Мі-28Н

 


1 квітня в Луганські обл. був збитий черговий м-скальский гелікоптер. Подія, здавалося б, цілком рядова, якби не два чинники. По-перше, ймовірно це було першим успішним застосуванням нашими бійцями ПЗРК «Старстрік», а по-друге – це перше підтверджене знищення в повітрі бойового вертольота Мі-28Н. На відміну від «колеги» Ка-52, який частенько мелькає в українському небі і регулярно збивається нашою ППО, Мі-28Н фігурував лише в одному-двох епізодах на самому початку повномасштабного втогнення козломордих. Пізніше два таких вертольота стали «героями» однієї з серій документального серіалу «Чорнобаївка» - поряд з іншими пошкодженими гелікоптерами, їх тягли вантажівками в Крим. І ось десь тижні два, як Мі-28Н почали частіше мелькати над Донбасом. Один з них і домелькався 1 квітня...

Що ж це за «аналоховнєт» і чому він так неохоче вводится м-скалями в бій? Спробуємо розібратись. Так само, як і Ка-52, Мі-28 створювався на конкурс на новий бойовий вертоліт для заміни Мі-24. Про цей конкурс я вже згадував у розповіді про Ка-52, нагадаю лише, що замість єдиного вертольота м-скалі взяли на озброєння одразу три: Ка-52, Мі-28Н і Мі-35М. А щодо часових параметрів – назву лише дві дати: грудень 1976 р. – оголошення конкурсу; січень 2008 р. – постачання перших серійних Мі-28Н. Тобто, процес створення цього гелікоптера зайняв понад 30 років! За цей час довелось радикально перепроєктувати комплекс бортового радіоелектронного обладнання (БРЕО), замінити головний редуктор і внести ще цілий ряд змін. Зрозуміло, власними силами м-скалі не справились. Вгадайте, хто проєктував і постачав для Мі-28 радіопаратуру наведення ракет (її антена знаходиться в характерному довгому «носі»)? Та-даммм! Львівський державний завод «ЛОРТА»... А двигуни? Запорізьке об’єднання «Мотор-Січ»... Щоправда, з горем, з бідою, але козломорді спромоглись локалізувати виробництво цих комплектуючих у себе.

Конструктори Мі-28, без сумніву, надихались американським «Апачем»: м-скальський вертоліт вийшов дуже схожим на заокеанський прототип. От тільки... в півтора рази важчим. Ну, ви ж пам’ятаєте, що радянські мікросхеми – найбільші у світі?

Випускає Мі-28Н завод «Роствертол» в Ростові-на-Дону, а постачаються вони, головним чином, в полки і бригади в європейській частині шишкостану. Першими їх отримали 487-й полк в Будьонновську і 55-й в Кореновську (Південний ВО). У 2014-му, після окупації Криму, кілька Мі-28Н передали в 39-й полк у Джанкої. Пізніше такі вертольоти отримала 15-та бригада в Острові (Псковська обл.) і 549-й полк під Санкт-Петербургом – обидві частини належать до Західного ВО. На їх комплекутвання пішли Мі-28Н першої партії (97 штук).

Ті з читачів, хто ще застав совдєпію, пам’ятають різницю між товарами для внутрішнього споживання і для експорту. Ті ж самі «експортні жигулі» були мрією советського автолюбителя. Така ж ситуація складалась і з Мі-28: експортний варіант Мі-28НЕ для Алжиру був значно кращий, ніж скрєпний Мі-28Н. По-перше, в кабіні оператора встановили другий комплект органів управління. Тепер в разі поранення пілота він міг взяти управління на себе, а, крім того, спрощувалось освоєння вертольота молодими пілотами (інструктор займав місце оператора і в разі потреби міг підстрахувати курсанта). Цікаво, що на старому Мі-24 було подвійне управління, а ось на Мі-28 від нього відмовились. Крім того, експортний варіант на додачу до оптико-електронної станції отримав ще й радар міліметрового діапазону. М-скалі сказали: «Ні фіга собі! Ми теж хочемо!!!», і у 2016 р. замовили 24 вертольоти Мі-28УБ з подвійним управлінням і радаром. Тобто, в рашкостані РЛС спочатку з’явилась на навчально-бойовому варіанті, а бойові Мі-28Н її не мають.

У 2019-2020 рр. ваздушна-касмічєскіє сіли отримали вісім передсерійних вертольотів Мі-28НМ. Вони зовні відрізняються відсутністю «носа» зі антеною станції наведенні ракет, оскільки замість ракет «Атака-ВН» з радіокомандним наведенням озброюються ПТКР «Атака-ВМ» з лазерним наведенням. Виробництво цього варіанту триває.

Отже, чому ж Мі-28Н нечасто з’являються в українському небі? Річ у тім, що цей «аналоховнєт» відзначається унікальною навіть для іздєлій козломордих мастєрових ненадійністю. Головні його слабкі місця – це БРЕО і головний редуктор. Через їхні численні поломки частка справних Мі-28Н в ескадрильях коливається в межах 40% - а прийнятним вважається показник хоча б 60-70%...

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"