Канамат Боташев

 

Сьогоднішній випуск нашої рубрики буде нетрадиційним – досі ми не торкались персоналій окремих військових діячів шишкостану. Однак вчорашня жертва зенітників 80-ї окремої десантно-штурмової бригади виявилась настільки нетривіальною особистістю, що, безумовно, заслуговує на почесне місце у нашій колекції – поряд зі збитими Су-25.

Отже, знайомтесь: Канамат Хусеєвіч Боташев, гордий джігіт, горний арьол з Карачаєво-Черкесії, генерал-майор ваздушна-касмічєскіх сіл. Особа «легендарна» і, не побоюсь цього слова – з епічним життєписом. В юні роки мріяв стати моряком, намагався вступити до Чорноморського вищого військово-морського училища, але не пройшов. Рік провчився в Астраханській морехідній школі, але золоті погони приваблювали горянина, і Канамат вступив до Єйського вищого військового авіаційного училища льотчиків, яке й закінчив 1981 року.

Як Канамат примудрився дослужитись до генерал-майора – сіє тайна вєлікая єсть... Річ у тім, що гаряча кавказька кров зовсім не сприяла дотриманню льотної дисципліни і часто перемагала над положеннями «Наставлєнія по проізводству пальотов». В грудні 2011-го, коли Боташев командував 7000-ю авіабазою у Воронежі, він, не маючи відповідного допуску сів за штурвал бомбардувальника Су-34 – одного з перших літаків цього типу, які прибули у Воронеж. Тоді все закінчилось відносно благополучно – генерал-майор відбувся відстороненням від польотів. Але «нєбо звало...»

28 червня 2012 р. Канамат Хусеєвіч, перебуваючи на авіабазі Бєсовєц в Карелії, наполіг, щоб полковник Владімір Олєйнік взяв його з собою в політ на двомісному навчально-бойовому винищувачі Су-27УБ. Полковник не наважився не послухати старшого за званням...

В той час на Бєсовці проходили льотно-тактичні навчання, але завдання екіпажу Олєйніка було простеньким – політ на розвідку погоди. Усі маніпуляції, пов’язані зі стартом, польотом по маршруту, розвідкою і поверненням в район аеродрому виконав Олєйнік. Але поблизу Бєсовца Боташев взяв управління на себе. Він виконав кілька простих маневрів – розвороти, віражі, бочки. Згодом літак знизився, і Канамат безпосередньо над аеродромом спробував виконати значно складнішу фігуру – «дзвін». Результат був «нємного прєдсказуєм» – через помилку генерал-майора винищувач зірвався в перевернутий штопор і впав в лісі, за якусь сотню метрів від житлових будинків. Ніхто не постраждав, включно з льотчиками, які встигли катапультуватись.

Слідство виявило цікаві нюанси: Боташев не тільки не мав допуску до пілотування Су-27, але й взагалі не мав права підніматись в повітря – наказ про його відсторонення від польотів не був скасований...

Прокуратура вимагала для джігіта п’ять років ув’язнення і 100 мільйонів рублів як компенсацію матеріальних збитків. Однак суд виявився поблажливим – чотири роки умовно і 5 мільйонів рублів. Ще до оголошення вироку Боташев був звільнений у відставку.

Як же відставний генерал-майор опинився в кабіні Су-25 над Луганщиною? Ймовірно, вирішив підзаробити. Річ у тім, що ще 10 травня проскакувала інформація про можливу наявність у приватної військової компанії «Вагнер» власної штурмової авіації. Ми вже колись згадували про гострий брак льотних кадрів в ваєнна-касмічєскіх сілах немитої. Можливо, кілька Су-25 просто «позичили» вагнерівцям, а ті найняли пілотів для них. А 22 травня риску під біографією одного з цих пілотів підвів стрілець-зенітник 80-ї бригади.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"