Маленький винищувач для маленького Китаю

Сьогодні розповімо про другого з трьох реактивних літаків, створених на Тайвані.  

AIDC F-CK-1 «Цзінго»

 В 1981 р. США під тиском Китайської Народної Республіки запровадили ембарго на постачання Республіці Китай (Тайваню) високотехнологічних видів зброї, у тому числі й сучасних винищувачів. Тайванські ВПС опинились у скрутному становищі, оскільки саме в той час підшукували заміну для своїх літаків F-104 і F-5. За таких обставин було ухвалене досить сміливе рішення про створення власного літака-винищувача, здатного вести повітряний бій за межами візуальної видимості цілі. Його розробку та виготовлення доручили державному авіаційному дослідно-конструкторському і виробничому центру AIDC (Aero Industry Development Centrе).

Програма отримала позначення IDF (Indigenous Defensive Fighter – національний оборонний винищувач) і офіційно стартувала в 1982 р. Фактично, вона об’єднувала чотири підпрограми:

- створення планеру літака (за участі американської фірми «Дженерал Дайнемікс»);

- створення двигуна (спільно з американською ж фірмою «Гарретт»);

- створення комплексу БРЕО (за участі фірм «Смітс Індастріз», «Лір Астронікс», «Літтон»);

- розробки керованих ракет класу «повітря-повітря».

Первинними планами передбачалось придбати 256 літаків в одномісному і двомісному варіантах. В 1985 р. програма опинилась під загрозою закриття через перевитрату коштів, але зрештою IDF вдалось відстояти. 28 травня 1989 р. піднявся в повітря перший з чотирьох прототипів; решту три (у тому числі один двомісний) вийшли на випробування у вересні 1989 – липні 1990 рр.



IDF є двомоторним літаком, дуже схожим на зменшений американський F/A-18 (щоправда, на відміну від останнього, тайванський винищувач має однокільове оперення, а не двокільове). Розробку двигуна здійснювала тайванська фірма ІТЕС на основі американського TFE1042-7. ТРДДФ, який отримав позначення TFE1042-70, розвиває на форсажному режимі тягу 4300 кгс. РЛС GD-53 створена на базі американського радара AN/AРG-67 з використанням низки вузлів станції AN/AРG-66. РЛС забезпечує виявлення цілі класу бомбардувальник на віддалі до 150 км, а класу винищувач – 50-70 км. Також радар має режими роботи по наземних і надводних цілях. До складу БРЕО літака входить також станція попередження про радіолокаційне опромінення TWS-95, інерційна навігаційна система, апаратура радіозв’язку. Вбудоване озброєння – 20-мм шестиствольна гармата М61А1 «Вулкан». Підвісне озброєння загальною масою до 3900 кг розташовується на дев’яти вузлах: трьох підфюзеляжних, чотирьох підкрильних і двох на кінцях крила. Літак може нести КР класу «повітря-повітря» «Тян Чень 1» (малої дальності з інфрачервоною ГСН) і «Тян Чень 2» (середньої дальності з активною радіолокаційною ГСН), ПКР «Сюн Фен» (до трьох одиниць), КР класу «повітря-поверхня» AGM-65 «Мейверік», а також авіабомби і пускові установки НАР.

F-CK-1B

В березні 1992 р. почався випуск партії з десяти передсерійних літаків (у тому числі чотирьох двомісних). А в 1993 р. у зв’язку з рішенням адміністрації США продати Тайваню 150 винищувачів F-16А/В кількість замовлених літаків IDF скоротили до 131, з них 28 двомісних (у цю кількість увійшли й передсерійні машини). Постачання серійних винищувачів, які отримали позначення F-CK-1А (одномісний варіант) і F-CK-1В (двомісний навчально-бойовий) було реалізоване упродовж 1994-1999 рр. Літери «СК» в позначенні – це абревіатура назви літака «Цзінго» (Ching-kuo) – на честь Цзяна Цзінго, сина Чан Кайші і президента Республіки Китай у 1978-1988 рр.

Літаки F-CK-1 надійшли на озброєння п’яти ескадрилей: 1-ї, 3-ї і 9-ї 1-го тактичного винищувального крила (авіабаза Тайнань), а також 7-ї і 28-ї 3-го тактичного винищувального крила (Чін Чуан Канг). До останньо входить також випробувальна ескадрилья, укомплектована винищувачами F-CK-1. У ВПС Республіки Китай «Цзінго» використовуються для ППО на середньому рубежі. Дальній забезпечують винищувачі «Міраж 2000-5», а за ближній донедавна відповідали F-16A/B. Але з модернізацією останніх до рівня F-16V розподіл функцій між ними і «Цзінго», можливо, зміниться.

F-CK-1C з крилатими ракетами "Ван Чень"

У жовтні 2006 р. почались випробування модернізованого літака F-CK-1С, який відрізняється від базової машини удосконаленим радаром, новим комплексом РЕБ, індикатором на тлі лобового скла і багатофункційними індикаторами, а також посиленою конструкцією планера і шасі. Тепер літак може нести чотири КР «Тян Чень 2» і дві «Тян Чень 1» (раніше – дві і чотири відповідно). Арсенал озброєння розширено за рахунок ПРР «Тян Чень 2А», а також крилатих ракет «Ван Чень» (дальністю 240 км; літак може нести дві такі ракети). Модернізація проходила у два етапи: 71 літак в 2009-2013 рр. і 56 – в 2014-2017 рр. (до того часу один F-CK-1А і три F-CK-1В були втрачені в катастрофах). З урахуванням двох прототипів ВПС Республіки Китай отримали 129 модернізованих винищувачів – 103 F-CK-1С і 26 F-CK-1D.

 

Характеристики

F-CK-1С

Розмах крила, м

9,46

Довжина літака, м

14,21

Висота літака, м

4,42

Площа крила, кв. м

24,2

Двигуни, кількість х тип

TFE1042-70

Тяга двигуна, кгс:

- максимальна

- на форсажі

 

2740

4300

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

6486

9525

12 247

Максимальна швидкість, км/год:

- на висоті

- поблизу землі

 

2200

1275

Дальність польоту, км

1100

Практична стеля, м

16 800


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"