Довідник: HAL HTT-40
Сьогодні, 24 жовтня 2015 р., піднявся в повітря перший серійний екземпляр індійського навчального літака НТТ-40. Нагода детальніше познайомитись з цією машиною і її непростою долею (ха, наче бувають індійські літаки з простою долею - див. "Теджас" :) )
Одномоторний турбогвинтовий навчальний літак HTT-40 (Hindustan Turbo Trainer), створений компанією Hindustan Aeronautics Limited. Програма створення національного навчального літака для заміни поршневого
НРТ-32 «Діпак» розпочалася у 2011 р. як приватна ініціатива виробника – що, в
принципі, незвично, оскільки виробник є державною компанією. Очікувалось, що потреби
ПС Індії становитимуть 106 літаків. Однак командування індійських повітряних
сил, яке у 2012 році віддало перевагу замовленню серійних швейцарських літаків Pilatus PC-7 Mk 2, ціна яких була майже вдвічі нижчою. Проте постачання 75 «Пілатусів» не повністю задовольняло потреби у
навчальних літаках. Тож військові повернулися до ідеї придбання
вітчизняного літака HTT-40. Це відповідало політиці нового уряду, який, де
це було можливо, надавав перевагу закупівлі продукції національної промисловості.
28 лютого 2015 р. був оголошений новий закупівельний план, який передбачав
придбання 68 вітчизняних літаків НТТ-40 і 38 додаткових «Пілатусів». Однак придбанню
останніх завадила корупційна афера.
Компанія HAL спроєктувала досить сучасний турбогвинтовий літак
із двома місцями, розташованими тандемом, призначений для початкової льотної
підготовки, виконання фігур вищого пілотажу, польотів за приладами та нічних
польотів. У 2015 р. для НТТ-40 обрали американський турбогвинтовий двигун Honeywell Garrett TPE331-12B потужністю 1100
к.с. (для індійського літака його потужність обмежена до 950 к.с.).
Перший
прототип був завершений у лютому 2016 р., а його перший політ відбувся 31 травня того ж року. Другий прототип піднявся в повітря
19 травня 2017 р. Спочатку планувалось, що серійний випуск НТТ-40 почнеться вже 2020 р. Однак упровадження літака у серійне виробництво зіткнулося з низкою
проблем. Протягом тривалого часу літак не міг отримати необхідні сертифікати та
відповідати окремим вимогам військово-повітряних сил. Основною проблемою стали незадовільні штопорні
характеристики – досягти відповідності вимогам замовника вдалось лише у серпні
2021 р. 6 червня 2022 р. літак отримав сертифікат льотної придатності.
Суттєвою проблемою є відносно низька частка участі
індійської промисловості у виробництві цієї формально вітчизняної конструкції. Цей показник становить лише 56%, хоча
під час серійного виробництва він має поступово зрости до понад 60%. Це означає необхідність створення ланцюга постачання
критичних комплектуючих у співпраці з іноземними компаніями.
У 2022 р. ПС Індії замовили 70 літаків НТТ-40 з
опцією ще на 38. 24 жовтня 2025 р. піднявся в повітря перший серійний літак. Виробництво
організоване на двох заводах – у Насіку й Бангалорі. Темп випуску спочатку
становитиме 12 літаків на рік (10 у Насіку й лише 2 у Бангалорі) зі збільшенням
до 20 на рік (відповідно, 15 і 5). Виконання першого замовлення має завершитись
у 2029 р.
|
Характеристики |
НТТ-40 |
|
Розмах крила, м |
11 |
|
Довжина літака, м |
10,5 |
|
Висота літака, м |
3,4 |
|
Тип двигуна |
TPE331-12B |
|
Потужність двигуна, к.с. |
950 |
|
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
2000 2960 3040 |
|
Швидкість, км/год: - максимальна - крейсерська |
450 407 |
|
Дальність польоту, км |
1000 |
|
Практична стеля, м |
6000 |
|
Максимальна швидкопідйомність, м/с |
15,1 |
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783



Коментарі
Дописати коментар