Довідник: SIAI-Marchetti S-211, Leonardo M-345

 

Т-345А ПС Італії

Легкий одномоторний реактивний навчально-бойовий літак S-211 був створений спеціально для експорту фірмою «СІАІ Марчетті», яка у 1997 р. увійшла до складу концерну «Аленія-Аермаккі» (а того пізніше поглинув концерн «Леонардо»). Машина задумувалася як доповнення до гвинтового літака SF-260 і пропонувалась не тільки як навчальна, але й як легкий штурмовик. Підсумком стало створення одного з найлегших у світі серійних реактивних навчально-бойових літаків. Проєктування почалось у 1976 р., а 10 квітня 1981 р. прототип S-211 вперше піднявся в повітря.

S-211 є одномоторним монопланом із крилом середнього розташування і нормальним хвостовим оперенням. Місця екіпажу в кабіні розташовані тандемом. Силова установка – ТРДД «Пратт енд Вітні Канада» JT15D-4C максимальною тягою 1135 кгс. Бортове обладнання складається із стандартного для навчально-бойових літаків набору навігаційної та радіоапаратури. В передній кабіні установлений коліматорний приціл. Озброєння масою до 660 кг розташовується на чотирьох підкрильних вузлах. Воно включає авіабомби, пускові установки НАР, а також контейнери з кулеметами.

S-211 ПС Філіппін

Всупереч очікуванням менеджменту фірми, S-211 не здобув особливого попиту на світовому ринку. Перше замовлення на десять літаків надійшло від ПС Сінгапуру у 1983 р. Незабаром його збільшили до 30 машин, 24 з яких були складені за ліцензією місцевою фірмою «Сінгапур Ейркрафт Індастріз». У 1990 р. Сінгапур додатково купив ще два колишніх гаїтянських літаки. Сінгапурські S-211 експлуатувались у 130-й навчальній АЕ, яка дислокувалась в Австралії, на аеродромі Пірс. У 2010 р. на зміну їм прийшли турбогвинтові навчально-тренувальні літаки РС-21. Із 25 вцілілих до того часу S-211 чотири машини стали музейними експонатами, а решту викупила австралійська фірма, яка після ремонту розпродала їх приватним власникам.

25 літаків S-211 отримали Філіппіни. Як і у випадку із сінгапурським замовленням, більшість з них (15 екземплярів) виготовила за ліцензією місцева фірма «Філіппін Ейрспейс Девелопмент». Літаками укомплектували дві ескадрильї – 7-му мисливську і 105-ту навчальну, які входять до складу 5-ї винищувальної групи. 7-ма АЕ вже переозброєна новими літаками FA-50PH, а вцілілі S-211 (кілька екземплярів) зосереджені у 105-й АЕ. Починаючи з 2005 р. філіппінські S-211 пройшли обмежену модернізацію – вони отримали оптичні приціли та радіостанції з мисливців F-5A/B, які були зняті з озброєння.

Чотири літаки S-211 у червні 1985 р. були поставлені Гаїті. Однак вже в 1990 р. їх вивели з бойового складу і продали. Два з них придбав Сінгапур. Ще два були продані американській фірмі «Грумман», яка спільно з «СІАІ Марчетті» модернізувала їх. Машини, які отримали позначення S-211А, були представлені на конкурс JPATS (вибір перспективного навчально-тренувального літака для ПС і ВМС США), але американсько-італійський проект це змагання програв.

Прототип М-311

У 2004 р. керівництво фірми «Аленія-Аермаккі» вирішило «реанімувати» проект S-211. Модернізований навчально-бойовий літак отримав позначення М-311. Він позиціонувався як проміжна ланка між SF-260E і М-346. Машина отримала потужніший ТРДД JT15D-5C тягою 1450 кгс і сучасну авіоніку («скляну» кабіну). Також була посилена конструкція планера, а максимальна маса озброєння на зовнішніх підвісках збільшена до 1000 кг. Прототип М-311 (переобладнаний з одного із S-211А) розпочав льотні випробування 1 червня 2005 р. У 2008 р. було укладено угоду з чилійською фірмою ENAER про спільне виробництво М-311 для латиноамериканського ринку. Однак замовлень на ці літаки отримати так і не вдалось. 

У 2012 р. почався черговий етап модернізації літака. Машину, що отримала позначення М-345 HET (High Efficiency Trainer), обладнали ТРДД «Вільямс» FJ44-4M-34 тягою 1600 кгс. Також було змінено носву частину фюзеляжу, застосовано новий ліхтар кабіни і посилене шасі. Прототип М-345 здійснив перший політ 29 грудня 2016 р. В січні 2017 р. ПС Італії замовили першу партію з п’яти таких літаків, а в червні 2019 р. довели обсяг замовлення до 18-ти. Загалом же вони планують придбати 45 машин М-345, які поступово замінять МВ.339. У ПС Італії літак отримав позначення Т-345А.

Перші два Т-345А передали замовнику в грудні 2020 р., але надалі виконання контракту призупинилось через технічні проблеми з літаками. В грудні 2023 р. були отримані ще два екземпляри. Офіційно ж Т-345А ввели в експлуатацію лише 12 червня 2025 р. Крім навчальної функції, Т-345А розглядався і як кандидат на заміну MB.339PAN в пілотажній групі «Фрекке Тріколорі», але на цю роль обрали Т-346.

Експортних замовлень на М-345 досі не надійшло, і перспективи виглядають невтішно – в його ніші домінують турбогвинтові машини.

 

Характеристики

S-211

М-345

Розмах крила, м

8,43

8,47

Довжина літака, м

9,31

9,85

Висота літака, м

3,8

3,74

Площа крила, кв. м

12,6

12,6

Тип двигуна

JT15D-4C

FJ44-4M-34

Тяга двигуна, кгс

1135

1600

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

1850

2750

 

2360

3300

4500

Максимальна швидкість, км/год

667

778

Дальність польоту (з підвісними паливними баками), км

1670

1410 (1850)

Практична стеля, м

12 200

12 200

Максимальна швидкопідйомність, м/с

21

26,4


Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Війна очима наших ворогів: революція на полі бою

Війна очима нашого ворога: роль легких гаубиць на полі бою

РС-26 "Рубєж"