеляжем і крилом або одного 1275-л під фюзеляжем.

ВПС Швеції планували озброїти «Гріпенами» шість флотилій (по дві ескадрильї), однак пізніше цю кількість скоритили до чотирьох, а згодом – до трьох. Першою у 1997-1998 рр. нові літаки отримала флотилія F7 «Скараборг» (Сотенес, на південному заході країни). У 2000-2001 рр. «Гріпенами» укомплектували флотилію F10 (Енгельхольм). Але вже у 2002 р. її розформували, передавши літаки до флотилії F17 «Блекінге» (Каллінге біля Роннебю, південь Швеції). У 2002-2004 р. була переозброєна флотилія F21 «Норрботтен» (Лулео, на півночі країни). В той же період «Гріпени» отримала флотилія F4 (Естерсунд), але вже у 2005 р. вона було розформована. А у 2021 р. відновили флотилію F16 «Уппланд» (Ерна коло Уппсали на сході країни). Її укомплектували за рахунок перерозподілу літаків з трьох інших флотилій.



На початку 2023 р. у чотирьох флотиліях служило 70 винищувачів JAS 39С і 24 JAS 39D. Останні немодернізовані JAS 39Aбули виведені з бойового складу у 2012 р. Вісім «Гріпенів» у квітні-жовтні 2011 р. брали участь в операції із забезпечення безпольотної зони над Лівією. Вони здійснили близько 650 бойових вильотів.

Всього ПС Швеції отримали 204 «Гріпена» першої ґенерації. За опублікованим у 2014 р. звітом розподіл цих машин був такий:

-          98 літаків JAS 39С/D – в строю;

-          32 – розібрані (для одного JAS 39D потрібні були два фюзеляжі JAS 39А);

-          24 – на зберіганні;

-          28 – в лізингу в Чехії й Угорщині;

-          12 – продані до Таїланду;

-          4 – повернуті фірмі SAAB для випробувань;

-          4 – втрачені в катастрофах;

-          2 – передані в музеї у Швеції та Таїланді.

Перший експортний контракт на «Гріпени» був укладений з ПАР. Ця країна у 2005-2012 рр. отримала 26 винищувачів – 17 JAS 39С і дев’ять JAS 39D, якими укомплектували 2-гу винищувальну ескадрилью. Через хронічний брак коштів ПС ПАР зараз практично не мають боєздатних «Гріпенів».

В листопаді 2001 р. 14 «Гріпенів» HU (12 одномісних і два двомісних) замовила Угорщина. Ці літаки були винищувачами JAS 39А/В першої партії, які раніше служили у ПС Швеції. Перед передачею Угорщині їх модернізували до рівня JAS 39С/D. Замовник отримав літаки у 2006-2007 р. у лізинг терміном на 10 років, а у 2012 р. було досягнуто угоди про продовження лізингу на другий десятирічний термін. «Гріпени» служать у складі винищувальної ескадрильї 59-го авіакрила (авіабаза Кечкемет). В 2015 р. два літаки цього типу розбились, для їх заміни у 2017 р. орендували у Швеції дві додаткові машини. Експлуатація «Гріпенів» в Угорщині продовжується. В серпні 2021 р. підписаний контракт на модернізацію їхніх радарів та іншої авіоніки, а в грудні замовили КР IRIS-T.

В червні 2004 р. угоду про лізинг 14 «Гріпенів» (12 JAS 39С і двох JAS 39D) терміном на 10 років уклала Чехія. Ці літаки взяли з третьої партії, замовленої для ВПС Швеції. Вони прибули до Чехії у 2005 р. і надійшли на озброєння 211-ї винищувальної АЕ 21-ї авіабази (Часлав). Угоду лізингу продовжили до 2027 р., а у 2015-2018 рр. літаки пройшли модернізацію авіоніки.

Останнім наразі зарубіжним експлатантом «Гріпенів» став Таїланд. У 2011-2014 рр. ВПС цієї країни отримали 12 літаків – вісім JAS 39С і чотири JAS 39D. Літаками укомплектували 701-шу винищувальну АЕ. Зараз в строю залишається 11 машин – один JAS 39C розбився під час авіашоу на початку 2017 р.

Слід згадати ще про одного експлуатанта «Гріпенів». З 1999 р. одного JAS 39D, орендованого у ПС Швеції, використовує британська Імперська школа пілотів-випробувачів (Empire Test Pilote School).

Новим варіантом винищувача став літак «Гріпен» NG. Така машина отримала двигун F414G зі збільшеною на 20% тягою, завдяки чому літак набув можливості здійснювати крейсерський політ на надзвуковій швидкості (М=1,1). Максимальна злітна маса порівняно з JAS 39С/D зросла на 2 т, запас палива у внутрішніх баках збільшився на 40%, а максимальна маса навантаження на зовнішніх вузлах – до 6000 кг. Літак отримав РЛС ES-05 «Рейвен» з активною ФАР і удосконалений комплекс РЕБ EWS 39NG. Для відпрацювання нових технічних рішень переобладнали один із JAS 39В. Модернізована машина, названа «Гріпен»  DEMO, вперше піднялась в повітря 27 травня 2008 р.

У січні 2013 р. уряд Швеції ухвалив рішення про придбання 60 літаків «Гріпен»  NG в одномісному варіанті, який отримав позначення JAS 39E (двомісний варіант JAS 39F ПС Швеції наразі не зацікавив і пропонується для експорту). Спочатку передбачалось отримати ці літаки шляхом модернізації JAS 39С, однак згодом вирішили будувати їх заново. Наразі ПС Швеції отримали два JAS 39E – пріоритетом користується бразильський контракт.

У 2013 р. «Гріпен»  NG став переможцем на тендері в Бразилії. Ця країна у вересня 2015 р. замовила 36 літаків (у тому числі вісім двомісних), 15 з яких мають бути складені в Бразилії. Термін постачання визначався у 2019-2024 рр. В перспективі можливе збільшення замовлення ще на 72-84 літаки. Поки з цієї опції додатково замовлено чотири одномісні винищувачі і обговорюється питання придбання ще 26. У ПС Бразиліїї одномісні літаки позначаються F-39E, а двомісні – F-39F. До початку 2023 р. було отримано сім F-39E. Цими літаками переозброюють 1-шу групу ППО, дислоковану на аеродромі Анаполіс (поблизу столиці країни).



Виробник пропонує низку інших варіантів, які існують наразі лише на папері: палубний винищувач на базі моделі Е, літак РЕБ (на базі варіанту F), літак-«агресор» (на основі С) і навіть безпілотну версію моделі Е. Але наразі нових замовлень отримати не вдалось. Принаймні з літа 2022 р. час від часу з’являється інформація про можливу передачу «Гріпенів» Україні. Шведський уряд кожного разу запевняє, що не має вільних винищувачів, але це не обов’язково мусять бути винищувачі зі Швеції.

Оновлення від 24.07.2023

Зʼявились повідомлення про перемогу «Гріпена» у конкурсі на Філіппінах. Планується придбати 24 винищувачі, причому не у найновішому варіанті, а в модифікації JAS-39C/D. Ці літаки суттєво посилять парк бойової авіації країни, який наразі включає лише дюжину корейських FA-50PH. Переможеним виявився F-16V. Але водночас ухвалене рішення про придбання 24 вживаних F-16C/D block 40/42 з модернізацією їх до рівня F-16V.

Оновлення від 23.02.2024

Швеція оголосила про продаж Угорщині ще чотирьох JAS-39C і передачу у власність цій країні 14 орендованих машин.


 

Характеристики

JAS 39С

JAS 39E

Розмах крила, м

8,4

Довжина літака, м

14,1

Висота літака, м

4,5

Площа крила, кв. м

25,5

Тип двигуна

RM12

F414G

Тяга двигуна, кгс:

- максимальна

- на форсажі

 

5510

8220

 

 

10 000

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

6800

8500

14 000

 

7100

9100

16 000

Максимальна швидкість, км/год:

- поблизу землі

- на висоті

 

1320

1900

Максимальне число М

1,8

Практична стеля, м

17000

Перегоночна дальність з ППБ, км

2800

4070

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М