Довідник: МіГ-29К
У 1978 р. конструкторське бюро ім. А. Мікояна виступило з ініціативою створення на базі винищувача МіГ-29 палубного літака МіГ-29К. Передбачалось, що ці літаки доповнять у складі авіагруп нових радянських авіаносців важчі й дорожчі винищувачі Су-27К (так само, як це мало відбутись у з’єднаннях винищувальної авіації ВПС). Після тривалого періоду попередніх розробок повномасштабне проектування МіГ-29К (літак «9-31») розпочалось у 1984 р. Тепер у його основу була покладена конструкція не базового МіГ-29, а удосконаленого варіанту МіГ-29М. Палубний винищувач отримав крило збільшеного розмаху із складаними консолями, посилене шасі, посадковий гак. В конструкції широко застосували композитні матеріали (на них припадає 20 % планеру). Кількість пілонів для підвіски озброєння під кожною консоллю збільшилась з трьох до чотирьох. На літакові збільшили запас палива і встановили систему дозаправки в повітрі. Від гальмівного парашуту відмовились. МіГ-29К (як і Су-27К) не пристосований для старту з катапульти авіаносця – він стартує з трампліна.
На літак встановили систему управління озброєнням
СУВ-29К з РЛС Н010 «Жук», створеною для винищувача МіГ-29М. Двигуни РД-33К теж
взяли від МіГ-29М, але доопрацювали, запровадивши крім форсажного режиму ще
додатково надзвичайний режим, тяга на якому становила 9400 кгс.
Прототип МіГ-29К вперше піднявся в повітря 23
червня 1988 р., а восени 1990 р. почались випробування другої дослідної машини.
На той час МіГ-29К розглядався уже не як доповнення Су-27К, а як його
конкурент. Су-27К за термінами створення дещо випереджав МіГ-29К, а коли у 1992
р. було ухвалено рішення про припинення закупівель МіГ-29 для ВПС Росії, це
поклало край і програмі створення МіГ-29К. «Реанімували» проєкт на початку ХХІ
століття завдяки Індії. Ця країна у 2001 р. уклала контракт про придбання
авіанесучого крейсера «Адмірал Горшков» (колишній «Баку»), що передбачав
переобладнання його у авіаносець для літаків з трамплін ним стартом. У зв’язку
із цим Індія в 2004 р. замовила 16 літаків – 12 одномісних МіГ-29К («9-41») і
чотири двомісних МіГ-29КУБ («9-47»). У січні 2010 р. Індія додатково замовила
ще 29 МіГ-29К (25 одно- і чотири двомісних).
Оновлений МіГ-29К обладнується двигунами РД-33МК
тягою на надзвичайному режимі 9000 кгс і чотириканальною електродистанційною
системою управління. Засоби відображення інформації включають три
багатофункціональних індикатори, а також індикатор на тлі лобового скла. Літаки
індійського замовлення комплектуються РЛС «Жук-МЕ» (дальність виявлення
повітряних цілей сягає
Індійське замовлення на 45 літаків було виконане
упродовж 2009-2016 рр. (власне, реально виготовили 46 машин – один МіГ-29КУБ
був втрачений у катастрофі у 2011 р., до передачі замовникові, і замість нього
збудували ще одну машину). Літаками укомплектували 300-ту і 303-тю ескадрильї
авіації ВМС (переозброєні, відповідно, у 2016 і 2013 рр.), які базуються на
аеродромі Даболім (Гоа). МіГ-29К входять до авіагрупи авіаносця «Вікрамадітья»
(таку назву в Індії отримав «Адмірал Горшков»), який був переданий ВМС Індії
наприкінці 2013 р. На ньому може одночасно базуватись до 24 МіГ-29К. Ці ж
літаки використовуються і на новому авіаносці «Вікрант», побудованому в Індії і
введеному до бойового складу у вересні 2022 р.
У 2016 році індійська Рахункова палата піддала МіГ-29К
критиці. У доповіді відзначали проблеми з експлуатацією двигунів,
електродистанційною системою управління, а також відхилення у якості
виготовлення планеру. Як наслідок, відзначалася низька справність парку МіГ-29К
ВМС Індії: від 15,93 до 37,63 % для Міг-29К та від 21,30 до 47,14 % для
МіГ-29КУБ. З 65 двигунів РД-33МК, отриманих від виробника, як мінімум 40 було
виведено з експлуатації. Чотири літаки втрачено в катастрофах (МіГ-29КУБ у 2019
і 2020 р., МіГ-29К у 2020 і 2022-му). Як результат, для заміни палубних МіГ-29
ВМС Індії замовили французькі винищувачі «Рафаль».
Винищувач МіГ-29К викликав інтерес і в російських
військових. Доопрацювання, здійснені на вимогу Індії, перетворили його у
багатоцільовий бойовий літак генерації «4++», який за низкою параметрів
переважає палубний винищувач Су-33 (останній, зокрема, не може застосовувати
високоточну зброю класу «повітря-поверхня»). Тому ВМФ Росії замовили створення
«русифікованих» варіантів палубного винищувача – одномісного МіГ-29КР і
двомісного МіГ-29КУБР. Головною їх відмінністю від індійських машин є заміна
компонентів БРЕО західного й українського виробництва російськими.
В лютому 2012 р. ВМФ Росії замовив 20 винищувачів
МіГ-29КР і чотири МіГ-29КУБР. Спочатку ними передбачалось замінити Су-33, однак
у 2015 р. було ухвалене рішення про комплектування МіГ-29КР/КУБР нової частини
– 100-го корабельного винищувального авіаполку; у 279-му полкові на озброєнні
лишились Су-33. Російське замовлення було виконане упродовж 2013-2015 рр. У
листопаді 2016 – січні 2017 рр. чотири літаки МіГ-29КР/КУБР в складі авіагрупи
авіаносця «Адмірал Кузнєцов» брали участь в операції в Сирії. 13 листопада 2016
р. один МіГ-29КУБР був втрачений після невдалої спроби посадки на авіаносець. З
2023 р. відзначена участь літаків 100-го полку в агресії проти України. Для
цього частину машин передислокували з постійної бази (Сєвєвроморск-3) на
аеродроми Криму.
Характеристики |
МіГ-29К |
Розмах крила (у складеному стані), м |
11,99 (7,8) |
Довжина літака, м |
17,37 |
Висота літака, м |
5,18 |
Площа крила, кв. м |
42 |
Двигуни, тип х кількість |
2хРД-33МК |
Тяга двигуна, кгс: - максимальна - на форсажі - на надзвичайному режимі |
5400 8700 9400 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
14 000 18 550 24 500 |
Максимальна швидкість, км/год: - поблизу землі - на висоті |
1400 2200 |
Максимальне число М |
2,15 |
Практична стеля, м |
17 500 |
Максимальна дальність польоту (з ППБ), км |
2000 (4000) |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар