Довідник: F-16. Частина 2d
Нарешті добрався до заключної частини довідникового розділу про F-16. У ній - про "Файтінг Фалкони" в країнах Східної та Південно-Східної Азії, а також Латинської Америки.
«Файтінг Фалкони» є досить поширеними в країнах
Східної та Південно-Східної Азії. Зокрема, Республіка Корея стала першою
зарубіжною країною, яка отримала на озброєння літаки F-16C/D. Упродовж 1986-1992
рр. в цю країну надійшло 40 машин block 32 (30 F-
У 2010-2016 рр. 35 літаків block 32 пройшли модернізацію до рівня F-16 PBU. Вона включала модернізацію радару до
рівня AN/АPG-68(V)7, встановлення системи РЕБ ALQ-88/200K, інтеграцію КР АІМ-120 і
КАБ JDAM та низку інших
заходів. Літаки KF-16С/D в першій декаді ХХІ ст. отримали комплекси РЕБ AN/ALQ-165. У 2013 р.
була підписана угода з концерном ВАЕ щодо глибокої модернізації цих машин, але
вже наступного року її анулювали через значне зростання вартості. Натомість у
2016 р. укладено угоду з концерном «Локхід-Мартін» на модернізацію літаків до
рівня F-16V (корейське позначення – KF-16U). Вона має охопити
132 літаки (90 одно- і 42 двомісних) і за планами триватиме до кінця 2026 р.
У ВПС Республіки Корея «Файтінг Фалконами» озброєні
дев’ять ескадрилей. Літаки F-16C/D block 32 служать в 161-й і 162-й ВАЕ 19-го ВАКр
(авіабаза Чунчжу), KF-16С/D – в 155-й ВАЕ того ж крила, а також 120-й, 121-й, 123-й і 157-й
(навчально-бойовій) ВАЕ 20-го ВАКр (Сеосан), 111-й ВАЕ 38-ї винищувальної
авіагрупи (Кунсан) і 159-й тактичні розвідувальній АЕ 39-го розвідувального
крила (Чунчжу).
Велику партію «Файтінг Фалконів» – 150 одиниць block 20 (120 F-16А і 30 F-16В) – в 1997-2001 рр. отримала Республіка Китай. Цими
літаками озброїли два тактичних винищувальних крила – 4-те на авіабазі Цзяї
(21-ша, 22-га і 23-тя винищувальні АЕ) та 5-те в Цзяшані (17-та, 26-та і 27-ма
винищувальні АЕ і 12-та розвідувальна; в останній служать також літаки RF-5E). 20 винищувачів постійно знаходяться в США, де
використовуються для тренувань тайванських пілотів. Крім первісно придбаних КР
«повітря-повітря» АІМ-7М і АІМ-9, для тайванських F-16А/В пізніше були докуплені ракети АІМ-120С, ПКР AGM-84L «Гарпун» та КР класу «повітря-поверхня» AGM-65G «Мейверік».
У вересні 2012 р. була підписана угода з «Локхід
Мартін» на модернізацію 145 тайванських «Файтінг Фалконів» до рівня F-16V.
Перші дві машини (одномісна і двомісна) пройшли модернізацію в США, причому
перша з них була одночасно прототипом F-16V (почав льотні випробування 16
жовтня 2015 р.). В червні 2018 р. був готовий перший літак, модернізований на
Тайвані. Усю програму планувалось завершити до середини 2023 р., але її виконання
затягується. Станом на початок 2023 р. ПС Республіки Китай мали 63
модернізованих літаки і 77 немодернізованих F-16А/В. Під F-16V придбаний
широкий пакет озброєння: КР АІМ-9Х, ПРР AGM-88B, КАБ AGM-
З 2006 р. Республіка Тайвань намагалась придбати
66 нових винищувачів F-16C/D block 52+, але уряд США послідовно блокував ці
спроби. Лише в серпні 2020 р. була укладена угода на постачання 66 літаків, але
вже у варіанті F-16V block 70. Вони мали надійти до 2026 р., але, вочевидь,
термін постачання буде продовжений.
Сінгапур отримав вісім перших «Файтінг Фалконів»
стандарту block 15OCU (по чотири F-16А і F-16В) в 1988 р. З 1998 до 2004 рр. ВПС цієї
держави придбали ще 62 літаки – 22 F-
У 1988 р. почалось постачання F-16 до Таїланду. Перша партія налічувала 12
екземплярів стандарту block 15OCU (вісім F-16А і чотири F-16В). В 1990-1991 рр.
надійшли ще шість F-16А, а в 1995-1996 рр. – 12 F-16А і шість F-16В (ці винищувачі стали останніми виготовленими «Файтінг Фалконами» стандарту block 15OCU). В 2002-2003 рр.
із США надійшли вживаних 18 літаків (15 F-16A ADF, один F-16B ADF і два F-16A block 10OCU). Нарешті,
в 2005 р. сім літаків (три F-16А и чотири F-16В)
передав Таїланду Сінгапур. Таким чином,
загалом ВПС Таїланду отримали 61 «Файтінг Фалкон». На початку 2023 р. в строю
залишалось 50 літаків (36 одномісних і 14 двомісних), якими озброєні три
ескадрильї: 102-га і 103-тя 1-го авіакрила (Корат) і 403-тя 4-го крила (Таклі).
В 1989-1990 рр. 12 літаків block 15OCU (вісім F-16А і чотири F-16В) надійшло до Індонезії. У 2014-2015 рр. ця
країна отримала із США 24 вживаних винищувачі стандарту block 25 (19 F-
В Латинській Америці винищувачі «Файтінг Фалкон»
не набули поширення, оскільки США в 70-90-х рр. минулого століття послідовно
проводили політику обмеження постачання сучасних видів озброєння в країни цього
регіону. Єдиний виняток зробили для Венесуели: у 1983-1984 рр. ця країна
отримала 24 літаки block 15: 18 F-16А і шість F-16В. Літаками озброїли 16-ту авіагрупу (161-ша
і 162-га АЕ) на авіабазі Ель Лібертадор (м. Маракай). Суттєвої модернізації венесуельські
«Файтінг Фалкони» не проходили – лише були пристосовані до використання ізраїльських
КР «повітря-повітря» «Пітон 4». На початку 2023 р. в складі ПС Венесуели лишалось 18 «Файтінг Фалкон» (15
одно- і три двомісних).
Ослаблення заходів експортного контролю на початку
ХХІ століття дозволило придбати «Файтінг Фалкони» ще одній латиноамериканській
країні – Чилі. У 2006 р. ВПС цієї країни отримали десять нових винищувачів block
50 – шість F-
Хоч з моменту першого польоту «Файтінг Фалкона»
пройшло майже півстоліття, цей літак завдяки постійним удосконаленням
відповідає вимогам сучасності. Найближчим часом не виключене розширення кола
країн, які експлуатують ці винищувачі. В серпні 2020 р. уряд США уклав з концерном
«Локхід Мартін» багаторічний рамковий («оптовий») контракт на виробництво винищувачів
F-16V для експортних поставок. Перші замовлення в рамках цього контракту – це літаки
для Республіки Китай і Марокко, а за ними – для Йорданії і друга партія для
Болгарії (попередні замовлення на F-16V укладались в рамках окремих «роздрібних»
контрактів). Видані дозволи на продаж F-16V до Колумбії (24) і Філіппін (12),
але відповідні додатки до рамкового контракту ще не підписані. Зберігається і
значний потенціал для «Файтінг Фалконів» на вторинному ринку. Серед
претендентів на вживані винищувачі цього типу є й Україна.
Характеристики |
F-16А block 10 |
F- |
F-16E |
F-16I |
Розмах крила, м |
9,45 |
|||
Довжина літака, м |
15,03 |
|||
Висота літака, м |
5,09 |
|||
Площа крила, кв. м |
27,87 |
|||
Тип двигуна |
F100-PW-200 |
F100-PW-229 |
F110-GE-132 |
F100-PW-229 |
Тяга двигуна, кгс: - максимальна - на форсажі |
6650 10 810 |
8075 13 195 |
8620 14470 |
8075 13 195 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
7386 11 467 17 010 |
8273 12 003 19 187 |
8855 15 279 22 630 |
8780 15 200 22 620 |
Максимальна швидкість, км/год: - поблизу землі - на висоті |
1432 2120 |
1436 2145 |
1480 2132 |
1480 2132 |
Перегоночна дальність, км |
3862 |
3943 |
4475 |
4500 |
Бойовий радіус, км |
1315 |
|
1524 |
1500 |
Максимальна швидкопідйомність, м/с |
315 |
275 |
250 |
|
Практична стеля, м |
16 760 |
17 200 |
18 500 |
18 500 |
Коментарі
Дописати коментар