Повітряні сили Угорщини: сучасний стан

 


Наш неспокійний західний сусід - Угорщина - має доволі скромні Повітряні сили. "Традиція" ця тягнеться ще з часів Першої холодної війни. Угорщина була єдиною державою-членом ОВД, яка не купила винищувачі МіГ-29. На 1990 р. основу її бойової авіації становили літаки МіГ-21, "розбавлені" полком МіГ-23 і ескадрильєю Су-22М. Оновлення парку бойової авіації стало можливим завдяки боргу колишнього СРСР - в рахунок його погашення Угорщина в 1994-1995 рр. отримала з Росії 28 МіГ-29 (у тому числі 6 МіГ-29УБ). Цікаво, що літаки постачались в комплектації "9-12Б" - експортній для країн поза ОВД (для країн ОВД йшла комплектація "9-12А", а для СРСР - "9-12"). Бойові літаки усіх інших типів поступово списали.

У 2006-2007 рр. Угорщина отримала зі Швеції 14 "Гріпенів" (12 одномісних JAS-39C і 2 двомісних JAS-39D). Це були вживані машини модифікацій А/В, допрацьовані до рівня C/D. Угорщина не купила їх, а взяла в лізинг на 10 років. Згодом угоду продовжили на такий же термін, тобто, "Гріпени" в Угорщині служитимуть до 2026 р.

Після отримання "Гріпенів" ними переозброїли одну з ескалрилей МіГ-29, а другу - розформували в 2010 р. Тобто, зараз Угорщина має єдину ескадрилью бойових літаків, яка входить до складу 59-ї авіабази (Кечкемет, в центрі країни).

До складу 59-ї авіабази входить і транспортна ескадрилья. Після списання в 2020 р. останніх Ан-26 вона має лише чотири літаки, призначених для перевезення VIPiв (два Ербаси А319 і два Дассо "Фалкон 7Х"). Обираючи новий військово-транспортний літак, Угорщина звернулась до "екзотики" - у 2020 р. вона замовила два літаки Ембраер С-390, ставши третім (після Бразилії та Португалії) покупцем цих машин. Очікується, що вони надійдуть у 2024 р.

Другою складовою Повітряних сил Угорщини є 86-та гелікоптерна база у Шольноку (на північний схід від Кечкемета). Вона включає два батальойони - транспортних гелікоптерів і бойових. Тут експлуатується єдина авіатехніка, яка лишилась від часів ОВД - бойові гелікоптери Мі-24. Угорщина у 80-х роках отримала 30 Мі-24Д і 12 Мі-24В, а 1995 р. надійшло ще 20 вживаних машин з Німеччини - колишніх НДРівських (14 Мі-24Д і 6 Мі-24П). Техніка ця повільно деградувала, аж поки у 2017 р. угорці не вирішили відкапіталити вісім машин (по чотири Мі-24В і Мі-24П). Що характерно - капремонт здійснила Росія...

Транспортні гелікоптери Мі-17 вже списані - їх мають замінити 16 машин Н225М "Каракал", замовлених у 2018 р. в рамках програми модернізації збройних сил "Зріньї-2026". Наскільки знаю, постачання цих машин ще не почалось. А ось інша партія гелікоптерів - 20 легких Н145М - замовлених в рамках тієї ж програми, вже надійшла (постачання завершилось наприкінці 2021 р.). Частина Н145М обладнана системами озброєння HForce (12,7-мм кулемети і 70-мм некеровані ракети).

До складу 86-ї бази входить і навчальна ескадрилья, яка експлуатує вісім поршневих літаків чеського виробництва (6 Z-242 i 2 Z-143) і два гелікоптери Н125. Реактивні L-39 (24 таких колишніх НДРівських літаки угорці отримали в 1993 р.), як і поршневі Як-52 (румунського виробництва) вже списані. Тобто, Повітряні сили Угорщини забезечують лише початкову підготовку майбутніх льотчиків, а далі вони навчаються за кордоном.

І кілька слів про ППО. 12-й зенітний ракетний полк в Дьорі (на північному заході країни) має два дивізіони: 1-й експлуатує старі радянські ЗРК "Куб", а 2-й - ПЗРК "Містраль" (спарені пускові установки на автомобілях). 54-й радіотехнічний полк обслуговує вісім радіолокаційних постів.

Оновлення від 22.04.2022

Угорщина замовила дюжину нових навчально-бойових літаків "Аеро" L-39NG (про цей літак я вже писав з рік тому тут). Таким чином, угорські Повітряні сили відновлять спроможність самостійної підготовки пілотів бойових літаків, втрачену 2009 р. після списання літаків L-39ZO. 

Новий "Альбатрос" у конкурсі переміг бразильського "Супер Тукано". В принципі, результат дивувати не повинен - адже власником чеської фірми "Аеро" зараз є угорський бізнесмен.

Ще один цікавий момент. Вісім з 12 замовлених літаків має надійти в стандартному навчальному варіанті, а ще чотири - у розвідовальному, обладнаному електронно-оптичною системою. Створення цього варіанту вдбуватиметься в рамках смільної угорсько-чеської науково-дослідної роботи. Постачання L-39NG до Угорщини має розпочатись 2024 р.

Оновлення від 19.07.2022


18 липня ПС Угорщини отримали перші два гелікоптери Н225М - борти "70" і "71". Решта 14 машин мають бути поставлені до кінця 2024 р. Угорщина стала другою країною НАТО після Франції, яка взяла на озброєння "Каракали", але невдовзі ця кількість зросте - 14 Н225М збираються закупити Нідерланди. Цікаво, що в цій країні "Каракали" замінять своїх "старших братів" - "Кугуарів".

А 21 червня мадяри розгепали майже нового Н145М. Гелікоптер з бортовим номером "06" зазнав катастрофи під час тренувального польоту парою в повітряному просторі Хорватії. Усі три члени екіпажа загинули. Нагадаємо, що Угорщина отримала 20 Н145М - 10 в транспортному варіанті, 5 в пошуково-рятувальному і 5 в озброєному. Тепер їх лишилось 19.

Оновлення від 02.11.2023


Відбулась церемонія введення в бойовий склад 205-го ЗРП "Тібор Даніелі" (колишній 12-й ЗРП) перших двох вогневих одиниць (модулів) ЗРК NASAMS. В листопаді 2020 р. Угорщина замовила сім таких модулів (у т.ч. ймовірно один навчальний). Решта п'ять мають надійти до кінця 2024 р.

Вартість угорського контракту становить 410 млн. євро. NASAMSи використовують ракети AMRAAM, які вже є на озброєнні угорських "Гріпенів". Але додатково Угорщина замовила 60 ракет AMRAAM-ER зі збільшеною до 50 км дальністю (за умови пуску з наземної ПУ). Угорщина стала першою в НАТО країною, яка отримає такі ракети.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"