М113 з половиною
Бронетранспортер М113, поза усяким сумнівом, машина
легендарна. Написання її повної історії – завдання непідйомне, бо за самою
тільки кількістю модифікацій М113 цілком може позмагатись з МТ-ЛБ. А ось про деякі
його варіанти розповісти можна. І сьогодні – про одного з них.
У середині 1950-х років у США почала розвиватися
концепція легкої броньованої командирсько-розвідувальної машини –
функціонального аналога джипа, але гусеничного та броньованого. Підсумком
розробки стало взяття на озброєння тримісного бронетранспортера «Кадилак» М114
(до речі, про нього теж треба буде колись написати – цікава машина). Машина
надійшла на озброєння розвідувальних підрозділів армії США у 1962 році. Була
вона досить масовою, але «короткоживучою» — через незадовільну прохідність і
низьку стійкість до бойових пошкоджень вже 1973 року видали наказ про зняття
М114 з озброєння. Не викликав цей БТР інтерес і у союзників США. У такій ситуації
свою альтернативу спробувала запропонувати фірма «Фуд Машинері Корпорейшн» (FMC) – розробник надзвичайно вдалого та популярного «повнорозмірного» БТР
М113.
Переробка
На початку 1963 року фірма FMC представила свій варіант командирсько-розвідувального бронетранспортера,
неофіційно названого М113 1/2 – «М113 з половиною», хоча більш логічним було б
назвати його «половинкою М113». За основу взяли БТР М113, зменшивши його
розміри. Довжина скоротилася з 4,86 до 4,6 м (у ходовій частині залишилося
чотири опорні котки на борт замість п'яти), ширина — з 2,68 до 2,4 м. БТР став
суттєво нижчим (його висота по даху корпусу становила всього 2,17 м замість
2,52 м у стандартного М113) і приблизно на третину легшим (8700 кг замість
11300). Але лише зменшенням розмірів конструктори не обмежилися. Вони ґрунтовно
перекомпонували машину, перемістивши двигун із передньої частини в корму.
Десантне відділення зникло, а у поєднаному відділенні бойовому та управління,
що займало передню та середню частину машини, розташовувалося три члени екіпажу
— механік-водій (спереду ліворуч), спостерігач-радист (спереду праворуч) та
командир (ззаду по центру). Доступ всередину забезпечували індивідуальні люки
для кожного члена екіпажу, а також двері, що піднімалися вгору, в правому борту
(заходили на дах). Механік-водій та спостерігач-радист мали по чотири перископи
М17, а в люку механіка-водія можна було встановити інфрачервоний перископ М19.
Командир мав командирську башточку, залежно від моделі
якої відрізнялися прилади спостереження та озброєння. Під час першої
презентації прототипу на ньому встановили макет башточки «модель Х» із
винесеною установкою 20-мм гармати. Пізніше встановили башточку М26 з вісьмома
призматичними оглядовими приладами по периметру. Зовні на ній встановлювався
12,7-мм кулемет М2НВ. Іншими варіантами, випробуваними на «М113 ½», були
башточки «модель 74» і «модель 100Е» з, відповідно, двома та одним 7,62-мм
кулеметами М73, а також М27 з 20-мм гарматою М139. Як опції розглядалися і
проста турельна установка великокаліберного кулемета, взята від БТР М113,
дистанційно керований лафет з 25-мм гарматою та низка інших. Як додаткове
озброєння за бажанням замовника міг використовуватися 7,62-мм кулемет М60, що
монтувався на вертлюзі перед люком спостерігача-радиста. Нарешті, компанія FMC
пропонувала і протитанковий варіант «М113 1/2», озброєний двозарядною пусковою
установкою ПТКР «Ентак» або однозарядною – «Тоу».
Зовні корпус «М113 1/2» був схожий на базовий М113 — із
поправкою на зменшені розміри та відсутність десантного люка у кормовій стінці
корпусу. Найбільш помітною рисою, що дозволяє відрізнити «М113 1/2» була форма
носової частини корпусу: у М113 (і у М114) вона утворювалася одним плоским
похилим листом, а у «М113 1/2» - трьома (лобовим і двома «виличними»). Товщина
алюмінієвої броні відповідала М113 та становила від 19 до 44,5 мм.
На початковій стадії розробки «М113 1/2» фірма FMC
пропонувала на вибір бензиновий або дизельний двигун, але, зрештою, зупинилася
на шестициліндровому дизелі «Дженерал Моторс» 6V53 (такий же, як на БТР М113А1)
потужністю 215 к.с. Двигун був зблокований з автоматичною коробкою передач «Аллісон»
ТХ-200 (три швидкості вперед і одна назад). Ведучі колеса знаходились попереду,
а передача потужності на них здійснювалася за допомогою диференціалу DS-200.
Опорні котки з торсійною підвіскою, ведучі та напрямні колеса, а також гусениці
Т130Е1 завширшки 381 мм взяли від М113А1.
Висока питома потужність забезпечувала «М113 1/2» хорошу
рухливість – швидкість по шосе досягала 71 км/год. Так само, як і базовий БТР,
він здатний долати водні перешкоди на плаву після невеликої попередньої
підготовки (установка хвилевідбивного щита і захисних кожухів на вентиляційні
решітки моторно-трансмісійного відділення). Рух на плаву зі швидкістю до 6
км/год забезпечується за рахунок перемотування гусениць.
Експортний продукт
Оскільки на момент появи «М113 1/2» армія США вже повним
ходом отримувала бронетранспортери М114 аналогічного класу, єдиним шансом для
збуту цієї машини був експорт. Полегшений командирсько-розвідувальний варіант
бронетранспортера М113 значною мірою уніфікований з базовою машиною видавався
досить привабливим рішенням для багатьох армій. Щоправда, скористалися
пропозицією лише дві з них. Першою стала Королівська армія Нідерландів, яка 1966
року замовила 250 машин.
У Нідерландах «М113 1/2» отримали позначення M113 C&V
(Commando & Verkenningen – «командирський і розвідувальний»;
використовувалася також англійська абревіатура C&R – Command &
Reconnaissance). Ці машини надійшли на озброєння розвідувальних взводів штабних
рот танкових та механізованих бригад, а також окремих розвідувальних батальйонів.
Розвідувальний взвод складався з секції управління (один БТР М113А1, джип та
мотоцикл, 10 осіб особового складу) та трьох розвідувальних секцій (у кожній —
6 осіб та два M113 C&V).
Розвідувальних батальйонів у складі 1-го нідерландського
корпусу було чотири: 102-й, 103-й, 104-й та 105-й (останній сформований на
рубежі 1983/84 років). Два з них придавалися механізованим дивізіям першого
ешелону, а ще два разом із 101-м піхотною бригадою мали забезпечувати охорону
та оборону тилового району корпусу. Типова організація розвідувача передбачала
наявність чотирьох ескадронів: штабного та підтримки, а також трьох
розвідувальних. Розвідувальний ескадрон складався зі взводу управління (один
M113 C&V, одна КШМ М577А1 і два БТР М113А1 з радарами наземної розвідки) і
трьох розвідувальних взводів, кожен з яких включав управління (один M113
C&V), дві розвідувальні секції (по два M113 C&V), танкову (два танки –
спочаткуАМХ-13/105, пізніше «Леопард 1» та «Леопард 2А4»), мотопіхотну (один
М113А1) та мінометну (один самохідний міномет М106А1). Таким чином, в ескадроні
налічувалося 16 M113 C&V, а в батальйоні – 48. Деякий час існувала й
альтернативна організація ескадрону, яка передбачала спеціалізацію на рівні
взводу, а не секції. У цьому випадку взводів було п'ять: два розвідувальні (по
сім M113 C&V), танковий (шість танків), мотопіхотний (один M113 C&V і
три М113А1) та мінометний (три М106А1).
З 1974 року голландські M113 C&V пройшли
модернізацію, спрямовану на посилення озброєння: замість командирської башточки
М26 з 12,7-мм кулеметом вони отримали одномісну башту «Ерлікон-Контраверс»
GBD-AOA із винесеною установкою 25-мм гармати КВА-В.
До 1999 року M113 C&V були зняті з озброєння, але
заміна ним (колісні бронеавтомобілі «Феннек») надійшла лише через кілька років.
Невеликі партії M113 C&V разом з іншим голландським «секонд-хендом» (БМП
YPR-795, БТР М113) були придбані Бахрейном (35 одиниць) та Чилі (вісім).
Другою країною, що замовила 1968 року 174 машини «М113
1/2», стала Канада. У її армії цей броньовик отримав традиційну «звірячу» назву
– «Лінкс». Від голландських M113 C&V «Лінкси» відрізнялися зміненим
компонуванням бойового відділення: робоче місце командира з башточкою М26 і
встановленим на ній 12,7-мм кулеметом було зміщено праворуч і вперед, а
спостерігач тепер розташовувався за механіком-водієм і мав 7,62-мм кулемет.
В армії Канади БТР «Лінкс» надійшли на озброєння танкових
полків та мотопіхотних батальйонів, а також інженерних частин. За штатом
танковий полк мав розвідувальний ескадрон (ескадрон D), який складався з трьох
взводів по п'ять «Лінксів». У мотопіхотному батальйоні був взвод із дев'яти
таких машин, а в інженерному — секція з трьома «Лінксами». У 1980-ті роки
організація розвідувальних підрозділів зазнала деяких змін. Дислокована у ФРН
4-та механізована бригада у своєму бронетанковому полку мала 20 «Лінксів», а в
двох мотопіхотних батальйонах — по 11. 5-та механізована бригада, призначена
для перекидання в Західну Європу як посилення, мала 44 «Лінкси» — по 11 у трьох
мотопіхотних батальйонах і бронетанковому полку (щоправда, останній як основне
озброєння мав не танки, а бронемашини «Кугуар» —тривісні «Піраньї» з баштами
від легкого танка «Скорпіон»). 1993 року «Лінкси» зняли в озброєння. Їх
тимчасовою заміною стали БТР М113А2, а в 1997 році на озброєння розвідувальних
підрозділів надійшли чотиривісні колісні бронемашини «Койот» – чергова
канадська варіація «Піраньї». Більшість «Лінксів» закінчили свою кар'єру в
незавидній ролі полігонних мішеней.
Спроба створення зменшеного розвідувального варіанта
стандартного бронетранспортера М113 виявилася цікавою з технічного погляду, але
за великим рахунком непотрібною з точки зору тактики. Хоча фірмі-розробнику і
вдалося продати понад чотири сотні «М113 1/2», більшість армій, які обзавелися
стандартними М113, успішно використовували в розвідувальних частинах саме їх,
не вважаючи за необхідне купувати ще й «компакт-версію».
Бойова маса, кг |
8460 |
Довжина, мм |
4600 |
Висота (по дахові командирської
башточки), мм |
2180 |
Ширина, мм |
2410 |
Кліренс, мм |
410 |
Озброєння (боєкомплект,
шт) |
1 12,7-мм кулемет
М2НВ (1200) |
Бронювання, мм: лоб борт корма крыша дно |
31,8-44,5 44,5/28 19-31,8 31,8 25,4 |
Потужність двигуна, к.с. |
215 |
Максимальна швидкість, км/год: по шосе на воді |
71 6 |
Запас ходу по шоссе, км |
525 |
Перепони, що долаються, см: ширина рову висота стінки |
150 60 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар