F-35 аналогової епохи
Сьогодні в нашому довіднику - ікона доби, легендарний "Фантом", літак, який цілком можна назвати "F-35 аналогової доби". А що, все сходиться - і Joint, i Strike, i Fighter :)
Тяга двигунів "Фантома" F-4E, як безфорсажна, так і форсована, така ж, як у F/A-18C і трохи більша, ніж у "Рафаля". "Фантом" десь на 3,5 тонни важчий і від "Хорнета", і від "Рафаля", але водночас суттєво швидший - дається взнаки краще відношення тяги до аеродинамічного опору.
Двомісний двомоторний важкий винищувач, один із
символів війни у В’єтнамі, зараз перебуває на схилку своєї кар’єри. Спочатку
«Фантом ІІ» задумувався як палубний винищувач для авіації ВМС (варіант F-4B та вдосконалені
модифікації F-4J/N/S), але згодом він
став одним з основних бойових літаків ВПС США (у варіантах F-4C/D/E). Поряд з
винищувальними модифікаціями, виготовлятись літаки-розвідники (RF-4B/C/E) та літаки
придушення ППО (F-4G). Зараз «Фантом ІІ» уже знятий з озброєння як ВПС, так і морської авіації
США, але продовжує експлуатуватись в низці країн.
Найбільш масовою серійною модифікацією став
варіант F-4E – винищувач завоювання панування в повітрі, розробка якого була
санкціонована у 1965 р. Робота велась дуже швидко – вже 7 серпня 1965 р.
піднявся в повітря перший прототип YF-4E, перероблений з прототипу літака-розвідника YRF-
Від ранніх модифікацій «Фантом ІІ» літак F-4E відрізняється
двигунами, бортовим обладнанням та озброєнням, планер же зазнав мінімальних
змін. F-4E першим з родини отримав вбудоване гарматне озброєння
– 20-мм шестиствольну гармату М61А1 «Вулкан» із боєкомплектом 639 набоїв.
Силова установка складається з двох форсованих ТРД «Дженерал Електрік» J79-GE-17 тягою на максимальному режимі/форсажі 5325/8095 кгс. РЛС AN/APQ-120, на відміну від радарів, що встановлювались на попередніх варіантах «Фантому
ІІ», виготовлена на напівпровідниковій елементній базі. Завдяки цьому зросла
надійність станції та суттєво спростилось її технічне обслуговування. Комплекс
РЕБ спочатку складався з пристрою попередження про радіолокаційне опромінення AN/APR-36 і станції
сповіщення про ракетну атаку AN/APR-37. З 1029-го серійного літака замість цих двох пристроїв встановлювалась нова цифрова станція РЕБ AN/ALR-46. Додатково у підвісному контейнері літак може
станцію активних перешкод AN/ALQ-131
або AN/ALQ-184. З 1972 р.
літаки отримали нову навігаційну систему з інтегрованим цифровим обчислювачем AN/ARN-101. Приблизно у той же час на F-4E почали встановлювати телекамеру AN/ASX-1, зображення з якої виводилось на кінескоп у кабіні оператора. Телекамера
дозволяла ідентифікувати цілі на відстані до
Основним озброєнням класу «повітря-повітря» для F-4E (як і для інших
модифікацій «Фантома ІІ») є КР середньої дальності АІМ-7 «Спарроу» з
напівактивною радіолокаційною ГСН. Чотири такі ракети підвішуються у
напівсхованому положенні у спеціальних нішах під фюзеляжем. Їх доповнюють
ракети ближнього бою АІМ-9 «Сайдвіндер», обладнані інфрачервоними ГСН. Крім
того, літак міг нести ПРР AGM-45 «Шрайк» і AGM-78 «Стандарт», КР класу «повітря-поверхня» AGM-12 «Буллпап», авіабомби, ПУ НАР, гарматні
контейнери, а також ППБ загальною масою до
Значного розповсюдження набули розвідувальні
варіанти «Фантома ІІ». ВПС США до початку 1990-х років експлуатували варіант RF-
RF-4E відрізняється від
винищувача F-4E відсутністю радара та вбудованої гармати. У фюзеляжі літака обладнано три
відсіки для фотоапаратури, в яких в різних комбінаціях встановлювались АФА
типів KS-72, KS-87, KA-55, KA-56, KC-1, TS-11. На відміну від
попередніх розвідувальних варіантів, на RF-4E встановлено систему
проявлення фотоплівок на облавку літака (касети з проявленою плівкою скидались
на парашуті). Однак ця система зайняла місце у фюзеляжі, де на RF-4С встановлювався радар бічного огляду. Тому RF-4E обладнувався РЛС бічного огляду AN/UPD-9 у підвісному контейнері. Дальність дії
такої станції складає близько
У ВМС США остання бойова ескадрилья позбулась
своїх «Фантомів ІІ» у 1992 р., у ВПС найдовше (до 1997 р.) експлуатувала F-4E 20-та винищувальна
ескадрилья, яка забезпечувала підготовку екіпажів «Фантомів ІІ» для Німеччини.
До грудня 2016 р. ВПС США використовували дистанційно керовані літаки-мішені QF-4E.
Завершилась служба «Фантомів ІІ» в Ізраїлі –
найбільшому зарубіжному експлуатанті таких літаків (отримав загалом 274 F-4E та 14 RF-4E). Не залишилось їх в
строю у Великобританії (яка експлуатувала 15 F-4J, 50 F-4K і 116 F4M), Австралії (дуже
недовго використовувала 24 F-4E) та Іспанії (отримала 40 F-4С і 18 RF-4С; винищувачі списані у 1988 р.,
розвідники – у 2002 р.).
Досить довго служили «Фантоми ІІ» у Німеччині. ФРН
отримала загалом 88 розвідників RF-4E та 175 винищувачів F-
F-
F-
Також завершилась кар’єра «Фантомів ІІ» в Японії.
Ця країна отримала 140 винищувачів F-4EJ і 14 розвідників RF-4EJ. Із США були поставлені усі розвідники, але тільки два винищувачі, а решту
138 машин склала за американською ліцензією фірма «Міцубісі» з 1972 до 1981 р.
Останній F-4EJ був випущений 20 травня 1981 р.; він став останнім виготовленим у світі
«Фантомом ІІ».
Японські F-4EJ були оптимізовані для вирішення завдань ППО – на
них не встановлювалось обладнання для бомбометання. Озброєння складалось з КР
"повітря-повітря" AIM-7E і AIM-9D/L. Бортове обладнання F-4EJ включало низку
елементів японського виробництва, зокрема, станцію РЕБ J/APR-2 та приймач системи ППО BADGE J/APR-760, який забезпечував наведення винищувачів за
командами із землі.
Літаками F-4EJ озброїли шість винищувальних ескадрилей.
Розвідниками RF-4EJ, що надійшли із США у 1974-1975 рр., укомплектували 501-шу АЕ.
Винищувачі F-4EJ в середині 1980-х рр. пройшли доопрацювання з метою забезпечення виконання ударних завдань – вони отримали бомбові приціли вітчизняного виробництва. Також на літаки встановили системи для дозаправки паливом в повітрі (до цього японські машини були єдиними «Фантомами ІІ», на яких ці системи не встановлювались). А з 1989 р. почалась реалізація програми глибокої модернізації "Фантомів" ІІ до рівня F-4EJKai. Літаки отримали РЛС AN/APG-66J, здатну виявляти цілі на тлі землі, бортовий комп’ютер японського виробництва, новий попереджувальний приймач J/APR-6, ширококутний ІЛС і нову ІНС. До складу озброєння увійшли японські ПКР ASM-1 і КАБ з тепловізійною системою наведення. Загалом модернізацію пройшли 96 F-4EJ. 17 винищувачів наприкінці 1990-х рр. дообладнали для використання як розвідники. Їх пристосували для підвіски на під фюзеляжному вузлі розвідувальних контейнерів.
Станом на 2016 р. в строю ВПС Японії лишалось ще
близько 40 літаків F-4EJ, зосереджених у 301-й та 302-й ескадрильях (7-ме крило). В 501-й АЕ
продовжувалась експлуатація літаків RF-4EJ та адаптованих для вирішення розвідувальних
завдань машин F-4EJ (в строю залишалось 12 літаків-розвідників обох модифікацій). Усі частини,
озброєні «Фантомами ІІ», дислоковані на авіабазі Хякурі. У березні 2020 р.
зняли з озброєння літаки-розвідники, а в грудні того ж року позбулась своїх
«Фантомів ІІ» остання стройова ескадрилья – 301-ша винищувальна. Кілька літаків
ще лишалось у Випробувальному авіакрилі, але й їх списали в березні 2021 р.
У 2020 р. списали свої останні «Фантоми ІІ» ВПС
Єгипту. Наприкінці 1979 р. цій країні США передали 35 літаків F-4E. Ними озброїли 76-ту
та 78-му АЕ 222-ї винищувальної авіабригади (аеродром Каїр-Західний). У 1988 р.
американці передали ще сім «Фантомів ІІ», а у 1990-х рр. – ще три. За увесь час
експлуатації єгипетські F-4E суттєвої модернізації не проходили.
Станом на початок 2022 р. літаки «Фантом ІІ»
продовжували експлуатуватись у ВПС чотирьох країн: Греції, Туреччини, Ірану та
Республіки Корея.
Греція отримала перші з 36-ти замовлених літаків F-4Е у квітні 1974 р. Ними озброїли дві ескадрильї:
338-му «Арес» і 339-ту «Аякс» (обидві входили до 117-го крила на авіабазі
Андравіда). Уже в липні того ж року грецькі «Фантоми ІІ» пройшли бойове
хрещення під час конфлікту з Туреччиною через Кіпр. F-4Е діяли як винищувачі супроводу, прикриваючи ударні літаки F-5А. У 1978 р. із США надійшло ще 20 F-4Е (ними озброїли 337-му АЕ «Фантасма» у 110-му
крилі на авіабазі Ларісса). У 1991 р. Греція додатково отримала зі США 28 таких
же літаків, але вживаних. Вісім літаків-розвідників RF-4E, поставлених у 1978-1979 рр., надійшли в
348-му ескадрилью (авіабаза Ларісса). З 29 RF-4E, переданих Німеччиною у 1993-1994 рр., 20
машин ввели в стрій, а решту розібрали на запчастини.
36 F-4E з числа тих, що надійшли у 1970-х рр.,
упродовж 1999-2003 рр. пройшли модернізацію за програмою «Піс Ікарус 2000». За
взірець при цьому взяли програму модернізації німецьких F-
Модернізованими F-4Е озброїли 338-му і 339-ту ескадрильї. Станом на кінець 2016 р. в строю
лишалось 33 таких літаки. Літаки ж 337-ї АЕ пройшли у свій час ремонт без
модернізації, і вже у 2010 р. їх зняли з озброєння. Розвідники RF-4E служили у 348-й АЕ;
їх списали у травні 2017 р. Модернізовані F-4Е планувалось зняти з озброєння у 2020 р., але станом на початок 2022 р.
ці літаки ще експлуатувала 338-ма ескадрилья.
В серпні 1974 р. почалось постачання F-4E Туреччині. Ця країна замовила 40 таких літаків, однак після передачі 22-х
машин виконання контракту було призупинене через санкції, запроваджені США у
відповідь на турецьку агресію проти Кіпру. Решту 18 F-4E були отримані лише в 1979 р. Тоді ж
надійшло і 32 "Фантоми" ІІ другої замовленої партії. Літаками F-4E озброїли чотири
ескадрильї: 111-ту і 112-ту в Ескішехирі та 171-шу і 172-гу в Ерхачі.
Надходження упродовж 1981-1987 рр. 70 колишніх американських F-4E дозволило
переозброїти 173-тю (навчально-бойову) ескадрилью в Ерхачі, а також 131-шу і
132-гу АЕ на авіабазі Кон’я. Остання партія (40 F-4E), поставлена із США у 1991 р., була
використана для доукомплектування існуючих частин. Таким чином, Туреччина
отримала загалом 182 літаки F-4E. Їх доповнили 54 розвідники RF-4E. Вісім з них у 1978-1979 рр. надійшли зі США. Ними
озброїли 113-ту АЕ (Ескішехір). З 46-ти RF-4E, переданих Німеччиною у 1992-1994 рр., 14
розібрали на запчастини, а решта поповнила 113-ту ескадрилью і замінила
винищувачі F-4E у 173-й АЕ.
У 1995 р. Туреччина уклала з ізраїльською фірмою
ІАІ угоду про модернізацію 54 літаків F-4E. Програма отримала назву «Термінатор 2020»,
оскільки модернізовані «Фантоми ІІ» мали лишатись на озброєнні ВПС Туреччини до
2020 р. Модернізація була здійснена упродовж 2000-2003 рр., причому 26 літаків
пройшли її в Ізраїлі, а решту – в Туреччині. Винищувачі отримали нові РЛС EL/M-2032, новий комплекс
РЕБ у складі попереджувального приймача SPS-1000, контейнерної станції активних перешкод EL/L-8222 та пристроїв для відстрілу дипольних
відбивачів і ІЧ пасток турецького виробництва «Аселсан» AN/ALQ-178(V)3. Значно розширений арсенал високоточної зброї
класу «повітря-поверхня»: до його складу увійшли важкі КР AGM-142 і легші AGM-65B та AGM-65G, а також керовані авіабомби GBU-8, GBU-10 і GBU-12. У 2005 р.
літаки отримали прицільні контейнери «Лайтенінг ІІІ».
Після завершення модернізації літаки F-4E/2020 надійшли на
озброєння 111-ї та 171-ї АЕ, головним завданням яких є удари по наземних цілях.
Немодернізовані, але відремонтовані F-4E/ТМ лишились у 112-й та 172-й АЕ, що орієнтувалися
на вирішення завдань ППО. У 113-й і 173-й АЕ продовжувалась експлуатація
розвідників RF-4E/ТМ. Турецькі «Фантоми ІІ» активно використовуються у бойових діях проти
курдів, бойовиків з угрупування «Ісламська держава» та Сирії. Зокрема, 22
червня 2012 р. сирійські засоби ППО збили турецького літака-розвідника RF-4E. Ще два RF-4E розбились за
нез’ясованих обставин на південному сході Туреччини 24 лютого 2015 р. Після
цього інциденту керівництво Туреччини ухвалило рішення про зняття з озброєння
літаків RF-4E/ТМ, а невдовзі були списані й F-4E/ТМ. Станом на початок 2022 р. в строю залишалось
тільки 19 винищувачів-бомбардувальників F-4E/2020, які служать в 111-й ескадрильї (авіабаза
Ескішехір).
Іран до ісламської революції отримав загалом 225 «Фантомів
ІІ»: 32 F-4D, 177 F-4E і 16 RF-4E. Літаки цього типу
досить активно брали участь в ірано-іракській війні в 1980-1988 рр.,
застосовуючись, головним чином, як винищувачі-бомбардувальники. В перші місяці
війни «Фантоми ІІ» діяли масово – наприклад, у нальоті на іракські аеродроми 23
вересня 1980 р. брали участь 140 літаків F-4D и F-4E. Однак згодом бойова активність іранської
авіації почала знижуватись – далася взнаки міжнародна ізоляція, яка зробила
неможливим постачання запчастин. Завдяки зусиллям фахівців авіаремонтного
заводу в Мехрабаді ВПС Ірану вдається підтримувати бойову готовність кількох
десятків «Фантомів ІІ». У 2002 р. іранські F-4E отримали на
озброєння російські КР «повітря-повітря» Р-73Е. Також арсенал літаків розширено
за рахунок виробів власного виробництва – КАБ з лазерним наведенням «Саттар» і «Касед»,
цілевказання яким забезпечують прицільні контейнери TLS-99. Кілька літаків пройшли модернізацію за програмою «Каем», отримавши
можливість застосовувати ПКР С-802А і крилаті ракети С-803. У 2015 р. почалась
модернізація 12 винищувачів F-4E за програмою «Доуран», яка має на меті
озброїти їх КР «повітря-поверхня» C-704KD.
З листопада 2014 р. іранські «Фантоми ІІ» беруть
участь в операціях проти бойовиків угрупування «Ісламська держава» та
сирійської опозиції, завдаючи ударів по наземних цілях та супроводжуючи
російські ударні літаки. За даними на 2015 р. в строю ВПС Ірану знаходилось 64
літаки – 60 F-4D/E та чотири розвідники RF-4E. У 2016 р. з’являються більш обережні оцінки чисельності іранських «Фантомів
ІІ» – 42 машини усіх модифікацій. Станом на початок 2022 р. довідники вказують
наявність 63 «Фантомів ІІ», однак реально в строю знаходиться близько 40 машин
(включаючи 5 F-4D та 4 RF-4E). Ці літаки продовжують експлуатуватись у п’яти
ескадрильях: 31-й розвідувальній та 31-й винищувальній на авіабазі Хамадан, 61-й
винищувальній в Бушері, 91-й в Бендер-Аббасі та 101-й в Шахбахарі (в останній
служать F-4D).
216 «Фантомів ІІ» починаючи з 1969 р. отримали зі
США ВПС Республіки Корея. У цю кількість увійшли 92 F-4D, 103 F-4E та 27 розвідників RF-4С. 37 F-4E надійшло з заводу, а решту були
вживаними. Південнокорейські
«Фантоми ІІ» не проходили глибокої модернізації – лише в 2002-2003 рр. вони
отримали ізраїльські попереджувальні приймачі «Елісра» SPS-1000. 30 літаків F-4E пристосували для пусків важких КР «повітря-поверхня» AGM-142 «Попай». У 2016 р. в строю залишався 71 літак,
якими були укомплектовані три винищувальні і одна розвідувальна ескадрильї. На
початку 2022 р. на F-4E літала лише 153-тя
ескадрилья 10-го винищувального авіакрила (авіабаза Сувон), в якій зосередили
усі справні «Фантоми ІІ» (близько 30 літаків).
Характеристики |
F-4E |
Розмах крыла, м |
11,7 |
Довжина літака, м |
19,2 |
Висота літака, м |
5,0 |
Площа крила, кв. м |
49,2 |
Двигуни, кількість х тип |
2х J79-GE-17 |
Тяга двигуна, кгс: - максимальна - на форсажі |
5325 8095 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
13 757 20 800 28 030 |
Максимальна швидкість на висоті |
2370 |
Крейсерська швидкість, км/год |
940 |
Максимальне число М |
2,23 |
Перегоночна дальність з трьома ППБ, км |
2600 |
Максимальна швидкопідйомність, м/с |
210 |
Практична стеля, м |
18 300 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки - https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар