Довідник: Як-130
У квітні 1990 р. в СРСР було ухвалене рішення про
створення нового навчально-тренувального літака, оптимізованого для підготовки
пілотів винищувачів четвертої ґенерації – таких, як МіГ-29 і Су-27. У конкурсі
на його створення взяли участь чотири конструкторських бюро: ім. А. Мікояна,
ім. П. Сухого, ім. О. Яковлєва та ім. В. Мясіщева. Новий літак повинен був мати
посадкову швидкість не більше 170 км/год, довжину розбігу й пробігу не більше
У 1992 р. за результатами розгляду ескізних
проектів для подальшої реалізації обрали проекти УТК-Як і МіГ-АТ. З 1993 р.
конструкторське бюро ім. О. Яковлєва почало співпрацю з італійською фірмою
«Аермаккі». З навчально-тренувального літака проект трансформувався у навчально-бойовий
(з можливістю застосування озброєння і використання як легкого штурмовика) –
маркетингові дослідження показали, що на світовому ринку «чистий»
навчально-бойовий літак попиту не матиме.
Характерною рисою нового навчально-бойового
літака, названого Як-130, стала аеродинамічна схема, притаманна літакам
четвертої ґенерації (форма крила, повністю поворотний стабілізатор, розвинута
механізація крила), яка суттєво відрізнялась від традиційного компонування
навчально-бойових літаків. Як-130 став першим російським літаком з повністю
цифровою бортовою радіоелектронікою. Літак обладнаний комплексною цифровою
електродистанційною системою управління, яка дозволяє змінювати характеристики
стійкості й керованості. Завдяки цьому Як-130 дозволяє відпрацьовувати до 80%
усієї програми підготовки пілотів. Двомоторна схема, хоч і робить літак
дорожчим, однак дозволяє підвищити безпеку польотів.
Для перевірки основних рішень, закладених в
проект, був виготовлений літак-демонстратор Як-130Д. Ця машина, обладнана двоконтурними
ТРД РД-35 (ДВ-2С) тягою по 2200 кгс, вперше піднялась в повітря 25 квітня 1996
р. У 1999 р. фірма «Аермаккі» вийшла зі спільного проекту і розпочала створення
власного навчально-бойового літака М-346. Надалі Як-130 розвивався уже як
російська програма (хоч від використання іноземних комплектуючих, насамперед,
двигунів, відмовитись не вдалось).
Серійний варіант Як-130 відрізняється від
демонстратора дещо зменшеними розмірами і удосконаленою аеродинамікою.
Конфігурацію носової частини фюзеляжу змінили так, щоб у ній можна було
встановити РЛС (типу «Оса» або «Копьє») чи оптико-електронну станцію – залежно
від вимог замовника. На відміну від італійського «близнюка», в конструкції
якого застосовано композитні матеріали, планер Як-130 повністю виготовлений з
легких сплавів. Замість РД-35 встановили нові українські ТРДД АІ-222-25 тягою
по 2500 кгс. Виробництво цих двигунів росіянам вдалось повністю локалізувати в
2015 р. На Як-130 реалізовано концепцію «скляної» кабіни – в обох кабінах
встановлено по три багатофункціональних індикатори, а в передній додатково ще й
індикатор на тлі лобового скла. Завдяки цьому можна моделювати інформаційне
поле сучасного винищувача.
Як-130 має дев’ять вузлів зовнішньої підвіски –
під фюзеляжний і вісім підкрильних. На них можна розмістити навантаження масою
до 3000 кг: КР класу «повітря-повітря» Р-73 і «повітря-поверхня» Х-25М,
авіабомби калібром до
16 квітня 2002 р. Як-130 був визнаний переможцем у
конкурсі на новий навчальний літак для ВПС Російської Федерації. Виготовлення
передсерійних екземплярів здійснювалось на заводі «Сокол» (м. Нижній Новгород).
Перший з них вийшов на випробування 30 квітня 2004 р., у 2005 і 2006 рр. було
випущено ще по одній машині. Однак третій екземпляр невдовзі розбився через
несправність електродистанційної системи управління. Це призвело до затримки
виконання програми випробувань. У липні 2008 р. був готовий четвертий
передсерійний Як-130. А в грудні 2009 р. державні випробування, нарешті,
закінчились.
Ще в липні 2005 р. ВПС РФ замовили 12 серійних
Як-130, причому перші чотири з них замовник розраховував отримати вже за рік.
Однак реально ця партія була поставлена лише у 2010-2011 рр. У грудні 2011 р.
ВПС замовили ще 55 літаків. Виробництво Як-130, починаючи з цієї партії,
перенесли на Іркутський авіазавод. Згодом було зроблено ще кілька замовлень.
Останній за часом контракт на 25 літаків підписали в серпні 2020 р., але
виконується він з великим запізненням: досі поставлено тільки чотири машини (по
дві у 2021 і 2022 рр.). Всього ж до кінця 2022 р. ВПС РФ отримали 120 Як-130,
які частково замінили L-39. Літаки експлуатуються навчальними авіаційними
центрами в Борисоглібську (Воронезька обл.) та Армавірі (Краснодарський край).
Відомо про втрату принаймні п’яти Як-130 (включаючи передсерійну машину).
Поточні потреби ВПС РФ оцінюються приблизно у 200 літаків Як-130.
Від самого початку створення Як-130 розглядався як
досить перспективний експортний продукт. Перший контракт із зарубіжним
замовником був укладений у квітні 2006 р. Він передбачав постачання 16 Як-130
до Алжиру. Перший алжирський літак був готовий в серпні 2009 р. Як-130
експлуатуються в складі 620-ї ескадрильї підвищеної підготовки на авіабазі Айн
Бейда.
У січні 2010 р. було досягнуто угоду про продаж шести Як-130 до Лівії. Однак перехідний уряд, який прийшов до влади після скинення М. Каддафі, розірвав цю угоду. Не дочекався наразі виконання ще один контракт – із Сирією (на 36 літаків). Він був укладений в лютому 2012 р. і передбачав постачання усіх літаків упродовж 2014-2016 рр. Однак через громадянську війну в Сирії реалізація угоди відкладається.
В грудні 2012 р. чотири Як-130 замовила Білорусь.
Ці літаки були поставлені навесні 2015 р., в серпні-листопаді 2016 р. Білорусь
отримала другу партію Як-130 – теж чотири машини, а в січні 2019го – третю,
такої ж кількості. Літаки цього типу входять до складу однієї з ескадрилій
116-ї штурмової авіабази (Ліда, Гродненська обл.). Крім звичних навчальних
завдань, екіпажі білоруських Як-130 несуть чергування в системі ППО (озброєні
ракетами Р-73), а також відпрацьовують завдання нанесення ударів по наземних
цілях (у тому числі з використанням керованих авіабомб КАБ-500Кр). Один літак
розбився в травні 2021 р.
16 літаків Як-130 у 2015 р. отримав Бангладеш. Ними
укомплектували 21-шу і 105-ту АЕ. Зараз в строю лишається тільки 12 машин – три
втрачені у катастрофах в 2017 р. (у тому числі два, які зіткнулись в повітрі), а четверта - у травні 2024-го. На
початку 2017 р. почалось постачання таких машин до М’янми, яка замовила 20
Як-130. Шість машин надійшло у 2017 р., вісім – у 2019-му і шість – в грудні
2021-го. Усі вони служать в 1-й льотній школі.
Як-130 придбали і дві з трьох країн Індокитаю. Зокрема, В’єтнам у 2021-2022 рр. отримав 12 таких машин, які надійшли до 940-го навчального авіаполку. А до Лаосу на рубежі 2018-2019 рр. надійшло чотири Як-130. Є дані про замовлення цією країною ще шести літаків, але інформація про реалізацію цього контракту відсутня. Натомість один з поставлених літаків розбився під час навчального польоту 3 жовтня 2024 р. А 6 листопада 2024 р. першого Як-130 втратили ПС В’єтнаму.
Останнім за часом покупцем Як-130 є Іран.
Інформація про кількість придбаних літаків не публікувалась – вважається, що
Іран придбав 24 машини. Перші дві з них були помічені на початку вересня 2023
р. на авіабазі Ісфахан.
Характеристики |
Як-130 |
Розмах крила, м |
9,84 |
Довжина літака, м |
11,24 |
Висота літака, м |
4,76 |
Площа крила, кв. м |
23,5 |
Двигуни, кількість х тип |
2хАІ-222-25 |
Тяга двигуна, кгс |
2500 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
4600 6900 10 290 |
Максимальна швидкість поблизу землі,
км/год |
1060 |
Перегоночна дальність, км |
2000 |
Практична стеля, м |
12 500 |
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар