Кінець "санкт-пєтєрбурга"
Сьогодні в
запорєбрікових пабліках з’явилось підтвердження інформації, яка циркулює вже з
рік, якщо не більше: дизель-електрична субмарина «Санкт-Пєтєрбург» виведена з
бойового складу і буде утилізована. Історія цієї посудини цікава своєю
повчальністю. Вона слугує практично ідеальним прикладом спускання в каналізацію
бюджетних грошей немитої – а це ми можемо тільки вітати!
Історія проєкту
під номером 677 і шифром «Лада» сягає початку 80-х років минулого століття,
коли у савєтскій ваєнна-марской флот тільки-но почали надходити «Варшав’янки» -
субмарини проєкту 877. Назагал вони були непогані, от тільки надто великі. Тож
з’явилась цілком логічна ідея створити менший підводний човен для «внутрішніх»
морів – Балтійського і Чорного. Така субмарина могла б підійти і союзникам
совдєпії. Та ж сама Польська Народна Республіка охочіше брала б менші човни:
отримавши одну «Варшав’янку», поляки переконались, що їй затісно в Балтиці. В
підсумку з’явився проєкт підводного човна, на шість метрів коротшого, ніж пр.
877 (і на сім – ніж пр. 636; так-так, це той, до якого належить знищений в
севастопольскому доці «Ростов-на-Дону»). Якщо підводна водотоннажність човна
проєкту 877 перевищує три тисячі тонн, а проєкту 636 – наближається до
чотирьох, то для проєкту 677 цей показник становить лише 2650 т.
В грудні 1990 р.
проєкт 677 розглянула військово-промислова комісія президії радміну срср – і
забракувала його. Вже тоді народились підозри, що конструктори намагаються
підсунути флоту чергову туфту – виріб, який не має якісної переваги над
попередниками. Внаслідок такого підходу савєтскій ВМФ одночасно експлуатував
субмарини буквально кількох десятків різних проєктів та їх модифікацій – що аж
ніяк не полегшувало їхню експлуатацію та утримання. Додавати до них ще один
проєкт тоді визнали недоцільним. Та за кілька років ставлення до «Лади»
змінилось. Незважаючи на усі проблеми ліхіх 90-х, єльцинські власті
вирішили-таки інвестувати в проєкт. «Лада», до речі, була не єдиним
аналоховнєтом, який стартував в той час – варто згадати, хоча б, сторожовий
корабель (фрегат) «Новік» пр. 12441. Його будівництво почали у 1997 р., але
зрештою так і не завершили – проєкт визнали невдалим. На відміну від «Новіка»,
«Санкт-Пєтєрбург» - перший човен пр. 677 – таки добудували, і він доїв бюджет
лаптєстану значно довше.
Першу «Ладу» під
назвою «Санкт-Пєтєрбург» розпочали будувати в грудні 1997 р. Працювали, м’яко
кажучи, без поспіху: на воду субмарину спустили у 2004 р., а у склад
ваєнна-марского флота включили тільки у 2010-му. При цьому замість Балтики (для
якої, власне, і створювався проєкт 677) човен відправили на Північний флот.
Реакція військових моряків на це чудо запорєбрікової техніки була, м’яко
кажучи, прохолодною. В лютому 2012 р. тодішній головнокомандувач вмф Висоцкій
заявив: «…заявленные технические характеристики подводных лодок проекта
677 не подтверждаются на испытаниях головной подлодки «Санкт-Петербург». В
существующем виде „Лада“ ВМФ России не нужна. Нам не нужны новые „мозги“ с
оружием, которые сидели бы на энергетике Второй мировой войны. Зачем? Кому это
надо? И оперативные свойства у неё такие же». У цій заяві
відображена суть проблеми «Лади»: у той час, коли у світі дедалі активніше
застосовувались анаеробні силові установки (наприклад, німецькі – на паливних
елементах, чи шведські – з двигунами Стірлінга), військово-промисловий комплекс
шишкостану не міг запропонувати нічого кращого, ніж свинцево-кислотні
акумулятори. До речі, щодо мізків і зброї адмірал теж був неправий: «Лада» не могла
застосовувати ракети, єдиною її зброєю лишались торпеди.
На той час вже
будувались два наступні човни проєкту 677, закладені у 2005 і 2006 рр. У
зв’язку з проблемами, які спливли під час випробувань «Санкт-Пєтєрбурга», їхнє
будівництво заморозили. Та за якийсь час військові спільно з суднобудівниками
постановили: расєя богатая – можна і далі пиляти бюджет. У 2013 і 2015 рр. ці
човни перезаклали за модифіковним проєктом 677М, який передбачає, зокрема,
можливість застосування ракет «Калібр». Анаеробна силова установка, однак, так
і не з’явилась. Будівництво ж велось традиційно – повільно і сумно. «Кронштадт»
- першу субмарину пр. 677М – прийняли до складу вмф тільки 31 січня цього року,
після 18,5 років будівництва! «Вєлікіє Лукі» (спочатку називалась «Севастополь»)
спустили на воду в грудні 2022 р. – через 16 років після першої закладки. Планується,
що у цьому році вона буде готова, але як на мене – це дуже малоймовірно. Ще дві
субмарини – «Вологда» і «Ярославль» - заклали в червні 2022-го, а про очікувані
терміни їх готовності навіть не говорять. А за гасударсвєнной праграммой
вааруженій до 2020 р. (!) планувалось побудувати 14(!) човнів проєкту 677...
А що ж «Санкт-Пєтєрбург»?
Його історія нагадує мені неполіткоректний анекдот. Дивиться циган на своїх замурзаних
дітей, і питає жінку: «Як ти думаєш, може, легше нових народити, ніж цих відмити?».
Років з десять «Санкт-Пєтєрбург» фактично, знаходилась в дослідній
експлуатації, не будучи повністю боєздатним кораблем. Тільки у вересні 2021 р. - через 24 роки після початку будівництва! - човен зарахували до бойового складу. Паралельно намагались запропонувати
варіант його модернізації, щоб підтягнути характеристики до рівня пр. 677М. Намалювали, порахували... і виявилось, що вартість модернізації дорівнюуватиме вартості будівництва нового підводного човна! Інакше базову «Ладу» не вдасться перетворити
на носія «Калібрів» - а саме ці ракети, як показує агресія проти України, стали
головною зброєю запорєбрікових дизель-електичних субмарин. Тож зрештою ухвалили
рішення: утилізувати! Шкода, звичайно – хай би ця потороча й далі тягнула
грошенята з їхнього бюджету...
А взагалі цікаво: "пєрвую сталіцу" - "Маскву" - відправили на дно наші ракети. Зі "втарой" - "санкт-пєтєрбургом" - лаптєногі самі справились :)))
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731
2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар