Т-90М

 

Учора, 4 травня, в мережі з’явились фото чергової купи горілого шишкостанського залізяччя. Здавалося б, нічого дивного – та у цьому брухті вгадувались обриси нового «аналоховнєта» - танка Т-90М «Прорив». Такі бойові машини вперше були помічені на Харківщині лише тиждень тому – і вже встигли відчути на собі міць українських ударів. Що ж це за «Прорив» вартістю п’ять мільйонів доларів за штуку?

По суті, Т-90М – це чергова спроба модернізувати Т-72 (нагадаємо, що цей танк – це спрощений, «мобілізаційний» варіант українського Т-64). Поява «Прорива» зумовлювалась відставанням (а, швидше за все, - крахом) програми створення «вундерваффе» під назвою Т-14 «Армата». Проєктування Т-90М велось з початку 2010-х років, а публіці цей танк вперше продемонстрували 2018 р. Від Т-90А він суттєво відрізняється навіть зовні – на «Прориві» встановлена нова башта з кормовою нішею, як на західних танках. В ніші розташували частину боєкомплекту до гармати. Але автомат заряджання залишився попередньої конструкції і особисто мені незрозуміло – як екіпаж в бойових умовах має поповнювати автомат заряджання снарядами з кормової ніші, бо для цього треба вийти назовні танка... Крім того, Т-90М, нарешті, отримав дистанційно керовану кулеметну установку на башті. Нагадаємо, що на Т-64 така установка використовувалась з самого початку виробництва, а усі Т-72 і Т-90 досі мали примітивні відкриті турелі. Встановлена нова гармата 2А46М-5, а замість динамічного захисту «Контакт-5» встановлений новий «Релікт». Він переважає попередника за своїми характеристиками, однак поступається, наприклад, українському динамічному захисту «Ніж». Останній знижує характеристики бронебійних підкаліберних снарядів на величину до 90%, а «Релікт» - лише до 50%.

Система управління вогнем Т-90М побудована на основі системи «Калина», яка розробляється для «Армати», але має слабші параметри.

Т-90М вперше в історії м-скальського танкобудування отрима «павер-пак» - тобто, змонтовані в одному блоці двигун і коробку передач (автоматичну на відміну від механічної, яка встановлювалась на усіх попередніх м-скальських танків). Принагідно зауважимо, що на західних танках «павер-паки» використовуються вже майже півстоліття...

Сам двигун В-92С2 – це чергова реінкарнація безсмертного В-2 від харківської «тридцятьчетвірки». Завдяки форсуванню його потужність довели до 1130 к.с., але цього не вистачає: за питомою потужністю Т-90М поступається, наприклад «Леопарду-2А5» - а цей танк в рашці завжди критикували за надмірну масу і надто низьку питому потужність...

Словом, «Прорив» у козломордих вийшов такий собі... Але «за нєімєнієм лучшего» міністерство оборони рашки підписало три контракти на закупівлю Т-90М – загалом на 160 танків. Однак лише десять з них – це машини нового випуску, а решта – модернізація Т-90А. Планувалось, що постачання почнеться вже у 2018 р., але перша партія Т-90М (десять машин) лише у квітні 2020 р. надійшла в танковий батальойн 1-го МСП 2-ї Таманської МСД. В листопаді цей підрозділ отримав ще 10 танків, і тоді ж приблизно така ж партія надійшла в Казанське танкове училище. В березні 2021-го перші вісім Т-90М отримав танковий батальйон 27-ї ОМСБр (ця бригада, так само, як і Таманська дивізія, входить до 1-ї гвардійської танкової армії Західного ВО). Загалом в першому півріччі 2021 р. Уралвагонзавод поставив 26 Т-90М. Ймовірно, усі вони надійшли в 27-му ОМСБр.

Всього станом на початок 2022 р. армія шишкостану мала 65 (за іншими даними – аж 67) танків Т-90М. Єдиним повністю укомплектованим цими машинами підрозділом був, очевидно танковий батальйон 27-ї ОМСБр (за штатом – 40 танків). Вже в середині лютого його Т-90М прибули в Касторну (Бєлгородська обл.), але аж до кінця квітня на фронті помічені не були.

Т-90М активно піарять на міжнародних ринках, зацікавились ним індуси та єгиптяни. Однак після втрат, зазнаних цим «аналоховнєтом» в Україні, потенційні замовники муситимуть добре подумати перш, ніж купувати цей непотріб...


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"