SDB - нова зброя нашої авіації
Днями з’явились перші підтвердження застосування
українською авіацією керованих бомб американського виробництва GBU-39/В, відомих
також як SDB – Small Diameter Bomb, тобто «бомба
малого діаметру». Раніше ці боєприпаси вже почала застосовувати наша реактивна
артилерія – як бойові частини реактивних снарядів GLSDB для РСЗВ MLRS i HIMARS. Тож варто
детальніше придивитись до цієї бомби.
Насамперед
– чому як головна характеристика GBU-39/В
згадується саме малий діаметр? Що у цьому особливого? По суті, за цим криється
зміна філософії (пробачте мою пишномовність) ураження наземних цілей, зумовлена
появою високоточних боєприпасів. В епоху «залізних» (некерованих) бомб розрахунок
сил потребував вирішення задачі: скільки літаків потрібно для ураження типової
цілі? З переходом до керованих боєприпасів задача набула оберненого характеру:
скільки цілей може уразити один літак? Іншим ефектом використання керованих
бомб/ракет стала можливість зменшення їхнього бойового заряду – такий боєприпас
влучав точно в ціль, не вибухав десь в її околицях. Тож цілком логічною
виглядала ідея створення малогабаритних високоточних бомб, яких літак міг би
нести штук 10-15.
Створення
SDB
велось
з 2001 р. на конкурсній основі двома серйозними гравцями ринку озброєнь –
концернами «Локхід-Мартін» і «Боїнг». Переможцем у 2005 р. визнали «Боїнг»,
причому не обійшлось без корупції: у 2002 р. одна з неостанніх урядовиць
міністерства ПС США вольовим рішенням скасувала вимогу ураження рухомих цілей,
що надало перевагу простішій (і дешевшій) конструкції «Боїнга».
У вересні 2006 р. ПС США отримали перші серійні GBU-39/В. Вже наступного
наступного місяця вони були сертифіковані для застосування з першого типу
літаків – F-15E «Страйк Ігл».
І того ж місяця SDB випробували в бою. Зараз ці бомби інтегровані
практично з усіма типами тактичної і стратегічної авіації ПС США, з важкими
штурмовиками спеціального призначення АС-130, а також з мисливцями «Торнадо» і «Гріпен».
Тепер до цього списку можна додати і МіГ-29.
Бомба GBU-39/В
має калібр 250 фунтів. Власне, калібр у випадку з бомбами – це типорозмір, і
реальна маса боєприпаса може відрізнятись від номінальної як в більший, так і в
менший бік. Ось і в цьому випадку GBU-39/В
важить 129 кг, а не 113, як мало б бути за номіналом. Маса бойової частини
становить 93 кг, з них 16 припадає на вибухівку. Незважаючи на такі порівняно
скромні показники, бомба може пробити понад метр залізобетону. Підвішуються GBU-39/В на
спеціальних чотиризамкових балках – попарно, тандемом.
GBU-39/В має
складане ромбовидне крило, завдяки якому дальність польоту (при скиданні з
великої висоти) може сягати 110 км. Система наведення – комбінована,
інерційно-супутникова. Власне, саме GPS, точніше,
можливість глушіння її російськими засобами РЕБ, стала ключовою причиною
недостатньої (нібито) ефективності застосування реактивних снарядів GLSDB.
Як з цим справляється SDB в авіаційному варіанті? Ризикну припустити, що
ніяк. НМСД, наші МіГ-29 скидають ці бомби з порівняно невеликої висоти, щоб не
підставлятись під російські ЗРК великої дальності. У такому випадку дальність
польоту навряд чи перевищує 20-30 км, і бомба може наводитись тільки інерційною
системою, яка на такій дистанції не встигне накопичити відхилення. Ну, але це –
тільки припущення.
Одночасно з початком випуску GBU-39/В «Боїнг» отрима контракт на створення модифікації зі зменшеною супутньою
шкодою, SDB FLM (Focused Lethality Munition). Її корпус виготовлений не зі сталі,
а з композиційного матеріалу (вуглепластик), що дозволило зменшити кількість
небезпечних уламків. Також застосована бойова частина спрямованої дії. В
результаті бомбу можна, наприклад, використовувати для безпосередньої підтримки
під час боїв у міському середовищі, зменшуючи ризик для своїх військ поряд з
ціллю. SDB FLM взяли на озброєння під позначенням GBU-39А/В, а поставки таких
виробів почались в лютому 2008 р.
Третій
варіант SDB – це Laser SDB, або LSDB, або ж GBU-39В/В. Як
натякає назва, ця бомба додатково укомплектована напівактивною лазерною головкою
самонаведення. Це потребує підсвітки цілі лазером на кінцевій стадії польоту
бомби, але дозволяє уражати рухомі цілі. Такі бомби випускаються з 2014 р., а
першим їхнім покупцем стало американське Командування спеціальних операцій.
Існує і SDB ІІ – але це зовсім інший боєприпас виробництва фірми «Рейтеон»,
зі складнішою системою наведення. Про нього розповім, коли він «засвітиться» на
наших літаках.
Наостанок – про ціну. У 2021 р. стандартна GBU-39/В коштувала 40 тисяч
доларів – як непоганий кросовер.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар