"Кизилельма": "Червоне яблуко" з українським "серцем"

 


14 грудня минулого року відбувся перший політ бойового БПЛА «Кизилельма» (Kızılelma«Червоне яблуко»), чергового виробу турецької компанії «Байкар», відомої, зокрема, своїми безпілотниками «Байрактар» ТВ2. «Кизилельма» є якісно новим виробом в лінійці «Байкар» - він реактивний, а в перспективі може стати і надзвуковим. Створення його в рамках ініціативної програми MIUS почалось ще у 2013 р., однак довгий час велось в умовах таємниці – оголосили про цю програму тільки в липні 2021-го.

 

Прототип «Кизилельма» має досить нетипову цивільну реєстрацію – ТС-ÖZB. Річ у тім, що в Туреччині (як і в усьому світі) в авіаційній реєстрації використовуються лише загальновживані латинські літери. У випадку «Кизилельми» зробили виняток, дозволивши застосувати нестандартну літеру Ö. Зробили це на честь засновника компанії «Байкар» Оздеміра Байрактара (його ім’я починається з цієї літери), який помер у 2021 р. Оздемір – це батько нинішніх керівників фірми, генерального директора Халука Байрактара і технічного директора Сельчука Байрактара.

 

«Кизилельма» побудований за схемою «качка» (з переднім горизонтальним оперенням – ПГО), з урахуванням вимог малопомітності і широким застосування композитних матеріалів. Крило – трапецієподібне в плані, з прикореневим напливом. Горизонтальне оперення цілком поворотне, вертикальне – двокільове (кілі встановлені з розвалом назовні приблизно 30º) з двосекційними стернами напрямку. Кут стрілоподібності ПГО і крила по передній кромці – 45º. Уздовж задньої кромки кожної консолі крила встановлені п’ять флаперонів (аеродинамічних поверхонь, які поєднують властивості елеронів і закрилків). Повітрозабірники – бічні, плоскі. Шасі – тристійкове, з одним колесом на кожній опорі. Фюзеляж має плоскі бічні і нижню поверхні.

 


Довжина «Кизилельми» становить 14,7 м, розмах крила – 10 м, висота – 3,3 м. Максимальна злітна маса сягає 6000 кг. БПЛА обладнаний одним двоконтурним турбореактивним двигуном українського виробництва АІ-25ТЛТ тягою 1720 кгс – адаптованим варіантом АІ-25ТЛ, який встановлюється на навчально-бойових літаках L-39. Відповідна угода між «Байкаром» і ДП «Івченко-Прогрес» була укладена в листопаді 2021 р.

 

За даними компанії «Байкар», «Кизилельма» зможе літати з максимальною швидкістю М=0,9 (бл. 960 км/год) і крейсерською М=0,6 (бл. 640 км/год) на висоті 10700 м, а його стеля становитиме 13700 м. Дальність польоту оцінюється у понад 900 км.

 


Склад бортового обладнання «Кизилельми» фактично відповідатиме сучасним винищувачам – звісно, з поправкою на менші габарити. БПЛА планується обладнати РЛС з АФАР турецької розробки, оптико-електронною оглядово-прицільною системою фірми «Аселсан», підвісними контейнерами з апаратурою РЕБ і РТР.

 

Базовий варіант «Кизилельма-А» на шести підкрильних вузлах і у відсіках фюзеляжу може нести різноманітне озброєння масою до 1500 кг: малогабаритні крилаті ракети SOM-J з дальністю пуску 250 км, керовані ракети класів «повітря-поверхня» і «повітря-повітря» різних типів, керовані і некеровані авіабомби.

 

Дальшим розвитком БПЛА має стати надзвуковий «Кизилельма-В». Для нього теж планується український двигун – АІ-322Ф (варіант АІ-222-25Ф, позбавлений російських комплектуючих) з тягою на форсажі 4200 кгс (максимальна безфорсажна – 2500 кг). Виробництво АІ-322Ф для турецьких БПЛА планувалось організувати в Запоріжжі в рамках заснованого у 2019 р. компанією «Байкар» і «Укрспецекспортом» спільного підсприємства «Блек Сі Шилд». В перспективі ж передбачено замінити цей двигун новим турецьким TF6000, який зараз ще лише проєктується. В планах є і двомоторний варіант «Кизилельма-С» з двигунами АІ-322Ф або TF6000, однак подробиці щодо реалізації цього проєкту поки не відомі.

 


Крім Повітряних сил, «Кизилельма» (ймовірно, у варіанті В) має надійти і в авіацію ВМС. Річ у тім, що ВМС Туреччини отримали універсальний десантний корабель «Анадолу», який проєктувався з урахуванням можливості базування літаків F-35B – з трампліном у носовій частині і відповідним покриттям палуби. Однак закупівля «Лайтнінгів ІІ» провалилась через придбання Туреччиною всупереч побажанням США російських ЗРК С-400 (там теж цікава історія, треба буде колись розповісти). Тож «Анадолу» позбувся перспективи отримати повноцінні бойові літаки – бо аналоги F-35B у світі не те що не виробляються, але навіть не проєктуються. В той же час в Туреччині дуже успішно розвивається виробництво БПЛА. Тож було ухвалене цілком логічне рішення: «Анадолу» стане носієм безпілотників! В першу чергу він отримає апарати «Байрактар» ТВ3, а в перспективі – і «Кизилельма». Очікується, що завдяки добрим злітно-посадковим якостям «Кизилельма» зможе експлуатуватись з палуби «Анадолу» без катапульт, але для посадки потрібен буде аерофінішер.

 

Звичайно, до взяття на озброєння «Кизилельма» ще повинен пройти тривалий цикл випробувань. Однак успіхи фірми «Байкар» в галузі створення «безпілотних винищувачів» виглядають вражаючими. Не здивуюсь, якщо Повітряні сили Туреччини за кілька років вже матимуть у своєму складі першу ескадрилью «безпілотних винищувачів», ставши світовим лідером у впровадженні цього роду бойових засобів.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"