"Кизилельма": "Червоне яблуко" з українським "серцем"

 

В Туреччині почались випробування нових ракет "повітря-повітря" Gökdoğan на БпЛА Bayraktar Kızılelma. Крім того, у ході випробувань перевірили роботу РЛС Murad-100A AESA та оптико-електронної системи TOYGUN. Наскільки можна судити з оприлюдненої інформації, пуски ракет поки не здійснювались - лише перевірявся взаємний вплив БпЛА та ракет на аеродинамічні показники, а також сумісність ракет із РЛС (Оновлено 22.11.2025). 

14 грудня 2022 року відбувся перший політ бойового БПЛА «Кизилельма» (Kızılelma«Червоне яблуко»), чергового виробу турецької компанії «Байкар», відомої, зокрема, своїми безпілотниками «Байрактар» ТВ2. «Кизилельма» є якісно новим виробом в лінійці «Байкар» - він реактивний, а в перспективі може стати і надзвуковим. Створення його в рамках ініціативної програми MIUS почалось ще у 2013 р., однак довгий час велось в умовах таємниці – оголосили про цю програму тільки в липні 2021-го.

 

Прототип «Кизилельма» має досить нетипову цивільну реєстрацію – ТС-ÖZB. Річ у тім, що в Туреччині (як і в усьому світі) в авіаційній реєстрації використовуються лише загальновживані латинські літери. У випадку «Кизилельми» зробили виняток, дозволивши застосувати нестандартну літеру Ö. Зробили це на честь засновника компанії «Байкар» Оздеміра Байрактара (його ім’я починається з цієї літери), який помер у 2021 р. Оздемір – це батько нинішніх керівників фірми, генерального директора Халука Байрактара і технічного директора Сельчука Байрактара.

 

«Кизилельма» побудований за схемою «качка» (з переднім горизонтальним оперенням – ПГО), з урахуванням вимог малопомітності і широким застосування композитних матеріалів. Крило – трапецієподібне в плані, з прикореневим напливом. Горизонтальне оперення цілком поворотне, вертикальне – двокільове (кілі встановлені з розвалом назовні приблизно 30º) з двосекційними стернами напрямку. Кут стрілоподібності ПГО і крила по передній кромці – 45º. Уздовж задньої кромки кожної консолі крила встановлені п’ять флаперонів (аеродинамічних поверхонь, які поєднують властивості елеронів і закрилків). Повітрозабірники – бічні, плоскі. Шасі – тристійкове, з одним колесом на кожній опорі. Фюзеляж має плоскі бічні і нижню поверхні.

 


Довжина «Кизилельми» становить 14,7 м, розмах крила – 10 м, висота – 3,3 м. Максимальна злітна маса сягає 6000 кг. БПЛА обладнаний одним двоконтурним турбореактивним двигуном українського виробництва АІ-25ТЛТ тягою 1720 кгс – адаптованим варіантом АІ-25ТЛ, який встановлюється на навчально-бойових літаках L-39. Відповідна угода між «Байкаром» і ДП «Івченко-Прогрес» була укладена в листопаді 2021 р.

 

За даними компанії «Байкар», «Кизилельма» зможе літати з максимальною швидкістю М=0,9 (бл. 960 км/год) і крейсерською М=0,6 (бл. 640 км/год) на висоті 10700 м, а його стеля становитиме 13700 м. Дальність польоту оцінюється у понад 900 км.

 


Склад бортового обладнання «Кизилельми» фактично відповідатиме сучасним мисливцям – звісно, з поправкою на менші габарити. БПЛА планується обладнати РЛС з АФАР турецької розробки, оптико-електронною оглядово-прицільною системою фірми «Аселсан», підвісними контейнерами з апаратурою РЕБ і РТР.

 

Базовий варіант «Кизилельма-А» на шести підкрильних вузлах і у відсіках фюзеляжу може нести різноманітне озброєння масою до 1500 кг: малогабаритні крилаті ракети SOM-J з дальністю пуску 250 км, керовані ракети класів «повітря-поверхня» і «повітря-повітря» різних типів, керовані і некеровані авіабомби.

 

Дальшим розвитком БПЛА має стати надзвуковий «Кизилельма-В». Для нього теж планується український двигун – АІ-322Ф (варіант АІ-222-25Ф, позбавлений російських комплектуючих) з тягою на форсажі 4200 кгс (максимальна безфорсажна – 2500 кг). Виробництво АІ-322Ф для турецьких БПЛА планувалось організувати в Запоріжжі в рамках заснованого у 2019 р. компанією «Байкар» і «Укрспецекспортом» спільного підсприємства «Блек Сі Шилд». В перспективі ж передбачено замінити цей двигун новим турецьким TF6000, який зараз ще лише проєктується. В планах є і двомоторний варіант «Кизилельма-С» з двигунами АІ-322Ф або TF6000, однак подробиці щодо реалізації цього проєкту поки не відомі.

 


Крім Повітряних сил, «Кизилельма» (ймовірно, у варіанті В) має надійти і в авіацію ВМС. Річ у тім, що ВМС Туреччини отримали універсальний десантний корабель «Анадолу», який проєктувався з урахуванням можливості базування літаків F-35B – з трампліном у носовій частині і відповідним покриттям палуби. Однак закупівля «Лайтнінгів ІІ» провалилась через придбання Туреччиною всупереч побажанням США російських ЗРК С-400 (там теж цікава історія, треба буде колись розповісти). Тож «Анадолу» позбувся перспективи отримати повноцінні бойові літаки – бо аналоги F-35B у світі не те що не виробляються, але навіть не проєктуються. В той же час в Туреччині дуже успішно розвивається виробництво БПЛА. Тож було ухвалене цілком логічне рішення: «Анадолу» стане носієм безпілотників! В першу чергу він отримає апарати «Байрактар» ТВ3, а в перспективі – і «Кизилельма». Очікується, що завдяки добрим злітно-посадковим якостям «Кизилельма» зможе експлуатуватись з палуби «Анадолу» без катапульт, але для посадки потрібен буде аерофінішер.

 

Звичайно, до взяття на озброєння «Кизилельма» ще повинен пройти тривалий цикл випробувань. Однак успіхи фірми «Байкар» в галузі створення «безпілотних мисливців» виглядають вражаючими. Не здивуюсь, якщо Повітряні сили Туреччини за кілька років вже матимуть у своєму складі першу ескадрилью «безпілотних мисливців», ставши світовим лідером у впровадженні цього роду бойових засобів.

Оновлення від 03.08.2025


Сельджук Байкар оголосив, що його фірма починає серійне виробництво БпЛА "Кизилельма", які мають надійти в ПС Туреччини у 2026 р. Зараз ведеться монтаж шостого прототипу.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Війна очима наших ворогів: революція на полі бою

Наш арсенал: ЗСУ-23-4 "Шилка"

Довідник: МіГ-29К