"Сєрна"

 

Гарна дірочка в борту "Сєрни", ураженої "Байрактаром" в травні 2022 р.

10 листопада ми мали змогу спостерігати ще одну артхаусну короткометражку від Головного управління розвідки. На тлі розбещених криків чайок мужньо не здавались дві посудини організованого злочинного угруповання «чєрнаморскій флот». Цього разу жертвами українських БЕКів (безекіпажних катерів – тих, що зазвичай називаємо морськими дронами) стали два десантних катери. Одни з них – проєкту 1176, шифр «Акула» - одразу ж пішов на дно. Інший – проєкту 11770 «Сєрна» - ще трохи опирався долі, але, зрештою, теж затонув.

Ось, власне, це відео
 

Якщо проєкт 1176 – це звичайний десантний плашкоут (тобто, по суті – самохідна баржа з відкритим трюмом), то «Сєрна» - це справжній аналоховнєт. Придивимось до нього детальніше.

 

Однією з основних проблем при створенні невеликих десантних кораблів і катерів було забезпечення достатньої швидкості. Обриси корпусів таких плавзасобів далекі від оптимальних з точки зору гідродинаміки – майже плоскодонні, з малою осадкою і тупою носовою частиною (де облаштована відкидна апарель для вивантаження техніки на необладнане узбережжя). Тому десантні катери зазвичай повільні – наприклад, максимальна швидкість «Акули» становить 11,5 вузлів (трохи більше 20 км/год). Розв’язати цю проблему намагались шляхом зниження гідродинамічного опору. Кардинальний варіант такого розв’язку – десантні катери на повітряній подушці, які в робочому стан взагалі ковзають над водою. Ця схема була популярною в СРСР, досі розвивається і використовується в США, меншою мірою – в деяких інших країнах. Не настільки радикальною стала концепція повітряної каверни. Як і в повітряній подушці, повітря нагнітається під дно катера, але не повністю піднімає корпус над водою, а створює тонкий шар своєрідної змазки, знижуючи гідродинамічний опір. На практиці цю концепцію реалізували вже після розпаду СРСР у двох проєктах десантних катерів – меншому 11770 «Сєрна» і більшому 21820 «Дюгонь». «Дюгоней» на Чорному морі нема, а ось парочка «Сєрн» - є (були, точніше).

 

Проєктувалась «Сєрна» в Горькому (Нижньому Новгороді), в спеціяльному конструкторському бюро, яке займалось створенням кораблів з динамічними принципами підтримання – на підводних крилах, повітряній подушці тощо. В конструкторів вийшов катер завдовжки майже 26 м і завширшки 5,8 м, здатний перевозити один танк або два БТР/БМП, або ж майже сотню десантників. Номінальна вантажопідйомність «Сєрни» - 45 тонн. Жодне озброєння проєктом катера не передбачене, а для обслуговування достатньо екіпажу з п’яти осіб.

 

Одна з "Сєрн" Каспійської флотилії


Характерною особливістю проєкту 11770 (крім пристрою для створення повітряної каверни) є дуже потужна силова установка – два дизельні двигуни М-503А потужністю по 3300 к.с. (на «Акулі», наприклад, стоять два дизелі лише по 300 к.с.). Заплатити за цю потужність довелось складністю – двигун М-503А має аж 42 циліндри! Зрештою, для козломордих мастєрових це не дивина – пам’ятаєте, ми розповідали про112-циліндрові двигуни «Аскольда»? Водометні рушії в поєднанні з потужними двигунами забезпечують катерові максимальну швидкість 30 (а за деякими даними – навіть 35) вузлів, тобто під 60-65 км/год. Однак на такій швидкості мотори жеруть пальне, як за себе кидають, тому дальність ходу становить лише 100 миль (185 км). «Паспортні» 600 миль «Сєрна» може подолати лише зі швидкість 12 вузлів.

 


Будівництво катерів здійснював завод «Волга», розташований в тому ж Нижньому Новгороді. Перехід проєкту 11770 в площину практичної реалізації співпав в часі з ліхімі дєвяностимі. Тож після передачі ваєнна-марскому флоту першої «Сєрни» в 1994 р. завод змушений був шукати зарубіжних покупців – у свої грошенят не було. В 1994-1995 рр. задешево вдалось продати чотири катери експортного проєкту 11771. Три з них купив флот Об’єднаних Арабських Еміратів, а один – берегова охорона Естонії. Цей катер назвали «Тіір» («Бродяга»), озброїли спракою 14,5-мм кулеметів і використовували як патрульний, а у 2005-му продали приватному власнику. Характерно, що більше покупців на цей аналоховнєт не знайшлось – вочевидь, не таким уже й якісним виявився цей проєкт, і продати «Сєрну» за кордон можна було лише з суттєвою знижкою.

 

Другу «Сєрну» ваєнна-марской флот отримав лише у 1999 р., третю і четверту – у 2002 і 2005 рр. З 2008 до 2014 рр. завод «Волга» здав ще сім катерів проєкту 11770. Цікаво, що тільки на шести перших катерах стоять дизелі М-503А – решту п’ять отримали нормальні німецькі двигуни MTU, менш потужні (2000 к.с.), але значно надійніші. Крім заводу «Волга», один катер проєкту 11770 в 2010 р. побудувала «Васточная вєрфь» в Хайшеньвеї (козломорді називають його Владівастокам). Ще один будується, як мокре горить, на «Азовскай вєрфі» в місті Азов (там раніше будувались «Акули»).

 

"Сєрна" в прицілі "Байрактара" на Зміїному

ОЗУ «ЧФ» отримало два катери проєкту 11770 – п’ятий в серії Д-144 (бортовий номер 575) у 2008 р. і 11-й – Д-199 (борт 544) у 2014-м. Обидва брали активну участь у війні проти України, зокрема, курсували між Кримом і островом Зміїний, доставляючи різноманітне озброєння та інші вантажі. Один з катерів (борт 575) на початку травня 2022 р. (відео було опублікован 7 травня) поблизу о. Зміїний був уражений керованою бомбою з БПЛА «Байрактар» і затонув разом з повантаженим на нього ЗРК «Тор». Наприкінці місяці окупанти підняли катер і доставили в Крим, але немає жодних підстав стверджувати, що його вдалось відремонтувати. І ось надійшла черга борта 544...

 



Що ж робили десантні катери в Чорноморському, на заході тимчасово окупованого Кримського півострова? Ймовірно, вони займаються постачанням окупаційних військ на Кінбурнській косі та прилеглих островах. Виведення цих катерів з ладу суттєво обмежить логістичні можливості немитих в цьому районі – адже у складі ОЗУ «ЧФ» лишився тільки один катер проєкту 1176, а більшу кораблі посилати в цю акваторію – це означає підставляти їх на вірну загибель. Однак розслаблятись не варто: адже в складі Каспійської флотилії козломорді мають аж шість «Сєрн», які можна легко перекинути на Чорне море.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"