Новий навчальний "МіГ"
Важливою
складовою повітряних сил, поряд з бойовою авіацією, є авіація навчальна –
сучасні і надійні навчальні літаки дозволяють готувати майбутніх пілотів,
здатних ефективно використовувати можливості найновіших винищувачів чи
бомбардувальників. Лаптєстан, здавалось би, вирішив це завдання – його
навчальні авіаполки систематично переозброюються достатньо сучасними машинами
Як-130, які заміняють L-39С. До кінця 2022 р. ваздушна-касмічєскіє сіли
отримали 120 таких літаків. І ось раптом в ЗМІ з’являються повідомлення про
початок створення нового реактивного навчального літака, покликаного
замінити... L-39С! Чому так сталось? Спробуємо розібратись.
В радянських ВПС L-39С був єдиним типом навчального літака, на якому готували майбутніх пілотів бойової
авіації. На ньому курсант здійснював перші вильоти – спочатку з інструктором,
потім самостійно. З нього ж пересідав на навчально-бойові варіанти винищувачів
чи штурмовиків. Як-130 не є настільки універсальним – він надається для
підвищеної льотної підготовки, перед пересадкою на навчально-бойові машини, але
є не надто придатним для базової підготовки. Все-таки, це літак надто дорогий і
складний. Ситуація ця є очевидною для зарубіжних покупців Як-130 – наприклад,
В’єтнам крім цих літаків замовив і оновлену версію «Альбатроса» - L-39NG. Цей
варіант, безумовно, підійшов би і для ри-фи – тим більше, що чеська
фірма-розробник пропонує два варіанти комплектації авіоніки: «західний» і
«російський» (В’єтнам, до речі, замовив літаки в «російській» комплектації).
Але... на L-39NG встановлений американський двигун. Тобто, про постачання цих
машин до лаптєстану не може бути й мови.
За порєбріком
доповненням до Як-130 мав стати поршневий навчальний літак Як-152. Проєкт цей
розвивається дуже довго – ще з ліхіх 90-х. У 2001 р. він переміг на конкурсі
міністерства нападу ри-фи. Льотні випробування почались аж у 2016 р., а
буквально днями, нарешті, було оголошено про успішне завершення державних
випробувань. Коли ж перші Як-152 надійдуть в навчальні авіаполки? Є дуже висока
ймовірність, що ніколи. Проблема у двигуні. Для Як-152 обрали дизель RED A03T потужністю 500 к.с. Двигун цей виробляє німецька фірма RED Aircraft,
власник якої – громадянин Німеччини російського походження Владімір Райхлін – в
серпні 2023 р. був ув’язнений на п’ять років. Отримання цих двигунів стало
неможливим, а з імпортозаміщенням – все сумно. Поршневий двигун М-14Х, який
випускається в шишкостані, і під якого спочатку проєктувався Як-152, заслабкий
– він видає на максимумі 360 к.с. Альтернативою міг би стати літаковий варіант
турбовального гелікоптерного двигуна ВК-650Б, але цей двигун ніяк не доведуть
до потрібної кондиції. Розробку ж його літакової версії по-справжньому ще й не
починали.
Тим часом
проблема заміни L-39С стає дедалі гострішою. В строю номінально залишається
близько 180 таких літаків, але рівень їхньої технічної готовності систематично
знижується. Ресурс катапультних крісел давно вичерпався і дійшло до того, що
інструктори і курсанти перед польотами підписують спеціяльний документ: мовляв,
нам доведено про ризик польотів на L-39С.
В цій ситуації
шанс поборотись за місце під сонцем побачило конструкторське бюро ім. Мікояна
(входить до складу Аб’єдіньонной авіастроітєльной корпорациі). Зараз воно
переживає не найкращі часи: перспективного бойового літака, на відміну від
конкурентів з КБ ім. Сухого, мікояновці не мають, витискаючи усі соки з МіГ-29.
В конкурсі на новий навчальний літак іхній проєкт МіГ-АТ у 2002 р. поступився
Як-130. Саме з папок з кресленнями МіГ-АТ і вирішили струсити пил, пропонуючи
заміну для L-
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар