Довідник: SIAI-Marchetti S-211, Leonardo M-345
Легкий одномоторний реактивний навчально-бойовий
літак S-211 був створений спеціально
для експорту фірмою «СІАІ Марчетті», яка у 1997 р. увійшла до складу концерну «Аленія-Аермаккі»
(а того пізніше поглинув концерн «Леонардо»). Машина задумувалася як доповнення
до гвинтового літака SF-260 і пропонувалась не тільки як навчальна, але й
як легкий штурмовик. Підсумком стало створення одного з найлегших у світі
серійних реактивних навчально-бойових літаків. Проєктування почалось у 1976 р.,
а 10 квітня 1981 р. прототип S-211 вперше піднявся в
повітря.
S-211 є одномоторним монопланом із крилом середнього
розташування і нормальним хвостовим оперенням. Місця екіпажу в кабіні
розташовані тандемом. Силова установка – ТРДД «Пратт енд Вітні Канада» JT15D-
Всупереч очікуванням менеджменту фірми, S-211 не здобув особливого попиту на світовому ринку.
Перше замовлення на десять літаків надійшло від ПС Сінгапуру у 1983 р.
Незабаром його збільшили до 30 машин, 24 з яких були складені за ліцензією
місцевою фірмою «Сінгапур Ейркрафт Індастріз». У 1990 р. Сінгапур додатково
купив ще два колишніх гаїтянських літаки. Сінгапурські S-211 експлуатувались у 130-й навчальній АЕ, яка
дислокувалась в Австралії, на аеродромі Пірс. У 2010 р. на зміну їм прийшли
турбогвинтові навчально-тренувальні літаки РС-21. Із 25 вцілілих до того часу S-211 чотири машини стали музейними експонатами, а
решту викупила австралійська фірма, яка після ремонту розпродала їх приватним
власникам.
25 літаків S-211
отримали Філіппіни. Як і у випадку із сінгапурським замовленням, більшість з
них (15 екземплярів) виготовила за ліцензією місцева фірма «Філіппін Ейрспейс
Девелопмент». Літаками укомплектували дві ескадрильї – 7-му мисливську і 105-ту
навчальну, які входять до складу 5-ї винищувальної групи. 7-ма АЕ вже
переозброєна новими літаками FA-50PH, а
вцілілі S-211 (кілька екземплярів) зосереджені у 105-й АЕ.
Починаючи з 2005 р. філіппінські S-211 пройшли обмежену
модернізацію – вони отримали оптичні приціли та радіостанції з мисливців F-5A/B, які були зняті з озброєння.
Чотири літаки S-211 у червні 1985 р. були поставлені Гаїті. Однак вже
в 1990 р. їх вивели з бойового складу і продали. Два з них придбав Сінгапур. Ще
два були продані американській фірмі «Грумман», яка спільно з «СІАІ Марчетті»
модернізувала їх. Машини, які отримали позначення S-211А, були представлені на конкурс JPATS (вибір перспективного навчально-тренувального
літака для ПС і ВМС США), але американсько-італійський проект це змагання
програв.
У 2004 р. керівництво фірми «Аленія-Аермаккі»
вирішило «реанімувати» проект S-211. Модернізований
навчально-бойовий літак отримав позначення М-311. Він позиціонувався як
проміжна ланка між SF-260E і
М-346. Машина отримала потужніший
ТРДД JT15D-
У 2012 р. почався черговий етап модернізації літака. Машину, що
отримала позначення М-345 HET (High Efficiency Trainer), обладнали ТРДД «Вільямс» FJ44-4M-34
тягою 1600 кгс. Також було змінено носву частину фюзеляжу, застосовано новий
ліхтар кабіни і посилене шасі. Прототип М-345 здійснив перший політ 29 грудня
2016 р. В січні 2017 р. ПС Італії замовили першу партію з п’яти таких літаків,
а в червні 2019 р. довели обсяг замовлення до 18-ти. Загалом же вони планують
придбати 45 машин М-345, які поступово замінять МВ.339. У ПС Італії літак
отримав позначення Т-345А.
Перші два Т-345А передали замовнику в грудні 2020
р., але надалі виконання контракту призупинилось через технічні проблеми з
літаками. В грудні 2023 р. були отримані ще два екземпляри. Офіційно ж Т-345А
ввели в експлуатацію лише 12 червня 2025 р. Крім навчальної функції, Т-345А
розглядався і як кандидат на заміну MB.339PAN в пілотажній групі «Фрекке
Тріколорі», але на цю роль обрали Т-346.
Експортних замовлень на М-345 досі не надійшло, і
перспективи виглядають невтішно – в його ніші домінують турбогвинтові машини.
Характеристики |
S-211 |
М-345 |
Розмах крила, м |
8,43 |
8,47 |
Довжина літака, м |
9,31 |
9,85 |
Висота літака, м |
3,8 |
3,74 |
Площа крила, кв. м |
12,6 |
12,6 |
Тип двигуна |
JT15D- |
FJ44-4M-34 |
Тяга двигуна, кгс |
1135 |
1600 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
1850 2750 |
2360 3300 4500 |
Максимальна швидкість, км/год |
667 |
778 |
Дальність польоту (з підвісними паливними баками), км |
1670 |
1410 (1850) |
Практична стеля, м |
12 200 |
12 200 |
Максимальна швидкопідйомність, м/с |
21 |
26,4 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар