Публікації

Кінець програми JLTV?

Зображення
  На початку 80-х років минулого століття фірма AM General створила HMMWV – легендарний «хамві», багатоцільовий армійський автомобіль, який у ЗС США замінив не лише джипи, але й тричвертітонники. За чотири десятиліття військової служби «хамві» відзначився в багатьох війнах, а в ЗС України такі машини експлуатуються вже чверть століття. При цьому конструкція HMMWV еволюціонувала – з’явившись як неброньована машина, він поступово все більше «обростав» бронею. Це диктувалось уроками воєн в Сомалі, Іраку, Афганістані – нелінійних конфліктів, де відсутня була чітка лінія фронту, і навіть в умовному тилу існувала постійна небезпека нападів партизан. Тож коли у 2006 році Пентагон ініціював програму створення заміни для «хамві», вона розглядалась вже як повноцінний (а не імпровізований) бронеавтомобіль.   Переможця конкурсу визначили аж в серпні 2015 року. Ним став автомобіль L-ATV ( Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle ) фірми Oshkosh . В ЗС США він відомий як Joint Li...

Чи є майбутнє у танків?

Зображення
  Затрофеєний українськими військами танк-черепаха. Червень 2024 р. Нинішня російсько-українська війна ініціювала справжню революцію у військовій справі, яка спонукає до переоцінки «старих» видів озброєння і традиційних методів ведення бойових дій. Класична бронетанкова наступальна операція — у тому вигляді, в якому вона розглядалася з часів Другої світової війни, — більше не гарантує успіху.   Поля боїв в Україні, насичені дронами, засобами РЕБ, ПТРК і мінними загородженнями, продемонстрували арміям усього світу уразливість звичної концепції «танкового прориву». Чи є майбутнє в танків? Це питання постає з усією гостротою, і відповіді на нього дають полярні – від «танки пора списати у брухт» до «танки себе ще покажуть!». Останню тезу обстоює військовий аналітик Джеролда МакВільямса (Університет Небраски, Омаха) у своїй статті (точніше, препринті), опублікованій у вересні. Стаття написана у формі тез, тож спробуємо розібратись послідовно.   Традиційні наступальні ...

Cobra-LAMV

Зображення
  Cobra-LAMV за порєбріком - таки не одиничний екземпляр. Ось фото ще однієї машини - з ОМОН "Авангард" ГУ росгвардії по гораду маССквє. Машина з тієї ж партії, що й "булатовська" - принаймні, камуфляж такий само. Вочевидь, у тридверному виконанні. І з туреллю-"короною" (оновлення від 04.11.2025) Вочевидь, недарма Україна в грудні 2023 р. запровадила санкції проти канадсько-еміратського (але з москальським душком - бо заснованого виходцем з лаптестану) виробника бронетехніки - фірми Streit Group. Кілька місяців тому на навчаннях карателів з росгвардії засвітились броньовані пікапи Spartan-SUT виробництва цієї фірми. І ось - ще один виріб, і теж у карателів: Cobra-LAMV з СОБР "Булат" ГУ росгвардії по маааССковскай області. Cobra-LAMV - легший від Spartan, він використовує шасі  Toyota Land Cruiser 200, а не  Ford F 550. Відомо два варіанти виконання кузова - тридверний і п'ятидверний. Але фото зроблене під таким ракурсом, що не зрозуміло, ...

ПК-400

Зображення
  Всі вже бачили це фото – перекинутого просто біля причалу корабельні плавучого крану? Це ПК-400 «Севастополь», замовлений окупантами підприємству «Севморзавод» в Севастополі. Плавкран перекинувся під час випробувань з підйому вантажу 200 т – тобто, лише половини від номінальної вантажопідйомності. Ось відео цього оверкіля: Інцидент викликав бурхливу реакцію за порєбріком – процитую в перекладі на людську мову:   «Ця ситуація є фінальною демонстрацією реальних можливостей «Севморзаводу» зробити щось путнє. Цей нещасний плавучий кран підприємство будувало цілих 8 років (просто вдумайтеся в цей термін), а в результаті — перекинуло його й потопило, так і не добудувавши. Окрім цього нещасного ПК-400, на «Севморзаводі» намагалися збудувати ще один важкий плавкран — ПК-700 «Григорій Просянкін», який так само не змогли добудувати вже за 7 років, тому були змушені буквально розпилювати його на частини, щоб водними шляхами доставити до Сєвєродвінська для добудови на потужностях ...

Довідник: HAL HTT-40

Зображення
  Прототип НТТ-40 Сьогодні, 24 жовтня 2015 р., піднявся в повітря перший серійний екземпляр індійського навчального літака НТТ-40. Нагода детальніше познайомитись з цією машиною і її непростою долею (ха, наче бувають індійські літаки з простою долею - див. "Теджас" :) )   Одномоторний турбогвинтовий навчальний літак HTT -40 ( Hindustan Turbo Trainer ), створений компанією Hindustan Aeronautics Limited . Програма створення національного навчального літака для заміни поршневого НРТ-32 «Діпак» розпочалася у 2011 р. як приватна ініціатива виробника – що, в принципі, незвично, оскільки виробник є державною компанією. Очікувалось, що потреби ПС Індії становитимуть 106 літаків. Однак командування індійських повітряних сил, яке у 2012 році віддало перевагу замовленню серійних швейцарських літаків Pilatus PC -7 Mk 2 , ціна яких була майже вдвічі нижчою. Проте постачання 75 «Пілатусів» не повністю задовольняло потреби у навчальних літаках. Тож військові повернулися до ідеї ...

Анадіс

Зображення
  109 років тому, 23 жовтня 1916 року, в Одесі вперше піднявся в повітря новий виріб фабрики аеропланів Артура Анатри - біплан "Анадіс". Він був з будований в габаритах „Анасаля”, але обладнаний V-подібним восьмициліндровим мотором „Іспано-Сюїза” (замість зіркоподібного дев'ятициліндрового "Сальмсона"). Біпланна коробка й хвостове оперення повністю повторювали аналогічні вузли „Анасаль”, а ось фюзеляж суттєво різнився - це був фанерний напівмонокок овального перерізу, аеродинамічно чистої форми, але досить важкий. Випробування йшли повільно, що викликало незадоволення замовника. 17 листопада 1916 р. конструктора Декана і льотчика-випробувача Робіне навіть звинуватили у саботажі. В червні наступного року випробування довелось взагалі зупинити через вихід з ладу двигуна (тріснуло одразу три поршні, а запасних не було). Контракт на постачання трьохсот „Анасалей” від 26 липня 1917 р. вже передбачав можливість обладнання частини літаків моторами „Іспано-Сюїза” заміст...

Новини пасажирського імпартазамєщєнія: Ту-324

Зображення
  Проєкт Ту-324, про спробу реанімації якого я писав в огляді півтора роки тому, суттєво наблизився до того, щоб почати доїти інвестора в промислових масштабах. Заснована 2022 р. компанія "Аурус-Аеро" (належить ООО "Газпром Тєх") підписала угоду з економічною зоною "Ульяновск" і міністерством промисловості Ульяновської області про реалізацію нового проєкту в галузі літакобудування - виробництва бізнес-джетів і пасажирських літаків місткістю 64 особи. Основю для пєрвага на раіссі бізнес-джета під торговою маркою Aurus стане проєкт Ту-324, а розроблятиме його сам "Газпром", який створить для цього конструкторське бюро. Невже інші способи відмивання грошей себе вичерпали? Кілька слів про Ту-324. Проєкт цей родом з ліхіх 90-х. 2003-го він брав участь в тендері "росавіакосмоса", але поступився проєкту RRJ (нині SSJ 100) з причини, яка зараз може видатись абсурдною: в Ту-324 була надто мала частка імпортних комплектуючих! Насправді, в такому...