Знай свого ворога: Су-25

 


Штурмовик Су-25 був і поки що залишається одним з основних інструментів російської агресії проти України. Чому «поки що»? Бо їхня штурмова авіація зазнала значних втрат в бойових діях, поповнити які не так легко. Сьогодні розберемось трохи детальніше з участю красназвьоздних Су-25 у бойових діях та їхніх наслідках для запорєбрікової штурмової авіації.

 

На момент початку широкомасштабного вторгнення ваздушна-касмічєскіє сіли мали 10 (або 11) ескадрилей Су-25. П’ять з них входило до авіації Південного військового округу: дві ескадрильї в 368-му ШАП в Будьонновську, дві – в 960-му ШАП в Приморсько-Ахтарську і одна – в 37-му мішаному авіаполку в тимчасово окупованому Криму, на аеродромі Гвардійське під Севастополем. Ще п’ять ескадрилей входили до авіації Східного ВО: дві у 18-му ШАП (Приморський край), дві – у 266-му ШАП (Степь, Забайкальський край) і одна – у 120-му мішаному авіаполку (Домна, теж у Забайкаллі). Щоправда, існування останньої точно не підтверджене: в одних документах вона фігурує, в інших – ні. Нарешті, одна ескадрилья Су-25 входила до 999-ї авіабази (аеродром Кант під Бишкеком, Киргизстан), адміністративно підпорядкованої Центральному ВО. Загалом в строю налічувалось понад 130 одномісних машин Су-25/БМ/СМ/СМ3. 105-110 з них належали до модернізованих варіантів Су-25СМ/СМ3 (трохи детальніше про них можете прочитати тут). Боєздатними було десь 70-80 штурмовиків. Крім того, в строю перебувало і 25-30 двомісних навчально-бойових літаків Су-25УБ. Переважна більшість одномісних машин належали до 9-ї і 10-ї серій (випуск 1988-1991 рр.). Немодернізовані машини старіших випусків (8-ї серії) лишались тільки в 266-му ШАП.

 

До агресії проти України москалі кинули практично усю свою штурмову авіацію. Обидва полки Східного ВО відрядили, мабуть, усі свої боєздатні штурмовики в Білорусію, на аеродром Лунінець. Ця зведена група налічувала, щонайменше, 32 Су-25. Під час битви за Київ вона зазнала серйозних втрат. 266-й ШАП (який, нагадаємо, літав на немодернізованих Су-25) втратив і командира (підполковник Руслан Руднєв збитий поблизу Гостомеля 24 лютого 2022 р.; рештки літака на фото/відео не траплялись, Руднєв похований 1 березня), і заступника командира (підполковник Олег Червов, збитий біля Бучі 7 березня, борт 28 жовтий/RF-90969). Крім цього, полк втратив ще одного Су-25, пошкодженого ракетою ПЗРК і, ймовірно, списаного. 18-му ШАП дісталось ще більше: під Києвом він втратив п’ять штурмовиків і трьох пілотів.


 

Після провалу наступу на Київ обидва полки з Лунінця передислокувались у Бутурліновку (Воронезька обл.) для дій на Харківському і Ізюмському напрямках. Станом на 12 квітня 2022 р. тут знаходилось 30 штурмовиків. Згодом це угруповання посилили кількома Су-25СМ з 999-ї військової бази, що підтверджується втратою штурмовика з цієї частини від вогню ПЗРК у вересні 2022 р.

 

У Східній і Південно-Західній операційних зонах москалі використовували шутрмовики Су-25СМ/СМ3 Південного ВО. Вони використовували аеродроми Міллерово (зафіксовано вісім штурмовиків в лютому і аж 36 – 14 серпня 2022 р.), Таганрог-Центральний (16 літаків 13 серпня 2022 р.), Приморсько-Ахтарськ (12 літаків 9 серпня 2022 р.). У тимчасово окупованому Криму, на аеродромі Гвардійське, супутникові знімки серпня 2022 р. зафіксували наявність тільки шести Су-25.

 

Окремо слід згадати про використання Су-25 ПВК «Вагнер». Ця структура отримала близько дюжини Су-25 (немодернізованих, в більшості, ймовірно, з баз зберігання) і бомбардувальників Су-24М, використовуючи їх з березня або квітня 2022 р. до червня 2023-го. Базуючись у Міллерово, вони діяли в районі Попасної і Бахмута. Втрати склали щонайменше п’ять Су-25 і один Су-24М. Перший «вагнерівський» Су-25 був збитий ПЗРК поблизу Попасної 12 травня 2022 р. Пілот – 63-річний громадянин білорусії, відставний полковник Нікалай Марков, здох. 22 травня в ще одному Су-25, збитому «Стінгером» поблизу Попасної, здох ровесник Маркова відставний генерал-майор Канамат Боташев – про життєвий шлях цього сина гір ми вже розповідали. 18 червня поблизу Світлодарська бійці 72-ї ОМБр збили третього Су-25. Його пілоту Андрєю Фєдорчукову пощастило – він катапультувався і потрапив в полон. 21 червня в Ростовській області розбився Су-25, переданий вагнерівцям з 266-го ШАП – борт 23 жовтий/RF-90858. Незрозуміло, стала ця втрата наслідком бойових ушкоджень чи технічної несправності. Пілот, майор-відставник Владімір Крот, невдало катапультувався і став хорошим русскім. Нарешті, 15 березня 2023 р. поблизу Бахмута українські війська збили п’ятого вагнерівського Су-25.

 

Тактика дій штурмовиків на початку широкомасштабного вторгнення була простою: удари з малих висот, парами або ланками, з використанням 250-кг бомб або 80-мм некерованих ракет у 20-зарядних блоках. Польоти неодмінно здійснювались з підвішеними додатковими паливними баками. Однак значні втрати в перші тижні бойових дій змусили радикально міняти тактику. Пілот Су-25 перейшли до дій на надмалих висотах і пусків некерованих ракет з пологого кабрирування під кутом 10-15 градусів. Про нюанси такого способу ми вже розповідали – влучити в ціль при цьому практично неможливо, хіба що випадково. Крім того, значно знизилась частота застосування 80-мм ракет С-8 – через порівняно невелику дальність пуску, навіть і з кабрирування. Щоб не входити в зону ураження ППО почали застосовувати 122-мм некеровані ракети С-13 та (рідше) 240-мм С-24. Бойове наватаження при цьому обмежується парою п’ятизарядних блоків С-13 (чверть залпу «Граду») або двома ракетами С-24.


 

Що ж випливає з усього вищесказаного? Концепція Су-25 як літака поля бою в його нинішньому вигляді не має майбутнього. Для ефективного застосування потрібна високоточна зброя – а її в москалів для Су-25 немає. Другий момент: значні втрати штурмовиків. За даними орікса вони становлять 30 машин – тобто, десь близько чверті наявного на початок повномасштабного вторгнення парку. Додаймо не підтверджені оріксом втрати, пошкоджені машини, які надовго потрапили в ремонт... Думаю, не помилюсь, якщо скажу, що в строю лишається десь половина тих штурмовиків, які були наявні на 24 лютого 2022 р. Можливо, якусь кількість підняли з баз зберігання, але на мою суб’єктивну думку – навряд чи більше десятка-півтора. Чому? Бо ті Су-25, які ще є на зберіганні – в основному, літаки старих серій, випуску середини 1980-х років. А знаючи, в яких умовах вони зберігаються – не здивуюсь, що насправді це брухт. Можливо штурмові авіаполки будуть переозброюватись бомбардувальниками Су-34/Су-34М – принаймні, такі плани були у москалів до широкомасштабного вторгнення. Але ж і втрати самих Су-34 не менші, а якщо додати ще й Су-24М...

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"