Кінець кар'єри німецьких "Тигрів"?

 


Кілька днів тому я писав про плани модернізації армійської авіації Японії, одним з напрямків яких є ліквідація ударних гелікоптерів як класу. Схоже, цим же шляхом піде й Німеччина.

 

Зараз бундесвер експлуатує 53 ударних гелікоптери Tiger UHT, створених в рамках спільної німецько-французької програми. Притчею во язицех стала низька технічна готовність цих машин. У 2018 р. одномоментно боєздатними в середньому були лише... 11,6 гелікоптерів цього типу. Враховуючи, що частина Tiger UHT постійно знаходиться в навчальному центрі Ле Люк у Франції, де діє французько-німецька школа для екіпажів «Тигрів», єдина бойова частина – 36-й полк бойових гелікоптерів у  Фіцларі - мав не більше восьми боєздатних машин. Зараз цей показник трохи піднявся, але й так він не перевищує третини усього парку. При цьому заходи з підвищення боєготовності бажаних результатів ніяк не давали. З огляду на такий досвід, німецький уряд влітку минулого року ухвалив рішення відмовитись від планів модернізації Tiger UHT, необхідної для продовження термінів служби гелікоптерів – мовляв, а який у цьому сенс? Додатковим аргументом була надто висока вартість модернізації через відсутність уніфікації за багатьма системами німецьких машин з французькими та іспанськими. Спочатку видавалось, шо ФРН піде шляхом Австралії – військові цієї країни теж втратили надію зробити зі своїх «Тигрів» нормальні бойові машини, і замовили для їх заміни перевірені американські «Апачі» - АН-64Е. Німеччина теж звернулась до США з запитом інформації про АН-64Е, але до контракту справа так і не дійшла. Схоже, німці обрали інший шлях...

 

Н145М використовуються для підтримки сил спеіяльних операцій бундесверу

За найсвіжішою інформацією заміною для Tiger UHT стануть легкі гелікоптери Н145М. Партія таких машин вже була кілька років тому куплена для підтримки сил спеціяльних операцій. Тепер же мова йде про 82 гелікоптери загальною вартістю 3,05 млрд ойро. При цьому тільки 24 машини отримають протитанкові керовані ракети Spike, а решту нестимуть тільки некероване озброєння. Перевагою цього плану є можливість відносно швидкого отримання нових машин - очікується, що перші з них надійдуть в 2025 р.

Випробувальний пуск ПТКР Spike з гелікоптера Н145М

В разі реалізації цих планів відбудеться, фактично, відкат на півстоліття назад, коли для бундесверу придбали протитанкові гелікоптери Во-105Р – ерзац на базі легкого багатоцільового гелікоптера. Тоді це рішення розглядалось як тимчасове – до взяття на озброєння повноцінного ударного гелікоптера. Зрештою, так і сталось, хоча й зі значним запізненням порівняно з початковими планами: замість рубежа 80-90-х рр. Во-105Р були замінені на Tiger UHT аж у ХХІ столітті. Тепер же історія замкнула коло, або ж, точніше, зробила черговий оберт спіралі: на зміну повноцінному (хоч і не надто надійному) ударному гелікоптеру прийде ерзац у вигляді так-сяк озброєного легкого гелікоптера.

 

212 гелікоптерів Во-105Р, кожен з яких ніс шість ПТКР НОТ, становили свого часу кістяк армійської авіації бундесверу

Треба сказати, що оголошення планів міністерства оборони щодо списання Tiger UHT викликало в Німеччині хвилю обурення: в соцмережах і ЗМІ військовослужбовці бундесверу і експерти (перші – анонімно, другі – ні) наполягають на нерозумності такого рішення. Але урядовці наразі лишаються непохитними...

Оновлення від 14.12.2023

Сьогодні прес-служба бундесверу підтвердила намір придбати 82 (точніше, ДО 82) гелікоптерів Н145М LKH (Leichter Kampfhubschrauber): 57 для армійської авіації, 5 для люфтваффе (вони вже експлуатують 15 Н145М, які використовуються для підтримки спеціяльних операцій) плюс опція ще на 20 машин.

Наразі не йдеться про повну заміну "Тигрів" - Н145М мають замінити їх лише частково, в розвідувальних операціях і "озброєній розвідці". Цьому сприятиме багате оснащення нових гелікоптерів сенсорами, причому йдеться про "кіти" - ймовірно, змінні комплекти, які можна буде легко переставляти з одного гелікоптера на інший.

Постачання гелікоптерів розраховане на п'ять років - з 2024-го до 2028-го. Армійські Н145М будуть розміщені в Бюккебурзі (тут знаходиться навчальний центр), а також Нідерштеттені, Фріцларі і Фассберзі, люфтваффевські - в Лаупгеймі.

Оновлення від 04.10.2024


Завод Airbus Helicopters в Донауверті виготовив перший Н145М для армійської авіації бундесверу. Машина готова була вже за дев'ять місяців після отримання замовлення - наочна перевага купівлі гелікоптерів "з полиці", а не розробки "з нуля", яка може затягнутись на десятиліття. Для Airbus Helicopters бундесверівський контракт став найбільшим одноразовим замовленням на Н145М.

Німецькі Н145М комплектуються двигунами Arriel 2E (французької фірми Safran) з цифроовою системою управління, а також цифровим комплектом авіоніки Helionix, який знижує робоче навантаження на пілотів. Модульний комплекс озброєння Airbus HForce включає нашоломний приціл і забезпечує застосування підвісного озброєння - 12.7-мм кулеметів, 20-мм гармати, 70-мм некерованих и коригованих ракет, а потенційно - "повноцінних" ПТКР і керованих ракет класа "повітря-повітря".


Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"