Гусенична вантажівка для української артилерії

 


19 вересня уряд Норвегії повідомив, що планує передати Україні 51 транспортер NM199. Що ж це за машини і чим вони можуть бути корисні?

 

Перш за все треба відзначити, що NM199 – це норвезьке позначення американської машини М548. Якщо коротко – це гусенична вантажівка на шасі бронетранспортера М113. На відміну від нього, М548 неброньована і не може плавати. Ходова ж частина повністю аналогічна М113, однаковою є і силова установка: шестициліндровий двотактний дизель «Дженерал Моторз» 6V53 потужністю 210 к.с. і триступінчата автоматична трансмісія «Аллісон» ТХ-100-1. На варіанті М548А3 встановлений потужніший двигун 6V53Т (275 к.с.) і чотириступінчата трансмісія Х-200-4, а також новий механізм повороту. За цими показниками М548А3 відповідає бронетранспортерові М113А3. У варіант М548А3 транспортери модернізувались з 1994 р. Однак норвезькі NM199 відповідають старішій версії М548А1 (відповідають БТР М113А2).

 


М548 має корпус, виготовлений з алюмінієвого сплаву, в передній частині якого знаходиться чотиримісна кабіна. Над нею може встановлюватись турель для 12,7-мм кулемета М2НВ. Вантажопідйомність машини – 5 тонн.

 

Первісним призначенням М548 була доставка боєприпасів для важких САУ і перевезення їхніх обслуг. Річ у тім, що 175-мм самохідна гармата М107 і 203,2-мм самохідна гаубиця М110 мали дуже обмежений возимий боєкомплект – лише два(!) снаряди, а в похідному положенні на них розташовувались тільки два члени обслуги (механік-водій і командир). Решту ж транспортували М548. Згодом транспортери пристосували для багатьох інших завдань. Наприклад, М548 використовувався як шасі зенітно-ракетних комплексів малої дальності «Чапарел» (США) і «Рапіра» (Велика Британія) та середньої дальності «Хок» (США). У В'єтнамі досі використовуються САУ на базі трофейних М548, озброєні трофейними ж 105-мм гаубицями М101А1.

 

В'єтнамська САУ на базі М548

Норвегія отримала 136 транспортерів М548 (NM199), 21 з яких переобладнали в ремонтно-евакуаційні машини NM84. NM199 використовувались, головно, в підрозділах артилерії для доставки боєприпасів до 155-мм САУ М109. Норвезькі транспортери (принаймні, частина з них) були обладнані гідравлічними маніпуляторами, які суттєво пришвидшують і полегшують вантажні операції. Для заміни NM199 у 2021 р. Норвегія замовила 44 транспортери ACSV G5 (чергова варіація на базі М113, створена німецькою фірмою «Фленсбургер Фарцойгбау»).

 

Ось так це виглядає на практиці: NM199, обладнаний маніпулятором, розвантажує боєприпаси на позиції САУ М109

Для чого ми зможемо використати півсотні NM199? Найбільш очевидне застосування – транспортери боєприпасів для артилерії. Машина, яка прохідністю не поступається гусеничній САУ, буде надзвичайно корисною під час осінньо-зимової кампанії. Можливі й інші варіанти застосування, але використання в артилерії – на мій погляд, найбільш очевидне і корисне.

 

Чи можна сподіватись на збільшення поставок М548 для ЗС України? Так. Близько двох сотень таких машин досі експлуатує італійська армія, є вони і в Іспанії, Канаді, Великій Британії та низці інших країн, не кажучи вже про США. Не скрізь М548 лишаються в строю, але на складах можна пошукати.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М