"Пластун"
Чого тільки не
вигадають запорєбрікові, аби не будувати нормальні дороги... Сьогодні в нашій
рубриці – одна з таких вигадок, транспортер «Пластун». Належить він до класу
цивільних снігоболотоходів – тобто, машин, призначених для функціонування в
природних умовах лаптєстану, в болотах. Такі машини здебільшого гусеничні (але
не з «танковими» металевими гусеницями, а з легшими, гумовими або
композитними). Вони відрізняються малим тиском на ґрунт і в багатьох випадках
можуть плавати. В армії використовуються значно важчі снігоболотоходи – на
кшталт ДТ-10 і ДТ-30, які вже фігурували в нашій рубриці. Для цивільного ж
ужитку потрібні і легкі транспортери. «Пластун» належить саме до таких.
Фігурант нашої
розповіді створений компанією «Русскіє вєздєходи Пластун» з Санкт-Лєнінбурга.
Заснували її порівняно недавно два бізнесмени казахського походження, в
портфоліл яких – успішне доведення до банкрутства казахського автоскладального
підприємства «Азія Авто». Перебравшись до шишкостану вони взяли місцеве
громадянство і вирішили застосувати свій досвід на новому поприщі.
Виріб під назвою
«Пластун» був вперше показаний публіці влітку 2022 р. під час виставки
«Армія-2022». Концептуально він тоді позиціонувався як максимально дешева
машина для цивільного ринку з широким використанням цивільних комплектуючих.
«Пластун» має п’ятикатковий гусеничний хід (ширина гусениці
Вартість «Пластуна»
для цивільних споживачів оцінюється у шість мільйонів ржублів – на людські
гроші це 85 тисяч доларів. Немало як за таку машинку. Не дивно, що черги
покупців за цим снігоболотоходом не вишикувалось. Шансом на порятунок проєкту
стала агресія проти України. Величезні втрати у транспортних засобах, в тому
числі і всюдихідних, спонукали міністерство нападу ри-фи хапатись за будь-яку
можливість набути підходящі транспортери. Вже в січні 2023 р. була укладена
угода про купівлю 50 «Пластунів» в мілітаризованому варіанті – «Пластун-СН» (де
«СН» означає, звісно ж, «спєциального назначєнія»). Замовника не зупинили
навіть сумнівні результати випробувань «Пластуна» в його цивільному варіанті. Потужність
двигуна виявилась відверто недостатньою, п’ятиступінчата механічна «легкова»
коробка передач абсолютно не надавалась для гусеничної машини роблячи
управління нею вкрай складним, конструкція гусениць була невдалою, а сама
машина – нестійкою.
У військовому
варіанті «Пластун-СН» отримав цілком новий корпус з броньової сталі марки 37У. Товщина
бронювання в бічній проєкції становить скромні
Місткість «Пластуна-СН»
заявлена у вісім осіб. Куди вони втиснуться – загадка з огляду на те, що
габарити машини не зросли порівняно з цивільним шестимісним варіантом. До
позитивних рис можна віднести легкий доступ в кузов завдяки відкидним бортам. До
мінусів – відсутність даху (є лише тент).
Що ж вийшло у
козломордих? Коли писав цей текст, не полишали аналогії з німецьким тягачем «Раупеншльопер
Ост» - ерзацом воєнного часу. Та RSO, хоч і був неоковирний на вигляд і не
надто моторний, все ж заслужив репутацію надійної і невибагливої машини. А ось «Пластуну-СН»
така репутація, вочевидь, не загрожує.
Два екземпляри «Пластуна-СН»
(один обладнаний телескопічною щоглою для приладів спостереження, інший – у ролі
транспортера 82-мм міномета) демонструвались на виставці «Армія-2023». Темп
випуску у 2023 р. становив одну машину на тиждень, а цього року, за заявами
виробників, його збирабться довести до 4-5 машин на тиждень. 29 жовтня 2023 р.
було оголошено про передачу міністерству нападу першої партії «Пластунів-СН». Не
минуло й місяця, як 22 листопада у Запорізькій області відкрився лік знищених
транспортерів цього типу.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк - 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар