Знай свого ворога: Су-25
Штурмовик Су-25
був і поки що залишається одним з основних інструментів російської агресії
проти України. Чому «поки що»? Бо їхня штурмова авіація зазнала значних втрат в
бойових діях, поповнити які не так легко. Сьогодні розберемось трохи детальніше
з участю красназвьоздних Су-25 у бойових діях та їхніх наслідках для
запорєбрікової штурмової авіації.
На момент початку
широкомасштабного вторгнення ваздушна-касмічєскіє сіли мали 10 (або 11)
ескадрилей Су-25. П’ять з них входило
до авіації Південного військового округу: дві ескадрильї в 368-му ШАП в
Будьонновську, дві – в 960-му ШАП в Приморсько-Ахтарську і одна – в 37-му
мішаному авіаполку в тимчасово окупованому Криму, на аеродромі Гвардійське під
Севастополем. Ще п’ять ескадрилей входили до авіації Східного ВО: дві у 18-му ШАП
(Приморський край), дві
– у 266-му ШАП (Степь, Забайкальський край) і одна – у 120-му
мішаному авіаполку (Домна, теж у Забайкаллі). Щоправда, існування останньої точно не підтверджене: в
одних документах вона фігурує, в інших – ні. Нарешті, одна ескадрилья Су-25 входила до 999-ї авіабази (аеродром Кант під
Бишкеком, Киргизстан), адміністративно підпорядкованої Центральному ВО. Загалом в
строю налічувалось понад 130 одномісних машин Су-25/БМ/СМ/СМ3. 105-110 з них
належали до модернізованих варіантів Су-25СМ/СМ3 (трохи детальніше про них
можете прочитати тут). Боєздатними було десь 70-80 штурмовиків. Крім того, в
строю перебувало і 25-30 двомісних навчально-бойових літаків Су-25УБ. Переважна
більшість одномісних машин належали до 9-ї і 10-ї серій (випуск 1988-1991 рр.).
Немодернізовані машини старіших випусків (8-ї серії) лишались тільки в 266-му
ШАП.
До агресії проти України москалі кинули практично усю свою штурмову авіацію. Обидва полки
Східного ВО відрядили, мабуть, усі свої боєздатні штурмовики в Білорусію, на
аеродром Лунінець. Ця зведена група налічувала, щонайменше, 32 Су-25. Під час
битви за Київ вона зазнала серйозних втрат. 266-й ШАП (який, нагадаємо, літав
на немодернізованих Су-25) втратив і командира (підполковник Руслан Руднєв
збитий поблизу Гостомеля 24 лютого 2022 р.; рештки літака на фото/відео не
траплялись, Руднєв похований 1 березня), і заступника командира (підполковник
Олег Червов, збитий біля Бучі 7 березня, борт 28 жовтий/RF-90969). Крім цього, полк втратив ще одного Су-25,
пошкодженого ракетою ПЗРК і, ймовірно, списаного. 18-му ШАП дісталось ще
більше: під Києвом він втратив п’ять штурмовиків і трьох пілотів.
Після провалу
наступу на Київ обидва полки з Лунінця передислокувались у Бутурліновку
(Воронезька обл.) для дій на Харківському і Ізюмському напрямках. Станом на 12
квітня 2022 р. тут знаходилось 30 штурмовиків. Згодом це угруповання посилили
кількома Су-25СМ з 999-ї військової бази, що підтверджується втратою штурмовика
з цієї частини від вогню ПЗРК у вересні 2022 р.
У Східній і
Південно-Західній операційних зонах москалі використовували шутрмовики
Су-25СМ/СМ3 Південного ВО. Вони використовували аеродроми Міллерово
(зафіксовано вісім штурмовиків в лютому і аж 36 – 14 серпня 2022 р.),
Таганрог-Центральний (16 літаків 13 серпня 2022 р.), Приморсько-Ахтарськ (12
літаків 9 серпня 2022 р.). У тимчасово окупованому Криму, на аеродромі
Гвардійське, супутникові знімки серпня 2022 р. зафіксували наявність тільки
шести Су-25.
Окремо слід
згадати про використання Су-25 ПВК «Вагнер». Ця структура отримала близько
дюжини Су-25 (немодернізованих, в більшості, ймовірно, з баз зберігання) і
бомбардувальників Су-24М, використовуючи їх з березня або квітня 2022 р. до
червня 2023-го. Базуючись у Міллерово, вони діяли в районі Попасної і Бахмута. Втрати
склали щонайменше п’ять Су-25 і один Су-24М. Перший «вагнерівський» Су-25 був
збитий ПЗРК поблизу Попасної 12 травня 2022 р. Пілот – 63-річний громадянин
білорусії, відставний полковник Нікалай Марков, здох. 22 травня в ще одному
Су-25, збитому «Стінгером» поблизу Попасної, здох ровесник Маркова відставний
генерал-майор Канамат Боташев – про життєвий шлях цього сина гір ми вже
розповідали. 18 червня поблизу Світлодарська бійці 72-ї ОМБр збили третього Су-25.
Його пілоту Андрєю Фєдорчукову пощастило – він катапультувався і потрапив в
полон. 21 червня в Ростовській області розбився Су-25, переданий вагнерівцям з
266-го ШАП – борт 23 жовтий/RF-90858. Незрозуміло,
стала ця втрата наслідком бойових ушкоджень чи технічної несправності. Пілот,
майор-відставник Владімір Крот, невдало катапультувався і став хорошим русскім.
Нарешті, 15 березня 2023 р. поблизу Бахмута українські війська збили п’ятого
вагнерівського Су-25.
Тактика дій
штурмовиків на початку широкомасштабного вторгнення була простою: удари з малих
висот, парами або ланками, з використанням 250-кг бомб або 80-мм некерованих
ракет у 20-зарядних блоках. Польоти неодмінно здійснювались з підвішеними
додатковими паливними баками. Однак значні втрати в перші тижні бойових дій
змусили радикально міняти тактику. Пілот Су-25 перейшли до дій на надмалих
висотах і пусків некерованих ракет з пологого кабрирування під кутом 10-15
градусів. Про нюанси такого способу ми вже розповідали – влучити в ціль при
цьому практично неможливо, хіба що випадково. Крім того, значно знизилась
частота застосування 80-мм ракет С-8 – через порівняно невелику дальність
пуску, навіть і з кабрирування. Щоб не входити в зону ураження ППО почали
застосовувати 122-мм некеровані ракети С-13 та (рідше) 240-мм С-24. Бойове
наватаження при цьому обмежується парою п’ятизарядних блоків С-13 (чверть залпу
«Граду») або двома ракетами С-24.
Що ж випливає з
усього вищесказаного? Концепція Су-25 як літака поля бою в його нинішньому
вигляді не має майбутнього. Для ефективного застосування потрібна високоточна
зброя – а її в москалів для Су-25 немає. Другий момент: значні втрати
штурмовиків. За даними орікса вони становлять 30 машин – тобто, десь близько
чверті наявного на початок повномасштабного вторгнення парку. Додаймо не
підтверджені оріксом втрати, пошкоджені машини, які надовго потрапили в
ремонт... Думаю, не помилюсь, якщо скажу, що в строю лишається десь половина
тих штурмовиків, які були наявні на 24 лютого 2022 р. Можливо, якусь кількість
підняли з баз зберігання, але на мою суб’єктивну думку – навряд чи більше
десятка-півтора. Чому? Бо ті Су-25, які ще є на зберіганні – в основному,
літаки старих серій, випуску середини 1980-х років. А знаючи, в яких умовах
вони зберігаються – не здивуюсь, що насправді це брухт. Можливо штурмові
авіаполки будуть переозброюватись бомбардувальниками Су-34/Су-34М – принаймні,
такі плани були у москалів до широкомасштабного вторгнення. Але ж і втрати
самих Су-34 не менші, а якщо додати ще й Су-24М...
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар