Довідник: HAL Tejas
Про пакистанського замінника МіГ-21 я вже розповідав. Сьогодні - про індійського. Спойлер - це було довго і повільно. І в боях Tejas, на відміну від JF-17, ще участі не брав...
У довгостроковому плані переозброєння ПС Індії,
розробленому у 1981 р., обґрунтовувалась необхідності створення нового легкого
бойового літака LCA (Light Combat Aircraft), призначеного для
заміни мисливців МіГ-21. Передбачалось, що прототип мисливця здійснить перший
політ у 1990-1991 рр., у 1995 р. розпочати серійне виробництво, а до 2000 р.
індійські ПС мали отримати 230 таких літаків. LCA мав насамперед виконувати завдання ППО, удари по
наземних цілях розглядались як другорядне завдання. Машина повинна була мати
високу маневреність і нести найсучаснішу авіоніку та озброєння.
Створення нового літака доручили заснованому в
1984 р. Агентству авіаційних розробок ADA (Aeronautical Development Agency), а його виробництво – концерну HAL (Hindustan Aeronautics Limited). Як субпідрядники з розробки двигуна, БРЕО та
інших елементів залучили цілу низку індійських організацій та фірм, а консультаційну
підтримку надавали імениті зарубіжні концерни: німецький МВВ, французький
«Дассо», італійський «Аленіа», американський «Мартін Маріетта», британський
ВАе, шведський «Еріксон».
LCA створювався за аеродинамічною схемою «безхвостка»
з трикутним крилом. Механізація крила складається з носків, що відхиляються
уздовж усієї передньої кромки, і елевонів. Основні конструкційні матеріали
планера LCA – алюмінієві й титанові
сплави, а також вуглепластик. Частка композитних матеріалів в конструкції
планера сягає 45%. Завдяки широкому застосуванню композитів масу порожнього
літак вдалось знизити на 21% порівняно з цілком металевою конструкцією.
Вбудоване озброєння літака – 23-мм двоствольна
гармата ГШ-23 (220 снарядів). Підвісне озброєння загальною масою
Перший дослідний екземпляр обладнали американським
двигуном «Дженерал Електрік» F404-F2J3, а серійні машини мали отримати індійський ТРДДФ GTX-35VS «Кавері».
Розробку цього двигуна почалась у квітні 1989 р., однак досі його не довели до
працездатного стану. Цей факт, а також американське ембарго на постачання до
Індії озброєння і техніки військового призначення, яке діяло у 1998-2001 рр.,
мало не призвели до припинення програми LCA. Але в лютому 2004 р. вдалось відновити угоду про
постачання американських двигунів у варіанті F404-IN20.
Мисливці «Теджас» Мк.1 отримали ізраїльську РЛС EL/M-2032, «Теджас» Мк.1А – модифікацію радару EL/M-2052 з АФАР, розроблену спільно фахівцями «Елбіт»
і HAL, а «Теджас» Мк.2 – нову РЛС «Уттам» індійської
розробки. Загалом же з 35 основних компонентів БРЕО (крім РЛС) лише три є
імпортними: багатофункціональні індикатори фірм «Секстант» (Франція) і «Елбіт»
(Ізраїль), нашоломний приціл DASH («Елбіт») і прицільний
контейнер «Лайтенінг» (ізраїльської фірми «Рафаель»). На прототипах
встановлений також комплекс РЕБ ізраїльського виробництва, але серійні літаки
отримують індійський комплекс «Майяві». Літак обладнаний чотириканальною ЕДСУ.
Враховуючи складність програми LCA, затверджений у 1989 р. план передбачав виготовлення двох
літаків-демонстраторів технології, а тільки після цього – перехід до
будівництва прототипів. Будівництво демонстраторів затягнулось на десять років.
Перший політ демонстратора TD-1 відбувся лише
4 січня 2001 р.
4
травня 2003 р. літакові LCA офіційно
надали ім’я «Теджас» (Tejas – «Сяйво» на санскриті). В листопаді того ж року
почались льотні випробування прототипу PV-1, а у 2005-2006 рр. – PV-2 и PV-3. У 2009 і 2014 рр. на випробування вийшли машини PV-5 і PV-6 –
прототипи двомісного навчально-бойового варіанту. Упродовж 2007-2010 рр.
виготовили сім передсерійних машин (в одномісному варіанті).
В березні 2006 р. ПС Індії замовили 20 серійних мисливців
«Теджас» Мк.1 (в т.ч. 4 двомісних), а у грудні 2010 р. – ще одну таку ж партію.
В січні 2021 р. замовлено 83 літаки «Теджас» Мк.1А (в т.ч. 10 двомісних), а в
листопаді 2023 р. схвалено закупівлю ще 97 таких літаків. Перший серійний літак
розпочав льотні випробування 30 вересня 2014 р., а 17 січня наступного року був
офіційно переданий замовникові. До кінця 2023 р. ПС Індії отримали 32
одномісних «Теджас» Мк.1, які надійшли на озброєння 18-ї і 45-ї АЕ,
дислокованих на авіабазі Сулур, на півдні країни. Один з літаків 18-ї АЕ розбився
в березні 2024 р., що стало взагалі першою втратою «Теджаса» - включно з
прототипами.
В жовтні 2023 р. ПС отримали перший двомісний
літак «Теджас Трейнер». Наразі поставлені шість таких машин. Прототип «Теджас»
Мк.1А вперше піднявся в повітря 20 травня 2022 р.
Наступним варіантом має стати «Теджас» Мк.2,
обладнаний ТРДДФ F414-GE-INS6
тягою на форсажі 10 000 кгс (випускатиметься по ліцензії в Індії). Крім
того, «Теджас» Мк.2 матиме оновлене БРЕО і змінений планер (подовжений на
У 2003 р. уряд Індії ухвалив створення палубного
варіанту «Теджаса». Прототип такого варіанту NP-1 (двомісний)
розпочав випробування 27 квітня 2012 р., а 7 лютого 2015 р. вперше піднявся в
повітря одномісний NP-2. Третій прототип NP-5 (двомісний)
випробовується з 29 серпня 2023 р. 11 січня 2020 р. NP-2 здійснив
першу посадку на палубу авіаносця «Вікрамадітья». Однак, зрештою, міністерство
оборони Індії відмовилось від розвитку палубного варіанта «Теджаса» на користь
перспективного двомоторного мисливця TEDBF.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9







Коментарі
Дописати коментар