Довідник: HAL Tejas

Серійний «Теджас» Мк.1 з 18-ї АЕ


Про пакистанського замінника МіГ-21 я вже розповідав. Сьогодні - про індійського. Спойлер - це було довго і повільно. І в боях Tejas, на відміну від JF-17, ще участі не брав...

У довгостроковому плані переозброєння ПС Індії, розробленому у 1981 р., обґрунтовувалась необхідності створення нового легкого бойового літака LCA (Light Combat Aircraft), призначеного для заміни мисливців МіГ-21. Передбачалось, що прототип мисливця здійснить перший політ у 1990-1991 рр., у 1995 р. розпочати серійне виробництво, а до 2000 р. індійські ПС мали отримати 230 таких літаків. LCA мав насамперед виконувати завдання ППО, удари по наземних цілях розглядались як другорядне завдання. Машина повинна була мати високу маневреність і нести найсучаснішу авіоніку та озброєння.

Створення нового літака доручили заснованому в 1984 р. Агентству авіаційних розробок ADA (Aeronautical Development Agency), а його виробництво – концерну HAL (Hindustan Aeronautics Limited). Як субпідрядники з розробки двигуна, БРЕО та інших елементів залучили цілу низку індійських організацій та фірм, а консультаційну підтримку надавали імениті зарубіжні концерни: німецький МВВ, французький «Дассо», італійський «Аленіа», американський «Мартін Маріетта», британський ВАе, шведський «Еріксон».

LCA створювався за аеродинамічною схемою «безхвостка» з трикутним крилом. Механізація крила складається з носків, що відхиляються уздовж усієї передньої кромки, і елевонів. Основні конструкційні матеріали планера LCAалюмінієві й титанові сплави, а також вуглепластик. Частка композитних матеріалів в конструкції планера сягає 45%. Завдяки широкому застосуванню композитів масу порожнього літак вдалось знизити на 21% порівняно з цілком металевою конструкцією.

Вбудоване озброєння літака – 23-мм двоствольна гармата ГШ-23 (220 снарядів). Підвісне озброєння загальною масою 4000 кг розташовується на семи вузлах зовнішньої підвіски – підфюзеляжному і шести підкрильних. Для розміщення контейнера з апаратурою цілевказання або розвідки передбачений восьмий вузол підвіски під лівим повітрозабірником. До складу озброєння входять КР класу «повітря-повітря» «Астра», Р-73, Р-77, «повітря-поверхня» Х-59МЕ, Х-59МК, ПКР Х-31А, Х-35У, керовані та некеровані авіабомби. Можлива підвіска додаткових паливних баків – двох 1200-л під крилом і одного 800-л під фюзеляжем.

Перший дослідний екземпляр обладнали американським двигуном «Дженерал Електрік» F404-F2J3, а серійні машини мали отримати індійський ТРДДФ GTX-35VS «Кавері». Розробку цього двигуна почалась у квітні 1989 р., однак досі його не довели до працездатного стану. Цей факт, а також американське ембарго на постачання до Індії озброєння і техніки військового призначення, яке діяло у 1998-2001 рр., мало не призвели до припинення програми LCA. Але в лютому 2004 р. вдалось відновити угоду про постачання американських двигунів у варіанті F404-IN20.

"Теджас" Мк.1А

Мисливці «Теджас» Мк.1 отримали ізраїльську РЛС EL/M-2032, «Теджас» Мк.1А – модифікацію радару EL/M-2052 з АФАР, розроблену спільно фахівцями «Елбіт» і HAL, а «Теджас» Мк.2 – нову РЛС «Уттам» індійської розробки. Загалом же з 35 основних компонентів БРЕО (крім РЛС) лише три є імпортними: багатофункціональні індикатори фірм «Секстант» (Франція) і «Елбіт» (Ізраїль), нашоломний приціл DASH («Елбіт») і прицільний контейнер «Лайтенінг» (ізраїльської фірми «Рафаель»). На прототипах встановлений також комплекс РЕБ ізраїльського виробництва, але серійні літаки отримують індійський комплекс «Майяві». Літак обладнаний чотириканальною ЕДСУ.

Враховуючи складність програми LCA, затверджений у 1989 р. план передбачав виготовлення двох літаків-демонстраторів технології, а тільки після цього – перехід до будівництва прототипів. Будівництво демонстраторів затягнулось на десять років. Перший політ демонстратора TD-1 відбувся лише 4 січня 2001 р.

4 травня 2003 р. літакові LCA офіційно надали ім’я «Теджас» (Tejas «Сяйво» на санскриті). В листопаді того ж року почались льотні випробування прототипу PV-1, а у 2005-2006 рр. – PV-2 и PV-3. У 2009 і 2014 рр. на випробування вийшли машини PV-5 і PV-6 – прототипи двомісного навчально-бойового варіанту. Упродовж 2007-2010 рр. виготовили сім передсерійних машин (в одномісному варіанті).

«Теджас» Мк.1

В березні 2006 р. ПС Індії замовили 20 серійних мисливців «Теджас» Мк.1 (в т.ч. 4 двомісних), а у грудні 2010 р. – ще одну таку ж партію. В січні 2021 р. замовлено 83 літаки «Теджас» Мк.1А (в т.ч. 10 двомісних), а в листопаді 2023 р. схвалено закупівлю ще 97 таких літаків. Перший серійний літак розпочав льотні випробування 30 вересня 2014 р., а 17 січня наступного року був офіційно переданий замовникові. До кінця 2023 р. ПС Індії отримали 32 одномісних «Теджас» Мк.1, які надійшли на озброєння 18-ї і 45-ї АЕ, дислокованих на авіабазі Сулур, на півдні країни. Один з літаків 18-ї АЕ розбився в березні 2024 р., що стало взагалі першою втратою «Теджаса» - включно з прототипами.

В жовтні 2023 р. ПС отримали перший двомісний літак «Теджас Трейнер». Наразі поставлені шість таких машин. Прототип «Теджас» Мк.1А вперше піднявся в повітря 20 травня 2022 р.

Перший "Теджас" Мк.1А

Наступним варіантом має стати «Теджас» Мк.2, обладнаний ТРДДФ F414-GE-INS6 тягою на форсажі 10 000 кгс (випускатиметься по ліцензії в Індії). Крім того, «Теджас» Мк.2 матиме оновлене БРЕО і змінений планер (подовжений на 1 м фюзеляж, збільшену висоту кіля і площу крила, переднє горизонтальне оперення). Маса навантаження на зовнішній підвісці зросте до 6500 кг. Прототип «Теджас» Мк.2 ще не розпочав випробування.

Рендер "Теджасу" Мк.2

У 2003 р. уряд Індії ухвалив створення палубного варіанту «Теджаса». Прототип такого варіанту NP-1 (двомісний) розпочав випробування 27 квітня 2012 р., а 7 лютого 2015 р. вперше піднявся в повітря одномісний NP-2. Третій прототип NP-5 (двомісний) випробовується з 29 серпня 2023 р. 11 січня 2020 р. NP-2 здійснив першу посадку на палубу авіаносця «Вікрамадітья». Однак, зрештою, міністерство оборони Індії відмовилось від розвитку палубного варіанта «Теджаса» на користь перспективного двомоторного мисливця TEDBF.

Прототип NP-2 на палубі авіаносця "Вікрамадітья"

Оновлення від 18.08.2025

Оскільки проблеми з постачанням американських двигунів GE F404 для легкого бойового літака Tejas Mk1A почали зменшуватися, ПС Індії оголосили, що планують до кінця 2026 року ввести в стрій три ескадрильї цих літаків.

Перша частина — 3-тя ескадрилья Cobras, що базується на авіабазі Нал у місті Біканер (Раджастхан), вже переходить із МіГ-21 Bison на Tejas Mk1A. Друга ескадрилья також планується в Раджастхані, ймовірно, поблизу західного кордону. Третя буде розміщена на авіабазі Срінагар (Джамму та Кашмір), імовірно, це буде 51-ша ескадрилья Sword Arms. Четвертою можливою локацією є авіабаза Налія (Гуджарат), де вже базується 18-та ескадрилья Flying Bullets, яка експлуатує літаки Tejas LCA Mk1 та LCA-T Mk1.

Як я вже згадував вище, ПС Індії планують загалом придбати 180 літаків Tejas Mk1AHindustan Aeronautics Limited (HAL) розширює виробничі потужності: з приблизно 16 літаків на рік до 24 у 2026–27 роках, з перспективою 30 літаків на рік до 2030 року. Це нарощування має забезпечити виконання контрактів у встановлені терміни.

Теоретично 180 замовлених літаків Tejas Mk1A має вистачити на десять ескадрилей. Та враховуючи високу аварійність, притаманну ПС Індії, я б на це не розраховував...



 


Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783  


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Війна очима наших ворогів: революція на полі бою

Війна очима нашого ворога: роль легких гаубиць на полі бою

Війна очима наших ворогів: українські діпстрайки і протидія ним