Канамат Боташев
Сьогоднішній
випуск нашої рубрики буде нетрадиційним – досі ми не торкались персоналій
окремих військових діячів шишкостану. Однак вчорашня жертва зенітників 80-ї
окремої десантно-штурмової бригади виявилась настільки нетривіальною
особистістю, що, безумовно, заслуговує на почесне місце у нашій колекції –
поряд зі збитими Су-25.
Отже, знайомтесь:
Канамат Хусеєвіч Боташев, гордий джігіт, горний арьол з Карачаєво-Черкесії,
генерал-майор ваздушна-касмічєскіх сіл. Особа «легендарна» і, не побоюсь цього
слова – з епічним життєписом. В юні роки мріяв стати моряком, намагався
вступити до Чорноморського вищого військово-морського училища, але не пройшов.
Рік провчився в Астраханській морехідній школі, але золоті погони приваблювали
горянина, і Канамат вступив до Єйського вищого військового авіаційного училища
льотчиків, яке й закінчив 1981 року.
Як Канамат
примудрився дослужитись до генерал-майора – сіє тайна вєлікая єсть... Річ у
тім, що гаряча кавказька кров зовсім не сприяла дотриманню льотної дисципліни і
часто перемагала над положеннями «Наставлєнія по проізводству пальотов». В
грудні 2011-го, коли Боташев командував 7000-ю авіабазою у Воронежі, він, не
маючи відповідного допуску сів за штурвал бомбардувальника Су-34 – одного з
перших літаків цього типу, які прибули у Воронеж. Тоді все закінчилось відносно
благополучно – генерал-майор відбувся відстороненням від польотів. Але «нєбо
звало...»
28 червня 2012 р.
Канамат Хусеєвіч, перебуваючи на авіабазі Бєсовєц в Карелії, наполіг, щоб
полковник Владімір Олєйнік взяв його з собою в політ на двомісному
навчально-бойовому винищувачі Су-27УБ. Полковник не наважився не послухати
старшого за званням...
В той час на
Бєсовці проходили льотно-тактичні навчання, але завдання екіпажу Олєйніка було
простеньким – політ на розвідку погоди. Усі маніпуляції, пов’язані зі стартом,
польотом по маршруту, розвідкою і поверненням в район аеродрому виконав
Олєйнік. Але поблизу Бєсовца Боташев взяв управління на себе. Він виконав
кілька простих маневрів – розвороти, віражі, бочки. Згодом літак знизився, і
Канамат безпосередньо над аеродромом спробував виконати значно складнішу фігуру
– «дзвін». Результат був «нємного прєдсказуєм» – через помилку генерал-майора
винищувач зірвався в перевернутий штопор і впав в лісі, за якусь сотню метрів
від житлових будинків. Ніхто не постраждав, включно з льотчиками, які встигли
катапультуватись.
Слідство виявило
цікаві нюанси: Боташев не тільки не мав допуску до пілотування Су-27, але й
взагалі не мав права підніматись в повітря – наказ про його відсторонення від
польотів не був скасований...
Прокуратура
вимагала для джігіта п’ять років ув’язнення і 100 мільйонів рублів як
компенсацію матеріальних збитків. Однак суд виявився поблажливим – чотири роки
умовно і 5 мільйонів рублів. Ще до оголошення вироку Боташев був звільнений у
відставку.
Як же відставний
генерал-майор опинився в кабіні Су-25 над Луганщиною? Ймовірно, вирішив
підзаробити. Річ у тім, що ще 10 травня проскакувала інформація про можливу
наявність у приватної військової компанії «Вагнер» власної штурмової авіації.
Ми вже колись згадували про гострий брак льотних кадрів в ваєнна-касмічєскіх
сілах немитої. Можливо, кілька Су-25 просто «позичили» вагнерівцям, а ті
найняли пілотів для них. А 22 травня риску під біографією одного з цих пілотів
підвів стрілець-зенітник 80-ї бригади.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар