Довідник: F-16. Частина 2d

Нарешті добрався до заключної частини довідникового розділу про F-16. У ній - про "Файтінг Фалкони" в країнах Східної та Південно-Східної Азії, а також Латинської Америки.

«Файтінг Фалкони» є досить поширеними в країнах Східної та Південно-Східної Азії. Зокрема, Республіка Корея стала першою зарубіжною країною, яка отримала на озброєння літаки F-16C/D. Упродовж 1986-1992 рр. в цю країну надійшло 40 машин block 32 (30 F-16C и десять F-16D). В 1991 р. замовили 120 літаків стандарту block 52 (80 одно- і 40 двомісних). 12 з них надійшло зі США (перші – в грудні 1994 р.), 36 були змонтовані місцевою фірмою «Самсунг Аероспейс» з машинокомплектів американського виробництва, а 72 – виготовлені за ліцензією. Виконання програми завершили у 2000 р., а у 2003-2004 рр. виготовили за ліцензією ще 20 літаків block 52+ (15 одно- і п’ять двомісних). Літаки block 52/52+, які іноді позначаються KF-16, мають близько 2500 відмінностей від американського оригінала. Таким чином, загалом ПС Республіки Корея отримали 180 «Файтінг Фалконів».

У 2010-2016 рр. 35 літаків block 32 пройшли модернізацію до рівня F-16 PBU. Вона включала модернізацію радару до рівня AN/АPG-68(V)7, встановлення системи РЕБ ALQ-88/200K, інтеграцію КР АІМ-120 і КАБ JDAM та низку інших заходів. Літаки KF-16С/D в першій декаді ХХІ ст. отримали комплекси РЕБ AN/ALQ-165. У 2013 р. була підписана угода з концерном ВАЕ щодо глибокої модернізації цих машин, але вже наступного року її анулювали через значне зростання вартості. Натомість у 2016 р. укладено угоду з концерном «Локхід-Мартін» на модернізацію літаків до рівня F-16V (корейське позначення – KF-16U). Вона має охопити 132 літаки (90 одно- і 42 двомісних) і за планами триватиме до кінця 2026 р.

У ВПС Республіки Корея «Файтінг Фалконами» озброєні дев’ять ескадрилей. Літаки F-16C/D block 32 служать в 161-й і 162-й ВАЕ 19-го ВАКр (авіабаза Чунчжу), KF-16С/D – в 155-й ВАЕ того ж крила, а також 120-й, 121-й, 123-й і 157-й (навчально-бойовій) ВАЕ 20-го ВАКр (Сеосан), 111-й ВАЕ 38-ї винищувальної авіагрупи (Кунсан) і 159-й тактичні розвідувальній АЕ 39-го розвідувального крила (Чунчжу).

Велику партію «Файтінг Фалконів» – 150 одиниць block 20 (120 F-16А і 30 F-16В) – в 1997-2001 рр. отримала Республіка Китай. Цими літаками озброїли два тактичних винищувальних крила – 4-те на авіабазі Цзяї (21-ша, 22-га і 23-тя винищувальні АЕ) та 5-те в Цзяшані (17-та, 26-та і 27-ма винищувальні АЕ і 12-та розвідувальна; в останній служать також літаки RF-5E). 20 винищувачів постійно знаходяться в США, де використовуються для тренувань тайванських пілотів. Крім первісно придбаних КР «повітря-повітря» АІМ-7М і АІМ-9, для тайванських F-16А/В пізніше були докуплені ракети АІМ-120С, ПКР AGM-84L «Гарпун» та КР класу «повітря-поверхня» AGM-65G «Мейверік».

У вересні 2012 р. була підписана угода з «Локхід Мартін» на модернізацію 145 тайванських «Файтінг Фалконів» до рівня F-16V. Перші дві машини (одномісна і двомісна) пройшли модернізацію в США, причому перша з них була одночасно прототипом F-16V (почав льотні випробування 16 жовтня 2015 р.). В червні 2018 р. був готовий перший літак, модернізований на Тайвані. Усю програму планувалось завершити до середини 2023 р., але її виконання затягується. Станом на початок 2023 р. ПС Республіки Китай мали 63 модернізованих літаки і 77 немодернізованих F-16А/В. Під F-16V придбаний широкий пакет озброєння: КР АІМ-9Х, ПРР AGM-88B, КАБ AGM-154C JSOW, GBU-38 JDAM i GBU-24.

З 2006 р. Республіка Тайвань намагалась придбати 66 нових винищувачів F-16C/D block 52+, але уряд США послідовно блокував ці спроби. Лише в серпні 2020 р. була укладена угода на постачання 66 літаків, але вже у варіанті F-16V block 70. Вони мали надійти до 2026 р., але, вочевидь, термін постачання буде продовжений.

Сінгапур отримав вісім перших «Файтінг Фалконів» стандарту block 15OCU (по чотири F-16А і F-16В) в 1988 р. З 1998 до 2004 рр. ВПС цієї держави придбали ще 62 літаки – 22 F-16C block 52 і 40 F-16D (20 block 52 і 20 block 52+). Винищувачі F-16А/В вже зняті з озброєння. F-16C/D знаходяться в складі трьох ескадрилей: 140-ї і 143-ї (з літаками block 52 – 14 одно- і 14 двомісних) на авіабазі Тенга та 145-ї (20 літаків block 52+) в Чангі. Ще 12 літаків block 52 (по шість одно- і двомісних) постійно перебуває в США, де використовується для тренувань.

У 1988 р. почалось постачання F-16 до Таїланду. Перша партія налічувала 12 екземплярів стандарту block 15OCU (вісім F-16А і чотири F-16В). В 1990-1991 рр. надійшли ще шість F-16А, а в 1995-1996 рр. – 12 F-16А і шість F-16В (ці винищувачі стали останніми виготовленими «Файтінг Фалконами» стандарту block 15OCU). В 2002-2003 рр. із США надійшли вживаних 18 літаків (15 F-16A ADF, один F-16B ADF і два F-16A block 10OCU). Нарешті, в 2005 р. сім літаків (три F-16А и чотири F-16В) передав Таїланду Сінгапур. Таким чином, загалом ВПС Таїланду отримали 61 «Файтінг Фалкон». На початку 2023 р. в строю залишалось 50 літаків (36 одномісних і 14 двомісних), якими озброєні три ескадрильї: 102-га і 103-тя 1-го авіакрила (Корат) і 403-тя 4-го крила (Таклі).

В 1989-1990 рр. 12 літаків block 15OCU (вісім F-16А і чотири F-16В) надійшло до Індонезії. У 2014-2015 рр. ця країна отримала із США 24 вживаних винищувачі стандарту block 25 (19 F-16C і п’ять F-16D), модернізованих до стандарту block 52. На початку 2023 р. в строю лишалось дев’ять F-16A/B (в тому числі два двомісних) і всі 24 F-16C/D, розподілені між трьома ескадрильями: 3-тя (F-16A/B і F-16C/D) і 14-та (F-16C/D) 3-го крила на авіабазі Мадіун (о. Ява), а також 16-та (F-16C/D) 16-го авікрила в Пеканбару (о. Суматра).

В Латинській Америці винищувачі «Файтінг Фалкон» не набули поширення, оскільки США в 70-90-х рр. минулого століття послідовно проводили політику обмеження постачання сучасних видів озброєння в країни цього регіону. Єдиний виняток зробили для Венесуели: у 1983-1984 рр. ця країна отримала 24 літаки block 15: 18 F-16А і шість F-16В. Літаками озброїли 16-ту авіагрупу (161-ша і 162-га АЕ) на авіабазі Ель Лібертадор (м. Маракай). Суттєвої модернізації венесуельські «Файтінг Фалкони» не проходили – лише були пристосовані до використання ізраїльських КР «повітря-повітря» «Пітон 4». На початку 2023 р. в складі ПС Венесуели лишалось 18 «Файтінг Фалкон» (15 одно- і три двомісних).

Ослаблення заходів експортного контролю на початку ХХІ століття дозволило придбати «Файтінг Фалкони» ще одній латиноамериканській країні – Чилі. У 2006 р. ВПС цієї країни отримали десять нових винищувачів block 50 – шість F-16C і чотри F-16D. Тоді ж почалося постачання вживаних літаків з Нідерландів – до 2011 р. надійшло 36 таких винищувачів (29 F-16AM та сім F-16BM). Літаки F-16C/D знаходяться на озброєнні 3-ї авіагрупи в Ікіке (на півночі країни), а F-16АМ/ВМ – 7-ї та 8-ї авіагруп в Антофагасті (трохи південніше).

Хоч з моменту першого польоту «Файтінг Фалкона» пройшло майже півстоліття, цей літак завдяки постійним удосконаленням відповідає вимогам сучасності. Найближчим часом не виключене розширення кола країн, які експлуатують ці винищувачі. В серпні 2020 р. уряд США уклав з концерном «Локхід Мартін» багаторічний рамковий («оптовий») контракт на виробництво винищувачів F-16V для експортних поставок. Перші замовлення в рамках цього контракту – це літаки для Республіки Китай і Марокко, а за ними – для Йорданії і друга партія для Болгарії (попередні замовлення на F-16V укладались в рамках окремих «роздрібних» контрактів). Видані дозволи на продаж F-16V до Колумбії (24) і Філіппін (12), але відповідні додатки до рамкового контракту ще не підписані. Зберігається і значний потенціал для «Файтінг Фалконів» на вторинному ринку. Серед претендентів на вживані винищувачі цього типу є й Україна.

 

Характеристики

F-16А block 10

F-16C block 40

F-16E

F-16I

Розмах крила, м

9,45

Довжина літака, м

15,03

Висота літака, м

5,09

Площа крила, кв. м

27,87

Тип двигуна

F100-PW-200

F100-PW-229

F110-GE-132

F100-PW-229

Тяга двигуна, кгс:

- максимальна

- на форсажі

 

6650

10 810

 

8075

13 195

 

8620

14470

 

8075

13 195

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

7386

11 467

17 010

 

8273

12 003

19 187

 

8855

15 279

22 630

 

8780

15 200

22 620

Максимальна швидкість, км/год:

- поблизу землі

- на висоті

 

 

1432

2120

 

 

1436

2145

 

 

1480

2132

 

 

1480

2132

Перегоночна дальність, км

3862

3943

4475

4500

Бойовий радіус, км

1315

 

1524

1500

Максимальна швидкопідйомність, м/с

315

275

250

 

Практична стеля, м

16 760

17 200

18 500

18 500

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки J

https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"