"Нєбо-У"

 

Антена радару "Нєбо-У"

Сьогодні бійці ЦСО «А» поцілили... ні, не пальцем у небо, а дроном у «Нєбо-У», точніше – одразу сімома дронами. На території тимчасово окупованого Стародубського полку вони знищили надзвичайно важливу і рідкісну ціль – трикоординатний радар далекої дії «Нєбо-У». Що ж це за агрегат?

 

«Нєбо-У» - це представник цілої родини РЛС метрового діапазону, розробка яких почалась ще за часів совдєпії. Метровий діапазон означає велику дальність дії, але й також – великі розміри антени – як ви бачите на фото. Власне, сама родина «Нєба» складається з двох гілок – для військ ППО і для частин ППО сухопутних військ. Останні мають менші і простіші антени, а відповідно – менший час розгортання/згортання. Але про них трохи згодом – спочатку про монструозні радари ППО.

 

Перший представник родини – радар 55Ж6 «Нєбо» - надходив на озброєння військ ППО СРСР з 1986 р. Він забезпечує виявлення цілі типу «винищувач» на відстані до 400 км, але це – на висоті 20 км; якщо ціль знижується до 500 м, дальність виявлення падає до 65 км.

 

Сьогоднішня жертва українських дронів – РЛС 55Ж6У «Нєбо-У» - удосконалений варіант, який виробляється Ніжєгородскім тєлєвізіонним заводом і постачається міністерству нападу шишкостану з 2006 р. (дата 1995 р., яка зустрічається в низці публікацій – це час виготовлення прототипа «Нєбо-У»). Ще кілька років тому він знаходився у виробництві – зокрема, у 2016 р. повідомлялось про передачу таких радарів військам Західного військового округу, а у 2017 – Центрального.

 


У станції застосована хрестоподібна фазована антенна решітка, горизонтальна частина якої є антеною віддалеміра, а вертикальна – антеною висотоміра. Сканування у горизонтальній площині проводиться завдяки механічному обертанню антенної системи, у вертикальній площині – завдяки внутрішньоімпульсному сканування висотомірним променем за вказівкою віддалеміра. Під час модернізації було збільшено зону визначення висоти та підвищено точність вимірювання координат, підвищено захищеність від активних завад, поліпшено характеристики електромагнітної сумісності, підвищено ефективність системи селекції рухомих цілей, збільшено надійність та знижено трудомісткість виготовлення у серійному виробництві, підвищено інформативність системи контролю. Крім того, зменшилась кількість транспортних одиниць: «Нєбо-У» потребує трьох напівпричепів, на яких транспортується антена, а крім того – апаратної кабіни, дизель-генератора і виносного пункту управління, який може розташовуватись на відстані до 1000 м від антени РЛС. Висота антена становить 43 м, а потужність РЛС в імпульсі – 500 кВт (середня – 5 кВт).

Процес розгортання антени "Нєбо-У"
 

Щодо дальності дії «Нєбо-У». 700 км, які фігурують у більшості новинних публікацій – це максимальна дальність виявлення великих цілей (наприклад, пасажирських літаків). Винищувач цей радар бачить на відстані до 400 км – але, знову ж, на великій висоті, 20 км. Якщо винищувач йде на висоті 10 км, то дальність виявлення падає до 310 км, 3 км – до 170 км, 500 м – до 65 км. Тобто, стверджувати, що «Нєбо-У» контролює повітряний простір над усією Україною – це, звичайно, перебільшення. Але дошкуляти нашій бойовій авіації у прифронтовій смузі цей радар може досить серйозно. При цьому «Нєбо-У» - не остання ланка в еволюції родини. З 2017 р. постачаються удосконалені радари «Нєбо-УМ», а з 2020-го – «Нєбо-Т»

Відео знищеної РЛС "Нєбо-СВУ"
 

Тепер про станції для ППО сухопутних військ. Радар 1Л13 «Нєбо-СВ», створений на базі 55Ж6, має менші розміри антени, трохи скромніші характеристики дальності дії, але головне – він не три-, а лише двокоординатний, тобто видає напрям і відстань до цілі. А от для визначення висоти потрібно спрягати «Нєбо-СВ» з окремим радіовисотоміром. Цей недолік усунули в станції 1Л119 «Нєбо-СВУ», яка стала трикоординатною. Ця станція використовується також у складі тридіапазонного комплексу 55Ж6М, який крім «Нєбо-У» включає радари сантиметрового і дециметрового діапазонів. «Нєбо-СВУ» вже ставала здобиччю наших воїнів – рік тому, 9 квітня 2023 р. було опубліковане відео, на якому видно потрощені антену і апаратну кабіну цього радару.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9?t=true

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М