Що впало під Казанню?
8 липня під Казанню на дачний кооператив впав, не
дотягнувши якийсь кілометр до аеродрому Борісоглєбскоє (заводського аеродрому
Казанського авіазаводу), черговий аналоховнєт запорєбрікового авіапрому –
важкий безпілотник «Альтіус-РУ». Що ж це за апарат?
«Альтіус» належить до БпЛА класу MALE (Medium Altitude Long Endurance), тобто середньовисотних з великою
тривалістю польоту. Історія його типова для багатьох аналоховнєтов: тривала розробка,
подолання численних проблем, не тільки технічних, але й організаційних, доведення
до стадії прототипів – і гальмування на цій стадії через необхідність імпортозаміщення
ключових агрегатів.
Отже, по порядку. Історія «Альтіуса»
почалась в жовтні 2011 р., коли казанське конструкторське бюро «Сокол»
перемогло в конкурсі міністерства нападу ри-фи на створення БпЛА злітною масою
5 тонн. КБ «Сокол», маловідоме в середовищі любителів авіації, виросло зі
студентського КБ спортивної авіації Казанського авіаційного інституту. За
совєтських часів воно займалось доволі специфічною тематикою – створенням безпілотних
мішеней, у тому числі на базі пілотованих літаків (М-19 на основі МіГ-19, М-21 –
МіГ-21). В 1990-х роках тут створили мішень «Дань», яка імітує крилату ракету «Томагавк».
Тобто, безпілотна тематика була практично рідною для «Сокола». У створенні БпЛА
класу MALE «Сокол» взаємодіяв з фірмою
«Транзас» - зараз це відома своїми роботами в галузі безпілотників «Група
Кронштадт». Науково-дослідна робота отримала шифр «Альтіус-М».
Модель майбутнього
безпілотника – високоплана з прямим крилом великого подовження, двома двигунами
в мотогондолах під крилом і V-подібним хвостовим оперенням – вперше була
продемонстрована в лютому 2013 р. Планер БпЛА майже повністю виготовлений з
композитів. Розмах крила становить 28,5 м, довжина фюзеляжу – 11,6 м. Безпілотник
(за заявами розробника) здатен перебувати в повітрі до 48 годин, здійснюючи
політ з крейсерською швидкістю 150-250 км/год.
Перший політ прототипа
нібито відбувся у 2016 р. – але жодного підтвердження тому немає. А ось арешт у
квітні 2018 р. гендиректора КБ ім. М.П Сімонова (так з 2014 р. називався «Сокол»)
за звинуваченням в розтраті 900 мільйонів ржублів – це доконаний факт. Уся ж
програма створення «Альтіуса» спочатку оцінювалась в один мільярд. Не дивно, що
після цього з’явились чутки про можливе закриття програми. Та все ж її вирішили
зберегти, передавши наприкінці 2018 р. іншому підряднику – «Уральскаму заводу
гражданскай авіаціі» (УЗГА).
20 серпня 2019 на сайті міністерства
нападу ри-фи з'явилося відео першого польоту БПЛА «Альтіус-У» у повністю
автоматичному режимі. Безпілотник здійснив зліт, протягом 32 хвилин виконував
маневри в небі, після чого здійснив посадку.
В серпні 2021 р. повідомили про перший
політ нового варіанту «Альтіус-РУ» зі стартовою масою 6-6,5 т і максимальною
масою навантаження до 2 т. У 2021-му з'явились
повідомлення про начебто укладання контракту на постачання першої партії БпЛА,
однак справа не зрушила. Причина – імпортні двигуни, дизелі RED A03T потужністю
500 к.с. Двигун цей виробляє німецька фірма RED Aircraft, власник якої – громадянин Німеччини російського
походження Владімір Райхлін – в серпні 2023 р. був ув’язнений на п’ять років.
Отримання цих двигунів стало неможливим. Імпортозамістити їх планується
багатостраждальними турбогвинтовими ВК-800, які досі не доведені до пуття.
В грудні 2021 р. міністерство нападу ри-фи заявило про «завершення»
випробувань «Альтіуса-РУ». Однак виробництво його не почалось. Ймовірно досі виготовили
лише три прототипи, один з яких, з бортовим номером «882», і розбився під
Казанню. В червні 2022 р. в запорєбріковій пресі з'явилась цікава стаття з
поясненням – чому «Альтіус-РУ» не використовується у війні проти України?
Причини називались дві – одна пропагандонська, а інша – цілком реальна. Перша: «Альтіус
– ето как Армата, только лєтающая, прімєнять такой сложний і пєрєдовой, нє
імєющій аналогов аппарат протів остатков украінской ПВО нє імєєт смисла».
Друга: для застосування на дальності понад 250 км потрібен спеціальний
супутниковий канал зв'язку, але він досі не створений.
Причина падіння «Альтіуса-РУ» під Казанню відома: його супутникова
система навігації була заглушена «невстановленими зовнішніми засобами РЕБ».
Безпілотник продовжив захід на посадку за інерційною навігаційною системою, яка
виявилась напрочуд «точною». Постає питання: а що буде з цими усіма
навігаційними наворотами в реальній бойовій обстановці? І особливої пікантності
надає цій історії те, що на «Альтіусі-РУ» встановлена БИНС-СП-2 – інерційна система на лазерних гіроскопах та
кварцевих акселерометрах, що створювалась спеціально для Су-57 (і
встанолюється на Су-30СМ, де імпортозамістила французьку систему).
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар