Кінець програми JLTV?
На початку 80-х років минулого століття фірма AM General створила HMMWV – легендарний «хамві», багатоцільовий армійський
автомобіль, який у ЗС США замінив не лише джипи, але й тричвертітонники. За
чотири десятиліття військової служби «хамві» відзначився в багатьох війнах, а в
ЗС України такі машини експлуатуються вже чверть століття. При цьому
конструкція HMMWV еволюціонувала – з’явившись як неброньована машина, він поступово все
більше «обростав» бронею. Це диктувалось уроками воєн в Сомалі, Іраку,
Афганістані – нелінійних конфліктів, де відсутня була чітка лінія фронту, і навіть
в умовному тилу існувала постійна небезпека нападів партизан. Тож коли у 2006
році Пентагон ініціював програму створення заміни для «хамві», вона розглядалась
вже як повноцінний (а не імпровізований) бронеавтомобіль.
Переможця конкурсу визначили аж в серпні 2015 року. Ним
став автомобіль L-ATV (Light
Combat Tactical All-Terrain Vehicle) фірми Oshkosh. В ЗС США він відомий як Joint Light Tactical Vehicle (JLTV). Ну,
як вам сказати – Light... На тлі «Абрамса» чи «Бредлі» - воно, канєшно, лайт. Але важить JLTV понад
десять тонн. І двигун відповідний – 400 к.с., з коробкою-автоматом. При цьому вміщає
машина лише чотирьох осіб (і опціонально – п’ятого).
У 2016 році почався
серійний випуск, а до червня 2024-го фірма Oshkosh виготовила близько 23600 JLTV (з них 1600 на експорт). Потреба ж ЗС США у січні 2022 року оцінювалась
майже в 64 тисячі машин: 49 тисяч для армії, 12500 – для Корпусу морської
піхоти, 2000 – для Повітряних сил і 400 – для ВМС.
Ціна, щоправда, кусалась. Один JLTV обходився американській скарбниці у 370-400 тисяч доларів.
Пентагон шукав способів знизити цю суму. І вихід був знайдений – конкуренція!
Річ у тім, що права на JLTV належать не фірмі-розробнику, а Сполученим
Штатам. Тож у 2023 році нове замовлення (на 20682 JLTV і 9883 причепи) Пентагон видав не Oshkosh, а AM General. Розробник намагався протестувати, але безрезультатно. Ба більше –
міністерство оборони оголосило про намір повністю передати виробництво
автомобіля фірмі AM General. Остання мала з 2026 року постачати удосконалений варіант JLTV А2 з потужнішим на 15% двигуном, збільшеним корисним об’ємом
кузова, удосконаленою електичною системою, поліпшеним антикорозійним
покриттям... – усього десь 250 удосконалень. AM General серйозно інвестувала в новий проєкт, почавши спорудження нового виробничого
комплексу потужністю 15 JLTV на день. Але тут стались вибори...
Новий міністр оборони Піт Гегсет з ентузіазмом взявся за
реформи. Під ніж пішла ціла низка закупівельних програм – у тому числі і JLTV. Як альтернативу армії США пропонують машину М1301 Infantry
Squad
Vehicle –
суттєво дешевшу і учетверо легшу, але повнюстю позбавлену балістичного і
протимінного захисту...
За нинішніми планами випуск JLTV для армії США має завершитись у 2027 році. І з боку армійців протестів не чутно. Натомість бурчать марінз. Річ у тім, що в Корпусі морської піхоти ці машини використовуються не лише як транспорт загального призначення, але й як носії низки нових ключових для КМП систем озброєння – протикорабельного ракетного комплексу NMESIS і зенітного MADIS. Згортання виробництва для армії автоматично призведе до підвищеня вартості JLTV – а значить, марінз зможуть придбати менше автомобілів, бо про збільшення асигнувать говорити не доводиться. Певною надією для JLTV може стати експорт – ці машини користуються значним попитом. Але про експортні поставки JLTV треба буде розповісти окремо – там є цікаві варіанти...
Але все ще може підправити Конгрес - у США законодавці часто краще знають, що потрібно збройним силам, ніж Пентагон. В проєкті бюджету на 2026 р. закладене продовження закупівель JLTV - 345 млн. доларів на 863 машини для армії та 169 млн. - на 224 для КМП.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

Коментарі
Дописати коментар