Повітряні сили Угорщини: сучасний стан
Наш неспокійний західний сусід - Угорщина - має доволі скромні Повітряні сили. "Традиція" ця тягнеться ще з часів Першої холодної війни. Угорщина була єдиною державою-членом ОВД, яка не купила винищувачі МіГ-29. На 1990 р. основу її бойової авіації становили літаки МіГ-21, "розбавлені" полком МіГ-23 і ескадрильєю Су-22М. Оновлення парку бойової авіації стало можливим завдяки боргу колишнього СРСР - в рахунок його погашення Угорщина в 1994-1995 рр. отримала з Росії 28 МіГ-29 (у тому числі 6 МіГ-29УБ). Цікаво, що літаки постачались в комплектації "9-12Б" - експортній для країн поза ОВД (для країн ОВД йшла комплектація "9-12А", а для СРСР - "9-12"). Бойові літаки усіх інших типів поступово списали.
У 2006-2007 рр. Угорщина отримала зі Швеції 14 "Гріпенів" (12 одномісних JAS-39C і 2 двомісних JAS-39D). Це були вживані машини модифікацій А/В, допрацьовані до рівня C/D. Угорщина не купила їх, а взяла в лізинг на 10 років. Згодом угоду продовжили на такий же термін, тобто, "Гріпени" в Угорщині служитимуть до 2026 р.
Після отримання "Гріпенів" ними переозброїли одну з ескалрилей МіГ-29, а другу - розформували в 2010 р. Тобто, зараз Угорщина має єдину ескадрилью бойових літаків, яка входить до складу 59-ї авіабази (Кечкемет, в центрі країни).
До складу 59-ї авіабази входить і транспортна ескадрилья. Після списання в 2020 р. останніх Ан-26 вона має лише чотири літаки, призначених для перевезення VIPiв (два Ербаси А319 і два Дассо "Фалкон 7Х"). Обираючи новий військово-транспортний літак, Угорщина звернулась до "екзотики" - у 2020 р. вона замовила два літаки Ембраер С-390, ставши третім (після Бразилії та Португалії) покупцем цих машин. Очікується, що вони надійдуть у 2024 р.
Другою складовою Повітряних сил Угорщини є 86-та гелікоптерна база у Шольноку (на північний схід від Кечкемета). Вона включає два батальойони - транспортних гелікоптерів і бойових. Тут експлуатується єдина авіатехніка, яка лишилась від часів ОВД - бойові гелікоптери Мі-24. Угорщина у 80-х роках отримала 30 Мі-24Д і 12 Мі-24В, а 1995 р. надійшло ще 20 вживаних машин з Німеччини - колишніх НДРівських (14 Мі-24Д і 6 Мі-24П). Техніка ця повільно деградувала, аж поки у 2017 р. угорці не вирішили відкапіталити вісім машин (по чотири Мі-24В і Мі-24П). Що характерно - капремонт здійснила Росія...
Транспортні гелікоптери Мі-17 вже списані - їх мають замінити 16 машин Н225М "Каракал", замовлених у 2018 р. в рамках програми модернізації збройних сил "Зріньї-2026". Наскільки знаю, постачання цих машин ще не почалось. А ось інша партія гелікоптерів - 20 легких Н145М - замовлених в рамках тієї ж програми, вже надійшла (постачання завершилось наприкінці 2021 р.). Частина Н145М обладнана системами озброєння HForce (12,7-мм кулемети і 70-мм некеровані ракети).
До складу 86-ї бази входить і навчальна ескадрилья, яка експлуатує вісім поршневих літаків чеського виробництва (6 Z-242 i 2 Z-143) і два гелікоптери Н125. Реактивні L-39 (24 таких колишніх НДРівських літаки угорці отримали в 1993 р.), як і поршневі Як-52 (румунського виробництва) вже списані. Тобто, Повітряні сили Угорщини забезечують лише початкову підготовку майбутніх льотчиків, а далі вони навчаються за кордоном.
І кілька слів про ППО. 12-й зенітний ракетний полк в Дьорі (на північному заході країни) має два дивізіони: 1-й експлуатує старі радянські ЗРК "Куб", а 2-й - ПЗРК "Містраль" (спарені пускові установки на автомобілях). 54-й радіотехнічний полк обслуговує вісім радіолокаційних постів.
Оновлення від 22.04.2022
Угорщина замовила дюжину нових навчально-бойових літаків "Аеро" L-39NG (про цей літак я вже писав з рік тому тут). Таким чином, угорські Повітряні сили відновлять спроможність самостійної підготовки пілотів бойових літаків, втрачену 2009 р. після списання літаків L-39ZO.
Новий "Альбатрос" у конкурсі переміг бразильського "Супер Тукано". В принципі, результат дивувати не повинен - адже власником чеської фірми "Аеро" зараз є угорський бізнесмен.
Ще один цікавий момент. Вісім з 12 замовлених літаків має надійти в стандартному навчальному варіанті, а ще чотири - у розвідовальному, обладнаному електронно-оптичною системою. Створення цього варіанту вдбуватиметься в рамках смільної угорсько-чеської науково-дослідної роботи. Постачання L-39NG до Угорщини має розпочатись 2024 р.
Оновлення від 19.07.2022
18 липня ПС Угорщини отримали перші два гелікоптери Н225М - борти "70" і "71". Решта 14 машин мають бути поставлені до кінця 2024 р. Угорщина стала другою країною НАТО після Франції, яка взяла на озброєння "Каракали", але невдовзі ця кількість зросте - 14 Н225М збираються закупити Нідерланди. Цікаво, що в цій країні "Каракали" замінять своїх "старших братів" - "Кугуарів".
А 21 червня мадяри розгепали майже нового Н145М. Гелікоптер з бортовим номером "06" зазнав катастрофи під час тренувального польоту парою в повітряному просторі Хорватії. Усі три члени екіпажа загинули. Нагадаємо, що Угорщина отримала 20 Н145М - 10 в транспортному варіанті, 5 в пошуково-рятувальному і 5 в озброєному. Тепер їх лишилось 19.
Оновлення від 02.11.2023
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар