«Альбатрос» наступної ґенерації
Чехословацька авіаційна промисловість в рамках
Ради економічної взаємодопомоги з середини 1950-х рр. спеціалізувалась на
виробництві реактивних навчально-тренувальних літаків. У 1956-1974 рр. вона
виготовила майже 7300 літаків L-29 "Дельфін",
які постачались до десятків країн
світу, і насамперед – до СРСР. Вже у 1963 р. почалось створення нового літака L-39 "Альбатрос", який мав замінити L-29. Машину спроектували за нормальною аеродинамічною
схемою з прямим крилом низького розташування. Як силову установку обрали ТРДД
АІ-25ТЛ тягою 1720 кгс, спроектований в Запоріжжі. Зв’язкове й навігаційне обладнання дозволяло
виконувати польоти як удень, так і вночі, в простих і складних метеоумовах. Для
відпрацювання завдань бойового застосування "Альбатрос" обладнали
прицілом АСП-3НМУ-39, встановленим в передній кабіні, та двома підкрильними
вузлами, на які можна було підвісити озброєння загальною масою до
Для випробувань виготовили сім прототипів (п’ять
льотних і два для наземних випробувань), перший з яких піднявся в повітря 4
листопада 1968 р. В 1971-1972 рр. виготовили передсерійну партію L-39, а в 1974 р. почався серійний випуск, який тривав
до грудня 1999 р.
Основним варіантом "Альбатроса" був L-39С – навчально-тренувальний літак з обмеженими
можливостями бойового застосування. Виготовили майже 2300 таких літаків, з яких
2080 надійшло до СРСР. В 1975 р. на замовлення ВПС Лівії спроектували
навчально-бойовий літак L-39ZO з чотирма підкрильними
вузлами підвіски і збільшеною до
Як уже згадувалось, найбільшим експлуатантом
"Альбатросів" був СРСР. Після його розпаду близько 1200-1300 L-39С отримала Росія. 111 з них опинилось в Чечні.
Зафіксовані поодинокі випадки їх бойового застосування збройними силами
Республіки Ічкерія восени 1994 р., однак більшість цих машин були знищені
федеральними військами на аеродромах. Кілька літаків застосовувалось абхазькою
стороною в конфлікті з Грузією у 1992-2003 рр.
Україна після розпаду СРСР отримала 530 літаків L-39С. Частина з них була продана за кордон, частина –
утилізована, деяка кількість залишається на консервації. У 2009 р. на озброєння взяли літак L-39M1 з двигуном АІ-25ТЛШ тягою 1850 кгс, супутниковою навігаційною системою СН-3307 та деяким іншим новим обладнанням. А у 2015 р. на
озброєння взяли літак L-39M, який від L-39M1 відрізняється
наявністю бортового тренажерного комплексу БТК-39 (імітує роботу прицільного
комплексу винищувача МіГ-29).
120 літаків L-39С отримав Киргизстан (в строю зараз залишається не більше кількох одиниць),
28 – Казахстан, 20 – Узбекистан, 17 – Азербайджан. Вірменія і Білорусь купували
такі літаки в Україні (відповідно, два і чотири). Три L-39С Росія передала Таджикистану. Чотири L-39С купила в Киргизстану Литва, а згодом вона поповнила свої ВПС парою L-39ZА, придбаних у Чехії.
Серед інших країн Організації Варшавського договору найбільше "Альбатросів" отримали ВПС ЧССР: 38 L-39С, вісім L-39V і 30 L-39ZА. Під час розділу Чехословаччини Чехія отримала 17 L-39С, чотири L-39V і 17 L-39ZА (вісім з них згодом продали Камбоджі), а Словаччина – вісім, два і дев’ять відповідно. 52 літаки L-39ZО отримала НДР. Після об’єднання Німеччини вони виявились непотрібними, і в 1990-х рр. 24 машини передали Угорщині. Болгарія і Румунія отримали, відповідно, 36 і 32 L-39ZА.
Лівія придбала 181 літак L-39ZО. В 1986-1987 рр. ці машини використовувались як легкі штурмовики під час конфлікту з Чадом. 11 L-39ZО були захоплені противником і згодом передані Єгипту. Сама ж Лівія поставила 12 L-39ZО Нікарагуа, два – Гані, чотири – Уганді і вісім – Демократичній Республіці Конго. Сім L-39С і 49 L-39ZА отримав Алжир, 55 L-39ZО і 44 L-39ZА – Сирія, 22 L-39С і 59 L-39ZО – Ірак, 12 L-39С – Ємен. З інших сателітів СРСР літаки L-39С постачались Афганістану (26 машин), Кубі (30), Ефіопії (25) і КНДР (16). Вісім літаків 8 L-39ZА отримала Бангладеш.
Запити міжнародного ринку призвели до появи
модифікацій «Альбатроса» з БРЕО західного виробництва. В другій половині 1980-х
рр. 26 літаків модифікації L-39ZА-N з радіостанціями та
навігаційними системами американської фірми «Кінг» отримала Нігерія. А в
1993-1994 рр. Таїланд отримав 40 літаків L-39ZA/ART з ПНК ізраїльської фірми «Елбіт».
В 1980-х рр. фахівці фірми «Аеро Водоходи»
створили досконалений варіант «Альбатроса», обладнаний ПНК PES власної розробки з БЦОМ і індиктором на
тлі лобового скла. Літак такж отримав бустерну систему управління і посилене
шасі. Машина озброювалась підфюзеляжною гарматною установкою (як на L-39ZА). Маса навантаження на
чотирьох підкрильних вузлах збільшилась до
На базі L-39 створений одномісний бойовий літак L-159A і його двомісний навчально-бойовий варіант L-159T. На цьому, здавалося б, розвиток "Альбатроса" припиниться. Але керівництво "Аеро Водоходи" вирішило інакше...
В 2013 р. чехи оголосили про початок створення навчального літака L-169, стартовою точкою для проєктування якого став L-159. Однак невдовзі концепція змінилась - вирішили зайти з іншого боку, узявшись за глибоку модернізацію L-39. Проєкт L-39NG (Next Generation) презентували в липні 2014 р. на авіасалоні у Фарнборо.
Концепція передбачає можливість як модернізації вже існуючих L-39 (L-39NG Stage 1 або L-39CW), так і виготовлення літаків "з нуля" (L-39NG Stage 2). Обидва варіанти мають певні особливості, але головною відмінністю від попередніх модифікацій L-39 є двигун. Замість АІ-25ТЛ встановлений американський "Вільямс Інтернешнл" FJ44-4M максимальною тягою 1725 кгс. Попри мій патріотизм мушу відзначити, що цей виріб перевершує запорізький двигун за низкою ключових параметрів. По-перше, він на добрий центнер легший. По-друге, не потребує допоміжної силової установки - а це ще півцентнера економії. По-третє, повну тягу FJ44-4M розвиває за 3-5 секунд, а АІ-25ТЛ - за 9-12. По-четверте, "американець" значно менш трудомісткий в обслуговуванні. Нарешті (і це чи не найголовніше), він жере на 15% менше палива, ніж АІ-25ТЛ.
На модифікації L-39NG Stage 1 збережене старе крило "Альбатроса" - "сухе", з паливними баками на кінцях консолей. Опціонально він може отримати нову авіоніку "Дженезіс Аеросистемз" з відкритою архітектурою - таку ж, як на L-39NG Stage 2.
L-39NG Stage 2 має цілком нове "мокре" крило з вмонтованими паливними баками (баків на кінцях крила тепер нема), яке спочатку проєктувалось для L-169. В його конструкції застосовані композитні матеріали. Суттєвих змін (за твердженням "Аеро Водоходи", вони торкнулись 90% деталей) зазнав і фюзеляж: у ньому теж застосовано композити, а менший діаметр нового двигуна дозволив зменшити і переріз фюзеляжу. У підсумку L-39NG Stage 2 десь на 350 кг легший від L-39С. Ресурс планеру доведений до 15 тисяч годин.
Новий ліхтар, катапультні крісла "Мартін-Бейкер" класу "0-0", цифрова система керування паливною системою, система монтіторингу стану планера - це далеко не повний перелік нововведень у L-39NG Stage 2. Авіоніка в базовій конфігурації включає (в кожній кабіні) два широкоформатних багатофункціональних індикатори і два менших запасних (на одному відображається штучний горизонт, на іншому - основні параметри польоту). Індикатори пристосовані для польотів в окулярах нічного бачення. За бажанням замовника інформація може виводитись як в метричній, так і в англійській системі.
L-39NG Stage 2 може нести на п'яти зовнішніх вузлах (чотири підкрильних і один підфюзеляжний) навантаження масою до 1640 кг. В базовій конфігурації допускається застосування некерованого озброєння класу "повітря-поверхня", керованих ракет "повітря-повітря" з тепловим самонаведенням та контейнерів з 12,7-мм кулеметами або 20-мм гарматами.
Демонстратор L39CW (борт "2626"), переобладнаний з купленого в Україні L-39C, вперше піднявся в повітря 14 вересня 2015 р. У 2018 р. він пройшов військову сертифікацію. Передбачалось, що випробування виготовленого "з нуля" прототипа L-39NG Stage 2 почнуться в 2016 р., однак ці плани виявились надто оптимістичними. Прототип з серійним номером "7001" і бортовим "0475" вперше піднявся в повітря лише 22 грудня 2018 р. Друга і третя машини призначались для наземних випробувань, а ще один літаючий прототип (він же - передсерійна машина) з серійним номером "7004" почав літати на початку грудня 2019 р. У вересні 2020 р. L-39NG Stage 2 отримав військовий сертифікат.
Першою державою, яка замовила L-39NG, став Сенегал, який у квітні 2018 р. законтрактував чотири машини, причому в бойовому варіанті. В склад обладнання цих літаків увійдуть ізраїльські нашоломні приціли "Елбіт" "Танго ІІ", а озброєння - ракети AIM-9L "Сайдвіндер". Передбачалось, що літаки надійдуть замовникові в 2020 р., але через пандемію цей термін зсунувся на 2022 р. Цей контракт цікавий ще й тим, що Сенегал не експлуатував "Альбатросів" першої генерації. А ось у В'єтнамі, який в лютому 2021 р. замовив дюжину L-39NG, ці літаки замінять L-39C. Планується, що ВПС В'єтнаму отримають своє замовлення у 2023-2024 рр. Тут теж ситуація цікава: L-39NG служитимуть як перехідні перед освоєнням молодими пілотами літаків Як-130.
Сама Чехія теж замовила L-39NG, але не для ВПС, а для державного авіаремонтного підприємства LOM Praha (належить Міністерству оборони), точніше - для підпорядкованого йому авіаційного навчального осередку CLV в Пардубицях. Контракт передбачає постачання чотирьох літаків в чисто навчальній конфігурації (з опцією ще на два).
З моменту презентації проєкту L-39NG він викликав жвавий інтерес серед приватних фірм, які надають послуги з підготовки льотного складу. У їхньому авіапарку дуже поширені старі "Альбатроси", які мають непогану репутацію. Щоправда, наскільки можна судити з наявної інформації, досі все обмежується протоколами про наміри: з португальською фірмою "СкайТех" - на десять нових L-39NG з опцією ще на шість, американською RSW - на 12 L-39NG і модернізацію шести старих "Альбатросів"; американська "Дракен Інтернешнл" і пілотажна команда "Брейтлінг", яка базується у Франції, наче зацікавлені модернізацією своїх L-39.
З потенційних державних замовників досить ймовірним є замовлення літаків Угорщиною, яка зацікавлена в закупівлі 12 L-39NG і такої ж кількості "легких винищувачів" (щодо останніх незрозуміло - чи це буде бойовий варіант L-39NG, чи L-159). Додатковим аргументом може послужити те, що одним зі співвласників "Аеро Водоходи" є угорський бізнесмен. Можливе придбання L-39NG і Словаччиною.
Щиро кажучи, коли з'явилась інформація про початок програми L-39NG, я був настроєний скептично: по-перше, ринок навчальних/навчально-бойових літаків досить насичений, а по-друге - чітко простежується тенденція переходу в класі "Альбатросів" від турбореактивних до турбогвинтових літаків. Навіть сенегальський контракт не є показовим. А ось в'єтнамський - це вже, поза сумнівом, дуже обнадійливий симптом для чеського підприємства. Можливо, L-39NG таки здобуде свою нішу на світовому ринку.
Оновлення від 22.08.2022
Виробник проінформував про хід виконання контрактів на L-39NG. Зараз ведеться складання двох перших літаків для В'єтнаму, які будуть готові наприкінці року. Замовникові їх мають передати в липні 2023 р. В'єтнамські L-39NG будуть постачатись зі "східними установками" - тобто, з російськомовним інтерфейсом і метричними показниками приладів. Трансформацію сигналів у цей формат для виведення на індикатори забезпечить бортовий комп'ютер. Цікаво, що варіант L-39NG зі "східними установками" дорожчий, ніж з "західними" - останній вважається базовим, а "східний" потребує додаткових робіт.
Для Угорщини літаки виготовлятимуться у варіанті з "західними установками", а передача перших машин запланована рівно за рік після в'єтнамських - в липні 2024 р.
Також "Аеро Водоходи" планує виставити L-39NG на тендер в Малайзії, веде переговори з Таїландом та попередні консультації з Індонезією.
Оновлення від 19.07.2025
Продемонстровано перший L-39NG, виготовлений для Чехії. Замовлено чотири такі літаки з опціоном ще на чотири. Вартість контракту - 90,5 млн доларів, з них 56 млн - літаки, решта - сервіс та інші послуги. Як бачимо, нові «Альбатроси» зовсім не дешевші за «Супер Тукано»
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Пане, оце ви потужно берете інсайди з майбутнього
ВідповістиВидалити