Повітряні сили Швеції: сучасний стан

 


Швеція, яка щойно вирішила розпрощатись зі своїм двохсотлітнім нейтралітетом, має компактні, але досить сучасні Повітряні сили. Традиційно вони використовують бойові літаки власного виробництва - останні імпортні машини цього призначення (британські винищувачі "Хантер") були придбані ще у 1950 р., і то лише як тимчасове рішення. У наступні десятиліття основу Повітряних сил становили винищувачі J 35 "Дракен", згодом - літаки родини JA/AJ/SH/SF/Sk 37 "Вігген" (п'ять варіантів - винищувач, винищувач-бомбардувальник, два розвідники (морський цілей і наземних) і двомісний навчально-бойовий). Нарешті, з 1994 р. на озброєння надходить новий багатоцільовий винищувач JAS 39 "Гріпен"  (JAS означає Jakt/Attak/Spaning, тобто, винищувач/штурмовик/розвідник).

Зараз на озброєнні знаходяться літаки модифікацій JAS 39C/D. Повітряні сили Швеції отримали загалом близько 100: у 2003-2008 рр. постачались нові літаки, а у 2009-2015 рр. -  переобладнані з JAS 39А/В. Останні немодернізовані JAS 39А/В зняли з озброєння 2015 р.

Для заміни JAS 39C/D почалось постачання глибоко модернізованого варіанту JAS 39Е (одномісного; двомісний JAS 39F шведи поки не купують). Повітряні сили Швеції замовили 60 таких літаків, перші два вже отримані. Планувалось замінити JAS 39Е усі JAS 39C/D, але російська загроза змушує коригувати плани. У 2019 р. шведи заявили, що частина JAS 39C/D, ймовірно, залишиться в строю і після 2025 р., коли планувалось їхнє списання. Крім того, піднімається питання про додаткову закупівлю ще десяти JAS 39Е.

Вбудоване озброєння «Гріпена» представлене 27-мм гарматою «Маузер» ВК27 з боєкомплектом 120 снарядів (не встановлюється на двомісних літаках). Літак обладнаний оргиінальною автоматичною системою прицілювання, спряженою з РЛС і автопілотом. Підвісне озброєння масою до 5000 кг розташовується на семи вузлах: підфюзеляжному, чотирьох підкрильних і двох на кінцях крила. Літак може застосовувати КР класу «повітря-повітря» ближнього бою AIM-9L (шведське позначення Rb74) і середньої дальності AIM-120 (Rb99). На заміну AIM-9L надходить КР IRIS-T (Rb98). Також літак отримав КР великої дальності «Метеор». З керованої зброї класу «повітря-поверхня» літак може нести ПКР Rbs-15F, тактичні крилаті ракети KEPD-150 і -350 (по дві одиниці), а також до чотирьох КР AGM-65 «Мейверік» (Rb75) або таку ж кількість КАБ з лазерним наведенням. Також «Гріпен» здатний використовувати звичайні авіабомби, бомбові касети і НАР.

Зараз Повітряні сили Швеції мають 71 літак JAS 39C і 23 JAS 39D. Вони зведені у чотири флотилії двоескадрильного складу:

- F7 "Скараборг" (Сотенес, на південному заході країни) - 71-ша і 72-га ескадрильї;

- F16 "Уппланд" (аеродром Ерна коло Уппсали на сході Швеції) - 161-ша і 162-га ескадрильї. Ця флотилія відновлена 2021 р. і укомплектована за рахунок перерозподілу техніки з інших флотилій;

- F17 "Блекінге" (Каллінге біля Роннебю на півдні країни) - 171-ша і 172-га ескадрильї;

- F21 "Норрботтен" (Лулео на півночі Швеції) - 211-та і 212-та ескадрильї.

Вісім «Гріпенів» у квітні-жовтні 2011 р. брали участь в операції із забезпечення безпольотної зони над Лівією. Вони здійснили близько 650 бойових вильотів.

Уся транспортна авіація та авіація спеціяльного призначення зведена в 73-тю транспортну ескадлилью та 7-ий транспортний та спеціяльний підрозділ,підпорядковані флотилії "Скараборг". Вони мають у своєму складі:

- шість транспортних літаків Tp 84D (С-130Н, у тому числі один в транспортно-заправочному варіанті КС-130Н)

- два літаки Тр 100А і Тр 100С - регіональні турбогвинтові SAAB 340B, перший з яких сконфігурований для польотів за програмою "Відкрите небо" і має салон на 19 місць та комплект фотокамер, а другий - звичайний 31-місний пасажирський;

- два літаки для перевезення VIP - Тр 102С ("Голфстрім" IV) і Tp 102D ("Голфстрім" G550);

- два літаки далекого радіолокаційного виявлення S 100D "Аргус" (на базі SAAB 340B);

- два літаки радіоелектронної розвідки S 102B "Корпен" (на базі "Голфстрім" IV). Ці машини регулярно турбують москалів, літаючи уздовж їхніх повітряних кордонів.

Усі гелікоптери Збройних сил Швеції служать у Гелікоптерній флотилії. Вона була утворена 1 січня 1998 р. і об'єднала гелікоптери Повітряних сил, Сухопутних військ та ВМС. Певний час флотилія була автономною, а 2003 р. увійшла до складу Повітряних сил. Парк її упродовж двох останніх десятиліть повністю оновився, хоч не обійшлось при цьому без проблем.

Найбільше клопотів шведи мали з гелікоптерами NH 90, придбаними у вересні 2001 р. в рамках спільної скандинавської програми (спільно з Фінляндією та Норвегією).Цікаво, що специфікою шведських NH 90 є збільшена висота вантажної кабіни - з огляду на високий зріст шведів :)

Проблеми з інтеграцією бортового обладнання призвели до того, що перші чотири Hkp 14 (так позначаються NH 90 у Швеції) замовник прийняв тільки у 2011 р. - з п'ятирічним запізненням, до того ж, у спрощеній конфігурації. Ще сім надійшло у 2013-2014 рр. - у покращеному, але не остаточному стандарті. Завершилися ж поставки тільки 2017 р. Зараз усі гелікоптери цього типу приведені до двох стандартів: Hkp 16A (транспортний, 9 штук) і Hkp 14F (морський протичовновий - теж 9).

Того ж 2001 р. шведи замовили 20 легких гелікоптерів АW109 LUH - 12 у сухопутному варіанті Hkp 15A і 8 у морському Hkp 15B. перші з них надійшли у 2006 р. Два Hkp 15B брали участь в операції Євросоюзу "Аталанта" проти сомалійських піратів. Один з них базувався на береговому аеродромі в Джибуті, а другий - на судні забезпечення "Карлскрона".

Затягування поставок NH 90 змусили шведів у 2011 р. терміново придбати 15 американських гелікоптерів UH-60M (Hkp 16A) - ці машини були потрібні для місії в Афганістані. Перші два з них надійшли вже в грудні 2011 р., а все замовлення виконали до середини 2013-го. Hkp 16A замінили гелікоптери Hkp 10 ("Супер Пума").

Гелікоптерна флотилія включає три ескадрильї:

- 1-шу в Лулео (транспортна, з Hkp 14Е);

- 2-гу в Мальмен поблизу Лінкьопінга (на заході Швеції) - з  Hkp 15A і Hkp 16A;

- 3-тю в Каллінге (морську, з Hkp 14F і Hkp 15В).

Є також гелікоптерна група "Сьорскільда", розташована в Мальмен і призначена для взаємодії з силами спеціяльних операцій, але я так і не розібрався - має вона свої штатні гелікоптери, чи використовує машини 2-ї ескадрильї.

Підготовку пілотів забезпечує Льотна школа у Мальмен, яка використовує 46 стареньких реактивних літаків Sk 60 (SAAB 105). У 2022 р. їх мають частково замінити сім німецьких турбогвинтових машин Grob G120Tp (Sk 40). В перспективі не виключена закупівля американських реактивних навчальних літаків Т-7А (створені "Боїнгом" у співпраці з SAAB)

Ну, а шведську систему ППО я вже розглядав тут

Оновлення від 12.06.2022

Шведи починають оновлення парку військово-транспортної авіації. Модернізацію наявних С-130Н визнали недоцільною через зношеність і малий залишок ресурсу, тому звернулись до закупівлі "секонд-хенду". А тут саме італійці починають списувати свої відносно нові "Супер Геркулеси"... 

Швеція уклала угоду про закупівлю чотирьох колишніх італійських C-130J. Перші два з них перелетять з Апеннін у Скандинавію вже 2023 р. Враховуючи, що шведам потрібно шість таких літаків, не виключена закупівля ще пари вживаних "Супер Геркулесів".

Оновлення від 01.07.2022

Ну що ж, оновлення Повітряних сил швеції набуває суттєвої динаміки. 30 червня концерн "Сааб" поінформував про укладення контракту на постачання у термін до 2027 р. двох літаків ДРЛВіУ "Глобал Ай". Вони мають замінити літаки S 100D "Аргус". Опція контракту передбачає закупівлю ще двох літаків для заміни S 102B "Корпен".

Носієм системи є канадський бізнес-джет "Бомбардьє" "Глобал 6000". Крім радару "Глобал Ай" концерну "Сааб", призначеного для контролю повітряного простору літак має ще й РЛС "Леонардо" "Сіспрей 7500Е" (для контролю поверхні землі і води) та оптоелектронну спостережну станцію. Модуль зв'язку забезпечує передачу даних на наземні станції та на інші літаки.

Назагал, "Глобал Ай" - непоганий варіант тактичного багатофункціонального літака, здатного виконувати не тільки традиційні для машин ДРЛВіУ функції ППО, але й, наприклад, завдання морського патрулювання. Наразі єдиним експлутантом цих машин є ОАЕ. 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"