Знай свого ворога: боєприпаси для БпЛА

Бомба КАБ-20 серед уламків "Оріона", збитого українською ППО над Херсонщиною у травні 2023 р.

Сьогодні в плані вивчення нашого ворога пробіжимось по основних типах запорєбрікових боєприпасів для БпЛА. Розробкою їх займається кілька організацій. Почнемо з робіт Центрального научно-ісслєдоватєльского інстітута хіміі і мєханікі (ЦНІІ ХМ) – бо саме у ньому створений єдиний наразі боєприпас для БпЛА, який випускається у достатньо значній кількості. Мова про керовану авіабомбу КАБ-20, перше замовлення на серійне виробництво якої було зроблене в серпні 2021 р. Використовується з БпЛА «Форпост-Р» і «Оріон» - останній може нести до восьми КАБ-20.

Бомби КАБ-20
 

КАБ-20 – доволі компактний боєприпас (довжина 900 мм, діаметр корпусу 130 мм, розмах оперення – 350 мм). Важить бомба 21 кг, з них 7 кг припадає на осколкову бойову частину. Дальність польоту КАБ-20 не перевищує 8 км – при скиданні з великої вистоти. Випускається боєприпас у двох варіантах – КАБ-20Л з лазерним наведенням і КАБ-20С з супутниковим (введений в експлуатацію у квітні 2023 р.); можливо існує і варіант з наведенням на сигнали мобільних телефонів.

 

Першими ж запорєбріковими спеціалізованими боєприпасами для БпЛА, про створення яких стало відомо громадськості, були керовані бомби фірми «Авіаавтоматіка» з міста Курськ, вперше представлені в серпні 2017 р. Власне, це й не зовсім бомби – це свого роду малі одноразові дрони, які найкраще підпадають під англомовне визначення Air-Launched Effects (ALE) - . Бомби ці мають корпус квадратного перерізу, до якого можна причепити різні крила й оперення. Бомба МТБ-25 важить 25 кг і може переносити до 17 кг навантаження. Вона має фіксоване трапецієподібне крило і таке ж оперення, а її аеродинамічна якість становить 3 – тобто, при скиданні з висоти 4 км вона може пролетіти до 12 км. Система наведення – інерційна з супутниковою корекціює і лазерним або телевізійним датчиком для точного наведення на кінцевій стадії польоту. Важча МТБ-50 представлялась у двох варіантах – з таким само трапецієподібним крилом і з розкладаним крилом збільшеного розмаху, яке забезпечує дальність польоту 5-7 км при скиданні з висоти 1 км. Начебто «Авіаавтоматіка» розробляла концептуально такі само бомби калібрів 15 і 100 кг, але вони ніколи не представлялись на виставках.

Два варіанти бомби МТБ-50
 

Розробка керованих авіабомб велась «Авіаавтоматікою» на власний кошт, без замовлення з боку міністерства нападу ри-фи. Бомби МТБ-25 і МТБ-50 неодноразово представлялись на виставках – на тлі безпілотників «Оріон», «Форпост» і «Корсар». Однак вже кілька років про них нічого не чути – ймовірно, ця програма закрита.

На противагу концепційно передовим бомбам «Авіаавтоматікі», керовані авіабомби фірми «Кронштадт» концептуально досить прості – вони побудовані довкола бойових частин реактивних снарядів: КАБ-50 створена на основі БЧ 122-мм снаряду «Града», а КАБ-100 – 220-мм снаряду «Урагана». Вперше ці вироби були представлені у 2018 р.; під їхнє виробництво «Кронштадт» начебто будує завод в підмосковній Дубні, але досі ці боєприпаси на фронті не «світились».

 


Бомба КАБ-50

Бомби «Кронштадта» існують в різних варіантах, з лазерною, супутниковою або телевізійною системою наведення (КАБ-50Л/С/ТВ). Варіант УПАБ-50С має розкладане крило великого розмаху (900 мм); в КАБ-50 розмах крила становить 420 мм, а КАБ-100 – 430 мм. Маса КАБ-50 (залежно від варіанту) – 46-50 кг, довжина – 1700-1930 мм; КАБ-100 – відповідно, 120 кг і 2200 мм. На мою суб’єктивну думку, ці бомби мають дуже значні шанси потрапити на поле бою – враховуючи заангажлваність «Кронштадту» в безпілотні програми.

І щодо ракет. Інстітут прікладной фізікі пропонує для озброєння дронів 57-мм ракету С-5У. Це не похідна від відомої родини некерованих авіаційних ракет С-5, а цілком нова розробка, зменшений варіант НАР С-8. Важить С-5У 6 кг, з них 800 г припадає на вибухівку. Літера «У» в позначенні натякає на універсальність бойової частини: при підриві вона дає 490 уламків масою 2,5 г і спроможна пробити броню 120-150 мм. Дальність пуску сягає 4000 м. От тільки є один нюанс: С-5У некерована! Тобто, влучити в ціль вона може лише випадково – враховуючи обмежений залп з БпЛА (хто призабув – нагадаю: старі С-5 застосовувались з гелікоптерів з 32-зарядних блоків). Ймовірно, фахівці-фізики не змогли реалізувати систему лазерного наведення в габаритах 57-мм ракети. А ось для 80-мм така система створена – для ракети С-8Л. С-5У вперше була презентована на шабаші «Армія-2019», а С-8Л – на «Армія-2020». Наразі немає підтверджень щодо серійного виробництва ні С-5У, ні С-8Л.

 

Корпорація тактічєскоє ракєтноє вооруженіє (КТРВ) пропонує для озброєння безпілотників дві моделі керованих ракет. Перша з них – це виріб, який спершу був відомий як МММ АСП (мєжвідовоє малогабарітноє модульноє мєжвідовоє авіационноє срєдство пораженія), пізніше – як «іздєліє 85», а зрештою – як Х-МД. Ракета масою 110 кг має 30-кілограмову бойову частину і дальність польоту 40 км (висота запуску 9000 м, швидкість 170 км/год). Заявлена у первинній назві модульність означає можливість встановлення на ракеті однієї з трьох головок наведення: активної радіолокаційної міліметрового діапазону (вважається основною), напівактивної лазерної і пасивної радіолокаційної. На маршовій ділянці наведення забезпечується інерційною системою з супутниковою корекцією.

 

Керована ракета Х-МД

Інша ракета – легша, відома як «Х-50». Чому в лапках? Бо це не офіційне позначення, а умовна назва – за стартовою масою ракети (офіційно Х-50 називається інша ракета – нова крилата ракета середньої дальності Х-СД, призначена для Ту-22М3, Ту-95МС і Ту-160). Важить «Х-50» пів центнера, з них 20 кг припадає на бойову частину. Дані щодо дальності пуску наразі не публікувалась. Система наведення – ймовірно, аналогічна Х-МД, зі змінними головками наведення на кінцевій ділянці траєкторії.

 

І МММ АСП, і «Х-50» відомі ще з 2020 р., однак досі до серійного виробництва не доведені.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"