Т-90М
Учора, 4 травня,
в мережі з’явились фото чергової купи горілого шишкостанського залізяччя.
Здавалося б, нічого дивного – та у цьому брухті вгадувались обриси нового
«аналоховнєта» - танка Т-90М «Прорив». Такі бойові машини вперше були помічені
на Харківщині лише тиждень тому – і вже встигли відчути на собі міць
українських ударів. Що ж це за «Прорив» вартістю п’ять мільйонів доларів за
штуку?
По суті, Т-90М –
це чергова спроба модернізувати Т-72 (нагадаємо, що цей танк – це спрощений,
«мобілізаційний» варіант українського Т-64). Поява «Прорива» зумовлювалась
відставанням (а, швидше за все, - крахом) програми створення «вундерваффе» під
назвою Т-14 «Армата». Проєктування Т-90М велось з початку 2010-х років, а
публіці цей танк вперше продемонстрували 2018 р. Від Т-90А він суттєво
відрізняється навіть зовні – на «Прориві» встановлена нова башта з кормовою
нішею, як на західних танках. В ніші розташували частину боєкомплекту до
гармати. Але автомат заряджання залишився попередньої конструкції і особисто
мені незрозуміло – як екіпаж в бойових умовах має поповнювати автомат
заряджання снарядами з кормової ніші, бо для цього треба вийти назовні танка...
Крім того, Т-90М, нарешті, отримав дистанційно керовану кулеметну установку на
башті. Нагадаємо, що на Т-64 така установка використовувалась з самого початку
виробництва, а усі Т-72 і Т-90 досі мали примітивні відкриті турелі.
Встановлена нова гармата 2А46М-5, а замість динамічного захисту «Контакт-5»
встановлений новий «Релікт». Він переважає попередника за своїми характеристиками,
однак поступається, наприклад, українському динамічному захисту «Ніж». Останній
знижує характеристики бронебійних підкаліберних снарядів на величину до 90%, а
«Релікт» - лише до 50%.
Система
управління вогнем Т-90М побудована на основі системи «Калина», яка
розробляється для «Армати», але має слабші параметри.
Т-90М вперше в
історії м-скальського танкобудування отрима «павер-пак» - тобто, змонтовані в
одному блоці двигун і коробку передач (автоматичну на відміну від механічної,
яка встановлювалась на усіх попередніх м-скальських танків). Принагідно
зауважимо, що на західних танках «павер-паки» використовуються вже майже
півстоліття...
Сам двигун В-92С2
– це чергова реінкарнація безсмертного В-2 від харківської «тридцятьчетвірки».
Завдяки форсуванню його потужність довели до 1130 к.с., але цього не вистачає: за питомою потужністю Т-90М поступається,
наприклад «Леопарду-2А5» - а цей танк в рашці завжди критикували за надмірну
масу і надто низьку питому потужність...
Словом, «Прорив» у козломордих вийшов такий собі... Але
«за нєімєнієм лучшего» міністерство
оборони рашки підписало три контракти на закупівлю Т-90М – загалом на 160
танків. Однак лише десять з них – це машини нового випуску, а решта –
модернізація Т-90А. Планувалось, що постачання почнеться вже у 2018 р., але
перша партія Т-90М (десять машин) лише у квітні 2020 р. надійшла в танковий
батальойн 1-го МСП 2-ї Таманської МСД. В листопаді цей підрозділ отримав ще 10
танків, і тоді ж приблизно така ж партія надійшла в Казанське танкове училище.
В березні 2021-го перші вісім Т-90М отримав танковий батальйон 27-ї ОМСБр (ця
бригада, так само, як і Таманська дивізія, входить до 1-ї гвардійської танкової
армії Західного ВО). Загалом в першому півріччі 2021 р. Уралвагонзавод поставив
26 Т-90М. Ймовірно, усі вони надійшли в 27-му ОМСБр.
Всього станом на
початок 2022 р. армія шишкостану мала 65 (за іншими даними – аж 67) танків
Т-90М. Єдиним повністю укомплектованим цими машинами підрозділом був, очевидно
танковий батальйон 27-ї ОМСБр (за штатом – 40 танків). Вже в середині лютого
його Т-90М прибули в Касторну (Бєлгородська обл.), але аж до кінця квітня на
фронті помічені не були.
Т-90М активно піарять на міжнародних ринках, зацікавились
ним індуси та єгиптяни. Однак після втрат, зазнаних цим «аналоховнєтом» в
Україні, потенційні замовники муситимуть добре подумати перш, ніж купувати цей
непотріб...
Коментарі
Дописати коментар