Армійська авіація: японська специфіка
Увага наших
аматорів (та й фахівців) військової справи, здебільшого зосереджується на
євроатлантичній спільноті (як наших союзниках) та немитій (як нашому ворогові).
А тим часом за межами цього кола можна знайти чимало цікавого. Взяти хоча б
Японію. Нещодавно ми згадували про японський «колісний танк». Сьогодні ж трохи
про армійську авіацію, точніше, програми її модернізації. Специфікою японського
оборонного планування є закупівля авіатехніки невеликими партіями (часом навіть
одиничними екземплярами) щороку. Тому переозброєння розтягується на
десятиліття. Наприклад, ліцензійне виробництво фірмою «Фудзі» 90 протитанкових
гелікоптерів AH-1S тривало з 1982-го до 2000 р. Сучасніші AH-64DJР тією ж
фірмою постачались з 2005-го до 2017 р. (з перервою у 2012-2014 рр.), але
кількість закуплених машин склала лише 13 екземплярів! Водночас якщо дуже
припече, японці можуть мобілізуватись – наприклад, 17 літаків вертикального
злету й посадки V-22B були поставлені зі США упродовж 2020-2022 рр. Наявність
цих машин є однією з особливостей АА Японії, на яку хотілося б звернути увагу.
Придбання їх зумовлювалось необхідністю підвищення можливостей реагування на
«кризові ситуації» на віддалених островах.
Взагалі питанням
забезпечення аеромобільності японське командування приділяє велику увагу – це й
не дивно з огляду на специфіку острівної країни. Основним засобом тут є важкі
транспортні гелікоптери «Чинук», які випускаються за ліцензією фірмою
«Кавасакі». З їхніми позначеннями можна легко заплутатись. Спочатку випускались
CH-47J, які відповідали американському CH-47D. Згодом – CH-47JA, той же CH-47D, але удосконалений. Зараз
виготовляються машини, наближені до CH-
Основу парку
легких/середніх багатоцільових гелікоптерів становлять десь 120 антикварних
UH-1J – це класичний «Ірокез» UH-1H з удосконаленим двигуном і носовою частиною
фюзеляжу від Белл 212. Старіші UH-1B/H замінені UH-60JA – ліцензійним варіантом
UH-60L виробництва фірми «Міцубісі». Планувалось придбати 70 таких
гелікоптерів, але обмежились чотирма десятками, останній з яких виготовили у
2016 р. Для заміни ж основної маси UH-1J японське командування хотіло отримати
легший гелікоптер. Спочатку планувалось, що його спроєктує фірма «Кавасакі» на
підставі досвіду створення розвідувального гелікоптера ОН-1. Однак у 2013 р.
програму UH-X закрили, а за два роки відновили, але з орієнтацією на готові
зарубіжні взірці. Як прототипи розглядали машин «Ербас» Н145 і Н160,
«Агуста-Вестленд» AW139 і AW169, але зрештою в липні 2015 р. вибір зробили на американському гелікоптері
Белл 412ЕРІ – новій реінкарнації все того ж «Ірокеза». Ліцензію на його випуск
придбала фірма «Фудзі» (з 2017 р. – «Субару»). Прототип XUH-2 з’явився у 2018
р., а першу серійну партію (шість машин) поставили в період з травня 2022-го до
січня 2023 р. Ще 33 гелікоптери замвлені в бюджетах 2021-2023 рр., а загалом
планується придбати до 150 UH-2 упродовж 20 років. Цікаво, що тут ми маємо
справу з розуніфікацією – бо і Повітряні сили, і ВМС Японії продовжують
закупівлі гелікоптерів родини S70 (UH-60 i SH-60). Водночас можна
провести певну паралель зі США – там для армійської авіації, поряд з UH-60,
купляються легші, простіші і дешевші UH-72 (H145). От тільки останні розглядаються суто як допоміжний засіб, призначений для
експлуатації над територією Сполучених Штатів, а не в зоні бойових дій. В
Японії ж UH-2 стане основним і найбільш масовим типом гелікоптера армійської
авіації.
Ну, і last but not least – ударні і
розвідувальні гелікоптери. Тут ситуація найцікавіша. Ще у 2018 р. була
ініційована програма АН-Х, яка передбачала придбання понад 50 нових ударних
гелікоптерів для заміни 55-ти AH-1S, які ще лишались в строю. Однак в
ухваленому в грудні 2022 р. десятилітньому оборонному плані цієї програми вже
нема. Передбачається, що усі AH-1S, разом з AH-64DJР і ОН-1 (цих розвідувальних
гелікоптерів японської розробки лишається в строю 37) будуть списані. Невеличку
частину їх функцій передадуть багатоцільовим гелікоптерам, певна кількість яких
отримає озброєння. Основний же тягар завдань, які раніше вирішували
гелікоптери, візьмуть на себе безпілотники. Вже в бюджеті 2023 р. закладені
кошти на закупівлю і випробування двох нових типів БПЛА – багатоцільового
розвідувально-ударного і одноразового ударного. Рішення дійсно революційне.
Наскільки воно виправдане – наразі сказати важко. Як на мене, функції
розвідувальних гелікоптерів безпілотники можуть взяти на себе в повному обсязі.
А от повністю замінити ударні гелікоптери – це навряд, принаймні, на нинішньому
етапі розвитку авіатехніки.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар